استاندارخوزستان: دولت را برای اختصاص ۷۰ درصد از منابع بیابان‌زدایی کشور به استان متقاعد نمودیم

استاندار خوزستان با بیان اینکه به قول خود در خصوص مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد تا پایان سال متعهدیم گفت: موفق شدیم دولت را برای اختصاص 70 درصد از منابع بیابان زدایی کشور به استان متقاعد نماییم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت استانداری خوزستان: دکتر غلامرضا شریعتی در مراسم آغاز عملیات اجرایی تثبیت 10 هزار هکتار شن های روان که روز جمعه 17 آذرماه در مسیر جاده اهواز به سوسنگرد انجام شد گفت: علاوه بر این ده هزار هکتار یک قرارداد با نفت داریم که بر اساس آن امسال 2 هزار و 300 هکتار از شن های روان تثبیت میشوند که با این حساب برای امسال حدود 12 هزار و 300 هکتار از شن های روان در استان خوزستان از طریق کاشت نهال و مالچ پاشی مهار می شوند.

 استاندار خوزستان افزود: بین سال های 90 تا 95 تثبیت شن های روان در مجموع برای 15 هزار هکتار در استان انجام شد اما فقط برای امسال بیش از 12 هزار هکتار از شن های روان در استان تثبیت می شود. 

شریعتی توضیح داد: موضوع شن های روان جدا از ریزگردها است و ما به قولی که به مردم برای امسال داده ایم متعهدیم و تا پایان سال حدود 30 هزار هکتار باقیمانده از 42 هزار کانون های فوق بحرانی تولید گرد و غبار نهالکاری خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال حدود 12 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد نهالکاری شد و این در حالیست که تا سال 94 فقط 4 هزار هکتار از کانون های ریزگرد مهار شده بود.

  نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: امیدواریم این کار که هدیه ایست از طرف دولت تدبیر و امید به مردم خوزستان با دقت و تلاش همه جانبه به سرانجام برسد. 

 استاندار خوزستان بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی در این زمینه زحمات بسیار زیادی متقبل شده است همچنین شهرداری ها، دهیاری ها و بنیاد مسکن هم در این خصوص در حال تلاش و همکاری هستند.

 شریعتی یادآور شد: شرایط خشکسالی که گفته می شود ممکن است برای 30 سال تداوم داشته باشد اهمیت حفظ منابع طبیعی و با بیابان زدایی و مهار شن های روان و کانون های ریزگرد که بعضاً توسط خود ماها ایجاد شده است را مضاعف می کند.

 استاندار خوزستان با بیان اینکه کارها در این زمینه در مدت اخیر به صورت هماهنگ و منسجم در حال انجام است خاطرنشان کرد: این موضوع جزو مسائل زیرساختی است چرا که شرایط زیست را در استان مهیا می کند در نتیجه پس آن سرمایه گذاری و توسعه ایجاد می شود.

شریعتی اظهار کرد: 100 میلیون دلار برای مقابله با کانون های ریزگرد برای همه کشور توسط مجلس تصویب شد در عین حال با پیگیری ها و تلاش های مجدانه ای که از سوی معاونت عمرانی و اداره بحران استانداری، محیط زیست و آب و برق و سایر دستگاه های مربوطه انجام شد موفق شدیم دولت را متقاعد نماییم که هفتاد درصد از این مبلغ را به استان خوزستان اختصاص دهد. 

استاندار خوزستان افزود: برای سال آینده هم علاوه بر 100 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها مبلغ 50 میلیون دلار هم برای برق خوزستان اختصاص یافته است. 

 اعتبار عملیات تثبیت 10 هزار هکتار از شن های روان 27 میلیارد تومان است.

شن های روان برخلاف ریزگردها که موجب ایجاد مشکل در زندگی روزمره مردم میشوند عمدتا به تاسیسات صنعتی آسیب میزنند و عامل تهدیدکننده سواحل استان هستند.  

در استان خوزستان 350 هزار هکتار مساحت با عرصه شنزار و به همین میزان هم کانون ریزگرد وجود دارد.  

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =