۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

ایسنا نوشت:در حالیکه بازار در آستانه شب یلدا نشان از افزایش قیمت پسته دارد، رئیس انجمن پسته معتقد است که گرانی در بازار وجود ندارد و قیمت منطقی این محصول کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است و پسته لوکس قیمت ۷۰ هزار تومانی داردکه مردم می‌توانند برای شب یلدا از پسته‌های فندوقی و ارزان‌تر استفاده کنند که از نظر مواد مغذی و کیفیتی تفاوتی با پسته‌های ۷۰ هزار تومانی ندارد.

بازار آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا داغ شده و برخی از این محصولات با افزایش قیمت مواجه شده اند که در این باره رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار به ایسنا گفته اگر یک محصول مانند پسته قیمتی مضاعف پیدا کند، طبیعی است که قیمت سایر محصولات هم تغییر خواهد کرد، چرا که قیمت پسته به کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود سیدمحمود ابطحی - رئیس انجمن پسته - در این باره به ایسنا گفت: گرانی سودجویی و گرانفروشی در بازار پسته وجود ندارد و هم اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در بازار است اما طبیعتاً پسته لوکس و با کیفیت عالی قیمت های بالاتری دارد که به ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد.

وی افزود: پسته محصولی است که حدود ۸۰ درصد آن صادر می‌شود و قیمت آن در بازار داخلی بر اساس نرخ‌های جهانی و سیستم عرضه و تقاضا تعیین می شود. با توجه به اینکه عمده صادرات پسته مربوط به پسته فندقی ریز و معمولی است، قیمت این محصول در بازار داخلی نیز دقیقاً با نرخ های جهانی یعنی بین کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان تطابق دارد.

ابطحی ادامه داد: آماری که در گمرک به عنوان قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی منتشر می‌شود، دقیق نیست. چرا که این آمار از سوی صادر کنندگان اظهار می شود و در هر سال برای مشخص کردن میزان صادرات و قیمت آن نرخی را تعیین می‌کنند که مسلماً دقیقاً با معاملات صورت گرفته مطابقت ندارد اما می توان گفت که بسته های لوکس و با کیفیت عالی در بازار جهانی  تا حدود کیلویی ۱۱ دلار نیز معامله می‌شود.

جلوگیری از واردات بادام هندی باعث افزایش قیمت پسته شد

رئیس انجمن پسته با بیان اینکه گرانفروشی و سودجویی در بازار وجود ندارند، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت پسته در ماه های گذشته این است که مسئولان دستگاه‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات دیگر اقلام خشکبار و آجیل را گرفته‌اند که می‌توان به بادام هندی اشاره کرد و همین عامل سبب شده تا تقاضا برای آجیل و خشکبار تولید داخل مانند پسته بیشتر شود و قیمت آن نیز افزایش یابد.

پسته فندوقی بخرید ارزان‌تر است!

ی تاکید کرد: برخی از مصرف کنندگان داخلی ترجیح می‌دهند پسته درجه یک با قیمت های بالاتر را خریداری کنند اما اگر مردم می‌خواهند پسته برای شب یلدا تهیه کنند می توانند از پسته های فندقی و انواع ارزان‌تر آن استفاده کنند که البته از نظر مواد مغذی و کیفیتی تفاوتی با پسته‌های ۷۰ هزار تومانی ندارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار منتشر شده هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۵۹ هزار و ۷۴۴ تن پسته از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش مجموع این محموله‌ها به ۴۹۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۱۷۰ دلار می‌رسد.

به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایران در این مدت برابر ۸.۳ دلار بوده که اگر متوسط قیمت دلار در سال جاری را ۴۰۰۰ تومان فرض کنیم رقمی در حدود ۳۳ هزار تومان می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی با کاهش ۱۸ درصدی و از لحاظ ارزش با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =