حسین راغفر با انتقاد از عدم پاسخگویی دولتها در خصوص بودجه عمومی کشور گفت: مشکل با دادن آمارهای غلط رشد و اشتغال توسط رییس جمهور حل نمی شود، مسائل شائبه‌دار اقتصادی، تورم، نارضایتی و اغتشاش به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم، در نشست اصلاح بودجه به نفع مردم که با حضور حسین راغفر و یاشار سلطانی برگزار شد، راغفر در سخنانی با بیان این که بي سابقه ترين فسادهای تاريخ معاصر ايران در دولت های نهم ودهم از طريق چپاول منابع عمومی انجام شده و يكدستي سه قوه وقت موجب عدم نظارت بر دولت شد و در مواردی هرچه دولت آورده، مجلس تصویب کرده است. به عنوان نمونه بودجه 16 میلیارد تومانی که در روزهای آخر تصدی رئیس جمهور سابق به دانشگاه ایرانیان منتقل شد، هر چند در مقابل ارقام دیگر رقم ناچیزی بود، اما منشا آن این بود که در مجلس تصوب کرده بودند رئیس دولت به هرکه بخواهد می تواند بودجه اختصاص دهد.

وی با اشاره به این که بودجه ناشی از منابع عمومی است، گفت: دولتها باید نسبت به نحوه هزینه کرد بودجه پاسخگو باشند، اما نوعا پاسخگو نبوده اند. به عنوان نمونه بودجه ای برای بنیاد مولانا مقرر کردند که تصور می شود مخصوص بنیادی مربوط به مولوی است، اما بودجه برای بنیاد دکتر حمید مولانا، مشاور مطبوعاتی آقای احمدی نژاد بود که در دانشگاه رسمی سازمان CIA  حضور داشت.

این استاد اقتصاد بودجه 97 را نیز دارای برخی ابهامات خواند و گفت: البته این که رئیس جمهور این بودجه را شفاف ترین بودجه عنوان کردند، به این دلیل است که قبلا بودجه قبل از این که به مجلس برود، محرمانه بود و به کسی داده نمی شد، اما امسال آن را روی سایت و در معرض دید عموم گذاشتند و البته همین باعث برخی اطلاعات و نارضایتی ناشی از آنها هم شد.

راغفر در بیان برخی ابهامات بودجه 97، به اختصاص 14.5 درصد درآمد نفتی برای اکتشاف نفت، 5 میلیارد دلار صادرات نفت گاز که در هیچ جا ثبت نمی شود و نامشخص بودن مجموع یارانه هزینه شده در کشور اشاره کرد.

نهادهای فراقانونی در اقتصاد

وی در بخش دیگری از سخنانش يكی از ريشه های مشكلات را شکل گیری نهادهای فراقانونی و ورود نهادهای نظامی و امنيتی و قضايی به اقتصاد دانست و گفت: همه باید توجه کنیم که امنیت هزینه دارد و باید تامین شود، اما نوع تامین آن مهم است. آیا نظامی ها باید خود وارد اقتصاد شوند یا نظام اقتصادی و مالیاتی ما کار کند و منابع مورد نیاز آنها را هم تامین کند؟ شکل اول می تواند منجر به بحرانهای متعددی شود که در ناآرامی های اخير هم نتيجه آن را شاهد بوديم و به نظر می رسد دولت بيرونی بر دولت رسمی نفوذ جدی دارد.

راغفر ادامه داد: درهمين دولت چند ماه قبل بابت طلب ما از کره جنوبی، طبق آنچه اظهار شد، ١٣٠ هزار خودرو لوكس از كره وارد و سپس خودروی خارجی يكباره گران شد. بانك مركزی هم با روش مافيايی دلار را گران كرد. اينها تورم، نارضايتی و اغتشاش به وجود می‌آورد.

وی در پایان در پاسخ به سوال حاضران اظهار داشت: راه انتقال مطالبات رسانه هاست و در نبود رسانه های فعال داخلی، ارائه مطالبات عمومی بسيار پرهزينه شده است. البته مشكل با دادن آمارهای غلط رشد و اشتغال توسط رييس جمهور حل نمی شود، اما در عین حال اعتراض هم نبايد خارج از قانون باشد.

کمک يك ونيم ميليارد تومانی نجفی به هيات يك مداح مشهور

در این نشست ياشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیر سایت معماری نیوز با بیان این که اگر سرنوشت بودجه را نمی توانیم تغییر دهیم، دست کم می توانیم شفاف سازی کنیم، اظهار کرد: در معاونت اجتماعی شهرداری تهران، صدها ميليارد تومان پولشويی می شود. در بقيه معاونتها هم بودجه فرهنگی كلانی برای مسايل خاص ( از جمله ده ها میلیارد تومان به مساجد و حسینیه ها) داده میشود.

این روزنامه نگار گفت: در دوره آقای نجفی، يك ونيم ميليارد تومان به هيات يك مداح مشهور كمك شده است. وقتی بودجه فرهنگی سازمان بازرسی سه برابر بودجه مبارزه با فساد است، یا وقتی شهرداری برای قوه قضائیه دادسرا می سازد و به فرمانداری و بنیاد شهید کمک می کند، یعنی هماهنگی بسيار خوبی بین دستگاه ها برای تغذيه يكديگر وجود دارد و عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. از این رو مطالبه عمومی مردم بايد با فساد مبارزه كند. چون مسئولان ازفسادها مطلعند اما اقدامی برای مقابله نمی بينيم.

وی همچنین با تاکید بر فریاد زدن مطالبات اظهار کرد: اگر نگوییم نتیجه رای ما چه شد، خیانت کرده ایم.  تا زمانی که شهروندان برای حفظ و نگهداشت سرمایه ملی خود مطالبه گری نکنند، اصلاح رخ نمی دهد و بودجه ها نیز با اشکال بسته و هزینه می شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    24 0
    نجفی دقت کن.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    38 0
    خواهشا خبر انلاین موضوعی رو که می گم رو پیگیری کنید .چرا بیش از 5 ساله که دیوان عدالت اداری رای داده اخذ عوارض تابلو توسط شهرداری غیرقانونیه و نباید گرفته بشه از حلقوم مردم میکشه بیرون و رای دیوان دهن کجی میکنن تا بره خرج این مداح و اون مداح و استخدام 13 هزار نفر در شهرداری نزدیک انتخابات بکنه ؟چرا واقعا چرا بعد همش مینالن که پول نیست و بدهی میلیاردی داره ؟خواهشا این موضوع رو پیگیری کن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    30 0
    کاین ره که تومیروی به ترکستان است.مادقیقادرمرکزترکستان رسیدیم وهیچ آدرسی هم نداریم
  • ناصر A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    1 0
    متاسفانه مردم ما دیگه همه چیز براشون عادی شده است و براشون هم هیچ چیز مهم نیست. بی اعتنا شده اند به مفاسد.