وزیر دادگستری با اشاره به پرونده محمدرضا رحیمی، رسیدگی به آن را نشانه اقتدار قوه قضاییه دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در حاشیه نشست ملی بررسی حالات و شیوه‌های استرداد اموال ذیل کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی عملکرد قوه قضاییه در رابطه با پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم، گفت: متهم این پرونده یکی از مقامات عالی‌رتبه در کشور بود و نفس این رسیدگی بسیار حائز اهمیت است. رسیدگی به این پرونده اقتدار دستگاه قضایی و اهمیت این پرونده را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: رسیدگی به این گونه پرونده‌ها نیاز جدی جامعه ما است. ما امیدواریم دیگر چنین تخلفاتی در این سطح در کشور به وجود نیاید و اگر انسانی در معرض این تخلفات قرار گرفت اقتضای عدالت این است که به آن رسیدگی و برخورد قاطع با آن طبق صورت گیرد.

وزیر دادگستری گفت: این پرونده 5 سال است که مطرح شده که در این مدت به اطلاعات لازم در این پرونده دسترسی پیدا کرده‌اند؛ چرا که متهمان زیادی در این پرونده مطرح بودند. همچنین حسابرسی در این پرونده طولانی و تشریفات دادرسی نیز طولانی بود؛ زیرا تخلفات متعددی در این پرونده صورت گرفته بود.

پورمحمدی با بیان اینکه وقتی در پرونده‌ای نام افراد مهم مطرح می‌شود حساسیت‌ها نیز بیشتر می‌شود، گفت: به دلیل همین موضوع عملاً زمان رسیدگی به پرونده نیز طولانی می‌شود و این پرونده محکوم به این تشریفات شد و اگر ما بتوانیم تشریفات را کم کنیم قطعاً بازدارنده‌تر خواهد بود؛ زیرا هم رسیدگی سریع‌تر می‌شود و هم در پیشگیری تاثیر دارد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در حاشیه نشست ملی شیوه‌ها و روش‌های استرداد دارایی در چارچوب کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا امکان استرداد اموالی که خاوری از کشور خارج کرده است، وجود دارد یا نه ، گفت: امیدواریم افرادی که به وی پناه داده‌اند کمک کنند تا هم خود او و هم اموالی را که از کشور خارج کرده برگردانیم. وی افزود: در کنوانسیون مبارزه با فساد، این نکته وجود دارد استرداد اموالی که از کشور خارج شده و همچنین استرداد متخلفین و مجرمین مورد تأکید قرار گرفته است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ما خیلی تلاش کردیم تا این موضوع در کنوانسیون تصویب شود، گفت: برخی کشورها بخصوص کشورهای غربی که محل تجمیع این ثروت‌ها و پناه دادن به این مجرمین است تقریباً یک مقابله هم آشکار و هم پنهان برای عدم تصویب انجام داده‌اند اما با اصرار ما و کشورهای همفکر ما این فصل در کنوانسیون به تصویب رسید که امیدواریم آن را عملی کنیم. وی در پاسخ به این سوال که ما چقدر اموال داریم که باید برگردانیم، گفت: برخی اموال، اموال دولتی و بیت‌المال است و برخی دیگر اموالی است که از مال شخصی برده‌اند که بستگی به شاکی پرونده دارد.

اعداد متعددی گفته می‌شود و ما نمی‌توانیم رقم دقیقی را اعلام کنیم. پورمحمدی تصریح کرد: ما یکسری اموال پیش از انقلاب داریم که خاندان سلطنتی و ایادی آنها از کشور خارج کرده‌اند، وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد مسئول پیگیری است اما دستگاه قضایی باید حکم را صادر کند و وزارت خارجه باید پیگیری کند. البته یک دفتر مبارزه با پولشویی هم در وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد که جایگاه خوب بین‌المللی دارد که از آن ظرفیت هم باید استفاده کنیم.

وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا شاهد تغییر و تحولی در وزارت دادگستری خواهیم بود، گفت: منتظریم تا تشکیلات تفصیلی را به ما ابلاغ کنند، ممکن است یکی از معاونت‌ها هم حذف شود. وی همچنین در خصوص پرونده مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش، گفت: متأسفانه در مناطق آزاد به خصوص کیش ما با تخلفات پی در پی در دوره‌های مختلف مواجه بوده‌ایم و من در دوره‌ای که در بازرسی مشغول به کار بودم یک واگذاری 200 هکتاری زمین که بدون کارشناسی درست به یک فردی که تابعیت کشور بیگانه را قبول کرده بود صورت گرفت.

او ادامه داد: یکی از پرونده‌هایی که باید از طولانی شدن آن تأسف بخوریم همین پرونده بود که باعث تضییع حقوق بیت‌المال شد ضمن اینکه این پرونده خیلی پیچ خورده بود و براساس توافقاتی که کرده بودند پای خارجی‌ها به میان آمده بود و اینکه رسیدگی به طرف خارج باشد شرایط حقوقی را به ما تحمیل کرده که هنوز هم متاسفانه درگیر آن هستیم.

او قراردادن دوتابعیتی‌ها را در پست‌های کلیدی غیرقانونی خواند و گفت: کسی ابراز نمی‌کند که من تابعیت جای دیگری را دارم البته بحث کارت اقامت همه‌اش مربوط به تابعیت نیست و در کشورهای مختلف کارتهای اقامت آثار حقوقی مختلف دارند و همه را یکسان نمی‌توان اجرا کرد.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    2 6
    پیش درامدی برای محاکمه موسوی و کروبی...
  • محمدرضا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    11 2
    کی اقتدار رو در مورد خود رئیس دولت دهم میبینیم؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    8 0
    اگر یک کارمند بیچاره 1تومان رشوه می گرفت دو برابر این جریمه می شد خیلی اقتدار خیلی اقتدار واقعا اقتدار آدم داره از خوشحالی می میره به این هم اقتدار
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    9 0
    چرا همیشه احکام علیه مسئولان بعد از پایان قدرت سیاسی انان صورت میگیرد. وچرا در مورد خیلی ها اصلا پیگیری قضایی صورت نمیپذیرد.
  • بهلول IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    9 0
    اجرای حکم از صدور حکم مهمتر است
  • صادقی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 1
    در اقتدار قوه قضاییه شکی نیست؛ ولی اگه در همان دوران معاونت اولی دولت دهم مچش را می گرفتید اقتارتان هزار برابر می شد.
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    3 0
    ما منتظر بقیه هستیم هیچ جا نمیریم همینجا هستیم
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 6
    اقتدارفقط باحکم مهدی هاشمی مشخص میشه