۰ نفر
۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲
 زیرسایه آبی لاجوردی شاهزاده محمد

ماه رمضان است و لحظه ها هرکدام با یک طرح و نقش ویژه در خاطره ها ماندنی می شود.

باشگاه خبرنگاران نوشت،ماه رمضان است و لحظه ها هرکدام با یک طرح ونقش ویژه درخاطره ها ماندنی می شود وچه خاطره ای بهتر ازنشستن درسایه سار امامزاده ای جلیل القدر که روحت را تا آسمان بالا می برد.

قرارمان محل زیارتگاه امامزاده جلیل القدر سیدمحمد بن ابراهیم مجاب است با عده ای از دوستان خبرنگار برای افطاردعوت شده ایم،حرم زیبای این امامزاده بزرگ در خیابان بهارنزدیک خیابان 17شهریور کرمان قرار دارد.

امامزاده ای با گنبد آبی رنگ زیبا که رنگ آبی لاجوردی گنبدش در میان سرسبزی درختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی دارد وغروب آسمانش از پس لاجورد این گنبد دیدنی است.

حسین صفابخش رئیس هیئت امنا امامزاده است کسی که سالها در کسوت پاسداری از مرز و بوم واینک در مقام خدمت گزاری به آستان امامزاده مشغول است با علاقه ای وصف ناشدنی از روزهای خدمت می گوید از زمانی که خادمان سنگ کاری حرمین کربلا در این مکان فعال بودند ویادگارشان دیوارها وکف مرمرین زیبا است تا مردمی که با شکل وشمایل مختلف در این آستان حاجت های مادی ومعنوی خود را گرفته اند.

درباره تاریخ بنای صحن وسرای شاهزاده محمد می گوید: شاهزاده محمدبن ابراهیم مجاب جد یک سوم سادات موسوی ایران وعراق وپاکستان است که در سال 241هجری قمری به همراه دوتن ازبرادران خود به سیرجان سفرمی کنند.

شاخصه خاص شاهزاده محمد عالم بودن ایشان در کنار سیادت بوده و با دو واسطه به امام هفتم یعنی امام موسی بن جعفر(ع) می رسد. شاهزاده محمد از امامزادگان شاخص کشور وبه تایید مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (متخصص علم نسب شناسی ایران) در کتاب شبهای پیشاور قطب چهارم زیارتی کشور است.

درباره پدرایشان ابراهیم مجاب همین بس که بعد از واقعه تخریب قبر مطهر امام حسین(ع) برای بازسازی مجدد آن ویافتن محل قبرامام حسین(ع) ابراهیم مجاب از اولیا آن زمان بوده وایشان کسی بوده است که به امام حسین(ع) سلام داده واز محلی که امروز قبرامام حسین(ع) مشخص است به وی پاسخ سلام به گونه ای که توسط دیگر حاضران نیز شنیده می شود،داده شد به همین دلیل لقب مجاب به وی داده شد و امروز درکربلا نیز منطقه مجابیه را داریم که بدن وی در آن نقطه به خاک سپرده شده است.

گفته می شود شاهزاده محمد دارای 38فرزند وفرزند زاده درکرمان،رفسنجان، زرند، راین، جیرفت ،سیرجان وبافت است. شاهزاده محمد تا سال 341هجری قمری ساکن کرمان بوده و مردم از علم ایشان بهره می بردند که در این زمان به دستور حاکم وقت کشته می شودو در این مکان مدفون می شود. درخصوص دو تن از فرزندان وی سید مرتضی و سیدرضی همین بس که از علما بزرگ بوده و درتالیفات مختلف از آنان نام برده شده است.

حسین صفابخش درباره آرامگاه این عالم بزرگ می گوید: متاسفانه تا چند سال قبل این امامزاده بزرگ ناشناخته وقبر ایشان نیز در شرایط خوبی نبود وبیشتر محل کشت گل وگیاه بود، تا اینکه با کمک اداره اوقاف وامور خیریه وبا بررسی شجره نامه ایشان مشخص شد چه شخصیت بزرگی دراین مکان دفن است ،در زمان استانداری اسماعیل نجارطرح گسترشی برای این امامزاده تصویب شد که نیاز به تملیک 32خانه دراطراف حرم بود با کمک شهرداری نیز اقداماتی آغاز شد ولی طرح بنا به دلایل نامعلوم رها شد.

وی از کمک شهرداری و استانداری و اوقاف برای طرح های توسعه ای این مکان زیارتی خبرداد وگفت: هیچ نهاد و دستگاه دیگری ما را یاری نمی کند،200میلیون تومان تسهیلات گرفتیم وبا کمک نذورات و100میلیون تومان که وزیرارشاد دولت نهم(حسینی) کمک کرد موفق شدیم تاحدودی وضعیت ضریح وشبستان های اطراف آن را سامان دهی کنیم. وی ازفعالیت 300خادم افتخاری که 170تن آنان مرد وبا مشاغل مختلف پزشکی ومهندسی و مداح وبرق کش و..هستندومابقی آنها خانم ها هستند، خبرداد.

درباره عظمت علمی این امامزاده همین بس که در دفترثبت وقایع آن نیز ثبت شده است که فرزند آیت الله بهجت نقل می کند پدر بزرگوارشان به یکی از طلبه های کرمانی که برای سوالی خدمت ایشان آمده بود گفته بودند چرا نمی روید سوالتان را از شاهزاده محمد بپرسید. صفابخش ازفعالیت برای چاپ کتابی با کمک آیت الله رجائی جانشین آیت الله مرعشی نجفی ونسب شناس معروف و اوقاف کرمان وارائه آن در بزرگداشتی که در تابستان امسال برگزار خواهد شد، خبرداد.

بحث کرامات این امامزاده عظیم الشان پیش می آید وهمه چشم ها از مهربانی ولطفی که در سرتاسر این خانه ساده اما پرنور پراکنده شده ، نمناک می شود. نجات جان چند کودک بازیگوش جلوی امامزاده و درمحل تردد خودروها ونیز نجات جان جوان در آستانه مرگ وشفای افراد وحاجت روایی مردم تنها نمونه ای ازکرامات این عالم بزرگوار است.

هرچند باید هرچه سریع تر طرح ترافیکی خاصی جلوی این امامزاده پیاده شود وحتی اگر نیاز است خیابان سمت ورودی این حرم وبارگاه را پیاده راه سازی کنند تا مردم با فراغ بالی به زیارت آمده وآرامش بگیرند. لحظات اذان نزدیک است کم کم راهی زیارتگاه می شویم ، صفوف نماز اول وقت در حال تشکیل است و بوسه برخنکای ضریح شاهزاده محمد در عطش این لحظه ها عجب صفایی دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680103

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =