کارگردان نمایش «تراژدی پارک اتابک» با بیان اینکه بومی گرایی از اصول این نمایش به شمار می آیدگفت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی ما در این اثر تلاش برای رسیدن به زبان تئاتر بود چراکه سعی داشتیم تا از هنر تئاتر به عنوان یک زبان بین‌المللی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، سیروس مصطفی که با نمایش «تراژدی پارک اتابک» موفق به کسب جوایز مختلف از جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره در کرمانشاه شد، در مورد این نمایش گفت: فرایند تولید نمایشنامه کار دو سال قبل آغاز شد. طرح اولیه آن آماده بود. اما نیاز به پخته شدن داشت. الان اجرای نمایش ما با یک نمایشنامه پخته روی صحنه رفت. نمایشنامه کار با موضوع و سوژه‌ای نگاشته شد که تا کنون به آن پرداخته نشده است. اگر هم پرداخته شده یا ضعیف بوده و یا نتوانسته به خوبی حق مطلب را ادا کند. مثل جریان مشروطه و مجاهدت‌های ستارخان و باقرخان و مبارزان مشروطه در دوره قاجار که به خوبی به مردم معرفی نشده‌اند.


وی در مورد مشکلات و فراز و نسیب‌های تولید این نمایش گفت: در آغاز تولید نمایش «تراژدی پارک اتابک» با یک سوال روبه‌رو بودیم. آیا هر مبارز استبدادستیزی در دنیا می‌تواند جایگزین شخصیت نمایش ما شود؟ این سوال از آنجا در ذهن شکل گرفت که هدف اصلی ما برای اجرای این نمایش چیست؟ یکی از اهداف ما معرفی شخصیت‌های ماندگار کشور بود. در نتیجه متوجه شدیم که این موضوع با توجه به اقلیم جغرافیایی هر منطقه و استان شدنی است. برای مثال اگر می‌خواستیم در بوشهر این کار را انجام دهیم از شخصیت «رئیس‌علی دلواری» و اگر می‌خواستیم در گیلان به آن بپردازیم از شخصیت «میرزا کوچک‌خان جنگلی» استفاده می‌کردیم.


مصطفی افزود: تولید این نمایش در ابتدا تنها برای اجرا در تبریز و برای مردم ترک زبان آن منطقه بود. اما در طول اجراهای خود میزبان مخاطبانی از استان‌های دیگر و کشورهای دیگر بودیم که به زبان ترکی آذری آشنایی نداشتند و با استقبال خوبی هم از سوی آن ها مواجه شدیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا نمایش را از تبریز هم خارج کنیم و میزبان مخاطبان در دیگر استان‌ها هم باشیم. در مجموع در تبریز 30 شب اجرای با سالن‌های پر داشتیم.


وی با اشاره به معرفی تاریخ دلاورمردی‌های مردم تبریز در دوران قاجار و مشروطه به‌دور از شعارزدگی گفت: در تمامی مراحل کار سعی داشتیم تا از شعارگویی پرهیز تا تاریخ مبارزات مردم تبریز و مشروطه را هرچه بهتر و به دور از شعار زدگی اجرا کنیم.


مصطفی در ادامه افزود: زبان اجرای نمایش ما ترکی آذری است. همچنین از موسیقی اصیل آذری با عنوان «آ شیخان» بهره بردیم. این نمایش دارای بسیاری از شاخصه‌های بومی منطقه تبریز است. یعنی از سوژه اصلی نمایش تا موسیقی و لباس و زبان و طراحی صحنه همگی از اصالت بومی منطقه تبریز برخوردار هستند.


این کارگردان خوش ذوق تبریزی در مورد زبان گفت‌وگوهای نمایش خود گفت: با توجه به اینکه زبان گفت‌وگوهای نمایش ترکی آذری است، مهم ترین چالش پیش‌روی ما تلاش برای رسیدن به زبان هنر تئاتر بود. ما سعی داشتیم تا از هنر تئاتر به عنوان یک زبان بین‌المللی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم. در نتیجه بهترین محک این نمایش برای تثبیت این موفقیت اجرای خارج از تبریز و در جشنواره تئاتر سوره بود. آن هم در استان کرمانشاه که سوابق و ظرفیت‌های هنری قابل توجهی دارد.


مصطفی با انتقاد از کم توجهی مسئولین تئاتر کشور به جشنواره تئاتر سوره حوزه هنری گفت: جشنواره تئاتر سوره کمی مغفول واقع شده است. تئاتر سوره نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین کشوری و نه تنها در حوزه هنری است. چرا که بیشتر شرکت کنندگان آن جوان هستند و این فرصتی بسیار ارزشمند است که سیاست‌های حوزه هنری در اختیار هنرمندان تئاتر استان‌ها قرار می‌دهد. اما می‌تواند برای رشد و معرفی هرچه بیشتر آن با اجرای نمایش‌های سفارشی و دعوت از کارهای برگزیده برای اجرا در مدت برگزاری جشنواره چه در مناطق و چه در مرحله سراسری سود ببرد.


وی در پیشنهادی ادامه داد: جشنواره منطقه‌ای نیازمند برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار است. نقد آثار موجب رشد کیفی هنرمند و اثر وی می‌شود. شناخت ضعف‌ها و قوت‌های کار و همچنین اصلاح فنی کارگردان برای تولید آثار بعدی از مزیت‌های جلسات نقد و بررسی است. جای خالی این برنامه در جشنواره منطقه‌ای کاملا حس می‌شود.


مصطفی با اشاره به کمبود‌های سالن‌های نمایش در کرمانشاه گفت: انتظار من از سخت‌افزارهای سالن‌های تئاتر کرمانشاه خیلی بیشتر بود. برای مثال مجموعه فرهنگی هنری انتظار هنگام افتتاح یک مجموعه کامل و بدون نقص بود. اما امروزه با عدم مدیریت درست و سهل‌انگاری در نگهداری تجهیزات و امکانات آن روبرو است. سالن‌های تئاتر کرمانشاه نیازمند یک نوسازی و تعمیر است.


وی در پایان گفت: از همه مسئولین حوزه هنری کرمانشاه و به‌ویژه حوزه هنری استان آذربایجان شرقی به همراه آقای جواد کریم‌نژاد که همکاری و همیاری بسیاری با ما داشتند، تشکر و قدر دانی می‌کنم. همچنین خسته نباشید و خداقوت به کوروش زارعی در مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری می‌گویم. ایشان دلسوزانه به تئاتر استان‌های کشور کمک می‌کنند و در همین جشنواره هم هنرمندان را به خوبی درک کرده و به خواسته‌های منطقی آنان گوش می‌دهند.

گفتنی است جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره ۱۶ الی ۱۸ تیرماه در کرمانشاه برگزار شد که طی آن نمایش "اتابک پارکنین تراژدی سی" در بخش های زیر موفق به کسب جایزه گردید: سیروس مصطفی در بخش کارگردانی، سید مرتضی هاشمپور در بخش نویسندگی،  ابراهیم عباسعلی زاده در بخش بازیگری و  عیسی قره خانلو در بخش موسیقی.

این نمایش همچنین علاوه بر کسب این افتخارات، در بخش بازیگری با حضور آقای سیروس مصطفی و طراحی صحنه به هنرمندی آقای علی فتوحی، کاندیدای داوری بود.

سایر عوامل گروه:

هومن جلالی: دراماتوژ، فرزاد تقی لر: مشاور کارگردان، کریم میمنت نژاد: مشاور تاریخی، مهدی ولی زاده: ویراستار متن، جمال توانا: دستیار اول کارگردان، علی مجید پور: برنامه ریز، علی فکری: دستیار دوم کارگردان، علی فتوحی: طراح صحنه، رضا فلاحیان: طراح گریم و لباس، سامان ارمی: طراح نور، یاسین عباسعلی نژاد: دکوراتور، علی سلیمانی: مدیر صحنه، هادی امینی: جلوه های صوتی و تصویری، الهه نعمتی: گرافیک، رسول ایرانزاد: مدیر تولید، مهرداد خوشکار مقدم: روابط عمومی، علی فتوحی: سرپرست گروه


نمایش "اتابک پراکینین تراژدیسی" که به ساعت های پایانی حیات سردار ملّی، ستارخان اشاره دارد، توانست با 30 شب اجرا، به یکی از پدیده های موفق تئاتر در چند سال گذشته تبریز تبدیل شود.

جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره با حضور استان‌های کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین در قالب نمایش‌های صحنه‌ای از 16 تا 18 تیرماه در کرمانشاه، برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =