تولید پلاستیک سازگار با طبیعت با استفاده از لیمو

گروهی از محققان روش جدیدی را برای تولید پلی‌کربنات‌ها با استفاده از لیمو و گاز دی اکسید کربن ابداع کردند.

به گزارش ایرنا،لیمو قابلیت جایگزینی یکی از مواد اولیه سازنده پلی‌کربنات تجاری موسوم به bisphenol-A یا BPA را فراهم می‌کند. با وجود این که BPA تاکنون بارها توسط سازمان‌های رسمی آمریکا و اروپا به عنوان ماده‌ای بی خطر معرفی شده است، در مطالعات مختلفی مشخص شده است که این ماده موجب تخریب غشای غدد درون ریز، سم عصبی و ماده‌ای سرطان‌زا است.
پلی‌کربنات‌ها در زندگی امروزی نقش بسیار پررنگی دارند. این مواد برای ساخت ابزارها و لوازم مختلف، از قاب تلفن همراه گرفته تا پنجره‌های هواپیما، کاربرد دارند. با وجود این بسیاری از متخصصان نگرانی‌هایی در مورد خطرساز بودن مواد به‌کار رفته در پلی‌کربنات‌های تجاری دارند.
پلیمر جدید که با استفاده از لیمو تولید می‌شود، با محیط زیست سازگار است و بالاترین میزان مقاومت گرمایی را در بین پلیمرهای زیستی موجود در بازار دارد. در واقع پلیمرهای زیستی در مقایسه با پلیمرهای سنتی مقاومت گرمایی پایینی دارند اما این پلیمر جدید مقاومت گرمایی بسیار بالایی را از خود نشان داد که موجب شگفتی محققان شد. این ویژگی پلیمر جدید را به گزینه مناسبی برای ساخت ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در زندگی روزمره بدل می‌کند.
محققان در حال مذاکره با شرکت‌ها و کارخانجات تولید پلاستیک هستند تا بتوانند تولید صنعتی این پلیمر جدید را آغاز کنند.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا در ايران در مورد ضررهاي بيس فنل آ اطلاعات و تذكراتي به مردم عادي داده نميشود ؟