۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۸

«خبرجنوب» نوشت: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب گفت: تا سه ماه دیگر آبشار فدامی در این شهرستان با نصب پنل های خورشیدی روشن می شود.

مرادی با بیان اینکه آبشار فدامی جزو نخستین میراث طبیعی فارس است که در فهرست ملی جای دارد افزود: با توجه به استقبال گردشگران و طبيعتگردها از اين محوطه طبيعي داراب، زيرساخت هاي گردشگري در منطقه از جمله مسير دسترسي و روشنايي محلي در دستور كار قرار گرفت.
به گفته مرادي، در حال حاضر پنل هاي خورشيدي براي روشنايي كامل محوطه آبشار، چهار ماهي است كه خريداري شده و اميدواريم هرچه سريع تر با انعقاد تفاهم نامه با شهرداري، سيستم روشنايي منطقه تكميل و به بهره برداري برسد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان داراب با بيان اينكه احتمال بهره برداري از اين طرح (روشنايي آبشار) در دهه فجر وجود دارد، افزود: بالغ بر 46 ميليون تومان اعتبار صرف اين طرح شده و پس از نصب، نگهداري و مراقبت از آن به عهده شهرداري منطقه مي باشد.مرادي همچنين به اجراي 7 پروژه گردشگري در شهرستان داراب اشاره كرد و گفت: اعتبارات اين پروژه ها به يك ميليارد و 170 ميليون تومان مي رسد كه 3 پروژه مرمتي و مابقي زيرساخت هاي گردشگري است.
وي اضافه كرد: زيرساخت هاي گردشگري و مسير دسترسي به مناطقي چون تنگ رغز، چشمه گلابي، خرچنگ، غار سهلك و آبشار فدامي اختصاص دارد كه به طور مثال براي ايجاد روشنايي و مسير دسترسي براي تنگ رغز بيش از 300 ميليون تومان هزينه شده است. برخي از اين پروژه ها در آستانه اتمام و نيازمند همكاري شهرداري منطقه هستند.رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان داراب در ادامه تاكيد كرد: با توجه به آب و هواي مطلوبي كه شهرستان در پائيز و زمستان دارد، تكميل طرح هاي زيرساختي در مناطق طبيعي شهرستان يك ضرورت محسوب مي شود و اميدواريم با چنين اقداماتي، گردشگري در شهرستان رونق بيشتري بگيرد. به گزارش خبرنگار ما آبشار فدامی، آبشاری شگفت انگیز است که چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم در آن جریان دارد.
آبشار فدامی را می توان یکی از شاهکارهای خلقت دانست؛ شاهکاری که آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و برعکس، آب شور آن در تابستان گرم و در زمستان خنک می شود و همین ویژگی ها سبب شده تا گردشگران و مسافران بسیاری همه ساله از این جاذبه طبیعی استان فارس دیدن کنند. همانطور که در برخی منابع تاریخی ذکر شده آب شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از سقوط از ارتفاعی درحدود ۱۲ تا ۲۰ متر از سطح زمین، به رودخانه ای دائمی می ریزد. اما آبشار شور فدامی در بالای آبشار شیرین واقع شده و آب آن از سر چشمه ای در فاصله ۵۰۰ متری تامین می شود. ارتفاع آبشار حدود۱۰ تا ۱۵ متر می باشد و وجود نخلهای خودرو در کنار آن، زیبایی خاصی را به وجود آورده است.
آب این آبشار از چشمه های بستان و مُرز کوه رستاق سرچشمه می گیرد و پس از جریان یافتن بر روی زمین از پرتگاهی به زمین می ریزد و آبشاری زیبا را شکل می دهد. این آب پس از سقوطی شکوهمند، به حوضچه ای به عمق ۲۰ متر می ریزد و در ادامه تشکیل یک رودخانه دائمی را می دهد.ترکیب شدن آب شور و شیرین باعث می شود که از شوری آب به میزان قابل توجهی کاسته شود و بتوان در کشاورزی از آن استفاده کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =