کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران باید سیاست خارجی هوشمندانه خود را برای مقابله با اقدامات ضدایرانی ترامپ در منطقه و ویژه خلیج فارس ادامه دهد تا از شکاف به وجود آمده میان اروپا و آمریکا در تأمین منافع ملی موفق ظاهر شویم.

دونالد ترامپ در اظهارات اخیر و سخیفانه خود، خلیج فارس را خلیج عربی خواند که مورد واکنش و انتقاد دولت و ملت ایران واقع شد. چنین عنوانی که در تاریخ روابط سیاسی ایران با آمریکا بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود در راستای تبلیغات ضد ایران تعبیر می‌شود که به‌نوعی نشان از ضعف دولت او در همراه کردن شرکای سیاسی و تجاری آمریکا برای مقابله با ایران و وضع تحریم‌های جدید بوده است.

اظهارات ترامپ بی‌پایه و اساس است
افشار سلیمانی سفیر سابق ایران در باکو طی گفت‌وگو با ایکنا ضمن بی‌پایه و اساس دانستن اظهارات دونالد ترامپ بیان کرد: صحبت‌های آقای ترامپ بر خلاف اسناد مسلم تاریخی و موازین و قواعد حاکم بر حقوق بین‌الملل بوده و او از زمانی که در ریاض رقص شمشیر را با سران عربستان انجام داد، انتظار انجام چنین معاملاتی با کشورهای عربی خلیج فارس دور از تصور نبود. این معاملات آشکار یا پنهانی در راستای منافع عربستان و اسرائیل صورت گرفته است.
وی ادامه داد: صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ بدین معنی نیست که او نمی‌داند نام اصلی این منطقه، خلیج فارس است. اسنادهای تاریخی موجود در آرشیوهای آمریکایی بر صحت تاریخی نام خلیج فارس اذعان دارد و دونالد ترامپ به این دلیل خلیج فارس را خلیج عربی عنوان کرد تا اختلافات ملی‌گرایانه بر مبنای نژاد عربی و فارسی را در این منطقه تشدید کند.

سفیر اسبق ایران در باکو با تأکید بر محکومیت اقدام ترامپ از سوی دولت‌های غربی تصریح کرد: استقبال تنها سه کشور عربستان، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی از این صحبت‌ها، آشکار می‌کند که سخنان ترامپ بازتاب مثبتی در سطح بین‌المللی نداشته و هیچ استقبالی از آن نکرده‌اند. حتی ممکن است بر شکاف بیشتر میان آمریکا با اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان در آینده بیفزاید.
وی اظهار کرد: اقدامات ناشیانه رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از عربستان بوده تا با هدف تشدید اختلافات میان عربستان و ایران، شرایط منطقه را بی‌ثبات سازد که در نتیجه یارگیری در منطقه افزایش یابد تا اختلافات منطقه‌ای از بعد ایدئولوژیک خارج و وارد فاز تاریخی شود. همچنین تصور ترامپ این بود که خواهد توانست اتحاد جدیدی در مقابل ایران شکل دهد اما این نتیجه حاصل نشد.

وی ادامه داد: سخنان ترامپ من را یاد ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد» انداخت. منظور از گفتن ضرب‌المثل ابن بود که سخنان ترامپ باعث انسجام بیشتر در میان خود ایرانیان شد. از طرف دیگر در منطقه هم مسلمانان خود می‌بینند و آگاه هستند که این سناریوی جدید آمریکا برای منطقه چقدر می‌تواند بحران‌آفرین باشد چون ما همیشه از اعراب منطقه مثل فلسطین، قطر، یمن و سوریه حمایت کرده‌ایم؛ پس ما نگاه قومی و ملی به مردم منطقه نداریم اما ترامپ به دنبال تغییر نگاه‌ها به ایران است.

سخنان ترامپ انسجام ملی ایرانیان را تقویت کرد
کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ترامپ و مشاوران آن کاملاً واقف هستند که نام واقعی این منطقه خلیج فارس است و آمریکایی‌ها به کرات از این نام استفاده کرده‌اند اما نباید خیلی حساسیت نشان دهیم چون برای جایگاه بین‌المللی ما خوب نیست و ما خودمان خوب می‌دانیم که نام این منطقه، خلیج فارس است و فقط اهداف سیاسی پشت سر این بازی بوده که نباید خیلی به آن‌ها اعتنایی داشته باشیم. ما باید از طریق عکس‌العمل‌های کارشناسی شده و علمی به دنبال خنثی کردن این اقدامات ضد ایرانی باشیم.

افشار سلیمانی با تاجرمسلک خواندن ترامپ بیان کرد: ترامپ به عنوان یک سیاستمدار تاجرمسلک نه‌تنها با بیان این اظهارات سخیف منافع عربستان را تأمین نکرد بلکه به منافع و وجهه ملی آمریکا هم ضربه وارد کرد که بسیاری ار اندیشکده‌ها و مرم آمریکا این سخنان را محکوم کرده‌اند. به نظر من به جای اینکه جمهوری اسلامی ایران حرکتی انجم می‌داد تا چنین فرصتی را در سطح بین‌المللی برای خودمان فراهم کنیم، ترامپ با سخنان اخیرش این فرصت عالی را برای ما ایجاد کرد تا دست بالاتر را در نظام بین‌الملل داشته باشیم.

اتخاذ سیاست خارجی هوشمندانه در فروکش کردن تب ناامنی در منطقه


وی افزود: ترامپ می‌خواهد برای نگاه داشتن اعراب خلیج فارس در دستان خود به هر اقدامی دست بزند اما برای این‌گونه سیاست‌ها صحیح نیست چون ترامپ با این کار تب دشمنی را در منطقه افزایش خواهد داد تا سلاح بیشتری به کشورهای عربی بفروشد. چنین نگاهی ناشی از نگاه تاجرگونه ترامپ به منطقه است و افراد این‌چنینی محدوده اخلاق ندارند بلکه برای تأمین منافع آمریکا بدون در نظر گرفتن منافع کشورهای دیگر دست به هر کاری می‌زند. آمریکا نمی‌تواند اهداف خود را با چنین سیاست‌هایی علیه ایران به سرانجام برساند چون جهان امروز جهانی به هم پیوسته است که این پیوستگی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد. مثلاً امارات متحده عربی مراودات اقتصادی زیادی با ایران دارد که حاضر نیست این مزیت را از دست دهد.

وی در پایان ضمن تأکید برای ادامه سیاست خارجی تعاملی با دنیا گفت: جمهوری اسلامی ایران باید سیاست خارجی هوشمندانه خود را ادامه دهد تا آب در آسیاب دشمن نریزد و نباید برخوردهای تند را در سیاست خارجی اتخاذ کنیم بلکه باید عاقلانه برخورد کنیم. همین شکافی که بین اروپا، چین و روسیه با آمریکا ایجاد شده است را باید به نفع ایران تعبیر کرد و باید تمام تلاش‌مان را در جهت عدم موفقیت تحریم‌های احتمالی آمریکا در آینده، علیه کشورمان را به‌کار بگیریم تا این تحریم‌ها مورد استقبال کشورهای دیگر قرار نگیرد و همچنین اجازه اتحاد جدید آمریکا با اروپا را علیه ایران ندهیم.  

 

منبع:خبرگزاری قرآن(ایکنا)


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =