رئیس کمیته عمران شورای شهر: موتورهای برقی پر قدرت و با کیفیت هستند/ موتورهای پلیس هم برقی می شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران از نمونه موتورهای برقی که برای اولین بار در ایران عرضه می شوند، بازدید کرد. او این موتورها را پر قدرت و باکیفیت خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در بازدیدی از شرکت کنترل کیفیت هوا از اولین نمونه های موتورهای برقی وارد شده به ایران دیدن و آنها را تست کرد.

شاکری پس از تست موتورهای برقی و موتورسواری در خیابان های اطراف شرکت کنترل کیفیت هوا از اینکه روند انتخاب این موتورها و واردات آنها به کشور سخت گیرانه بوده، اظهار خرسندی کرد و گفت: «شتاب اولیه موتورهای برقی از موتورهای بنزینی خیلی بیشتر است. این موتورها هم از نظر صدا و هم از نظر قدرت محصول با کیفیتی هستند و خوب است که شرکت‌ها به صورت رقابتی انتخاب شده‌اند و در رقابت کیفیت کارشان افزایش می‌یابد.»

او گفت: «با توجه به اینکه این موتورها هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند و با در نظر گرفتن حجم بالای آلاینده‌های موتورهای بنزینی، جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی تاثیر قابل توجهی در کاهش آلاینده های هوا دارد و ما در شورای شهر تهران از این برنامه ها حمایت می‌کنیم.»

رییس کمیته عمران شورای شهر گفت: این آمادگی را داریم که در ارتباط و هماهنگی که شورای شهر تهران با سایر نهادها دارد اگر نیاز به هماهنگی برای اجرایی شدن طرح جایگزینی موتورهای برقی هست، این موضوع را پیگیری کنیم و موضوع شماره گذاری موتورهای برقی را هم از پلیس پیگیری و از آنها تقاضا می‌کنیم که فرایند شماره گذاری این موتورها را تسریع کنند.»

شاکری همچنین گفت:«شهرداری تهران و سایر سازمان ها و نهادهایی که از موتورسیکلت ها استفاده می کنند می توانند و باید در جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی پیش رو باشند. در شهرداری تهران هم شرکت هایی که از موتور استفاده می کنند از جمله شرکت پیک بادپا هم می‌تواند و باید از این موتورها استفاده کند و اساسا جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی اتفاق و نقطه عطفی برای کاهش آلودگی هوا و صدا در تهران است.»

در این بازدید حسین افشین، مدیر پروژه موتور برقی هم گزارشی از روند فعالیت های جاری و نیز اقدامات انجام شده درباره موتورهای برقی ارائه کرد و گفت:«در انتخاب شرکت هایی که متقاضی واردات موتورهای برقی به ایران هستند سخت گیرانه عمل کردیم. با هماهنگی که با وزارت صنایع و معادن به عمل آمده همه تامین کنندگانی که برای واردات اعلام آمادگی کرده اند ملزم به دریافت تاییدیه ها و استانداردهایی هستند و باید گواهینامه این وزارتخانه را داشته باشند تا محصول با کیفیتی به دست مردم برسد. از سوی دیگر فقط شرکت هایی برای فروش موتورهای برقی تایید می‌شوند که توانایی ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند و اینطور نباشد که موتور را وارد کنند و بفروشند اما مردم پس از خرید با مشکل خدمات و تامین قطعات مواجه شوند.»

او گفت: «ما سعی کردیم کیفیت را فدای قیمت نکنیم. اگر قیمت این موتورها از موتورهای بنزینی بیشتر است به دلیل کیفیت بالای آنهاست. برای مثال در مورد باتری این موتورها مقاومت کردیم و اجازه ندادیم که شرکت ها روی موتورهای برقی باتری اسید سرب بگذارند. اگر این کار را می کردند قیمت موتورهای برقی به شدت پایین می‌آمد و به حدود 1و نیم تا 2 میلیون تومان می رسید اما شرکت ها را ملزم به استفاده از باتری لیتیوم یون کردیم.»

به گفته افشین، عمر باتری‌های اسید سرب 200 بار شارژ است اما باتری های لیتیوم یون دست کم حدود سه سال کار می کند. او ادامه داد: «با باتری سازی نیرو و سازمان انرژی‌های نوی صنایع دفاع صحبت کردیم. این مراکز خط تولید باتری‌های لیتیومی راه انداختند تا در آینده بتوانند به خریداران موتور برقی خدمات بدهند. علاوه بر شرکت پست جمهوری اسلامی که اعلام آمادگی کرده موتورهایش را برقی کند پلیس هم اعلام آمادگی کرده که در اولین مرحله موتورهای پلیس مستقر منطقه 12 را به موتورهای برقی تبدیل کند.

او گفت: استقبال پلیس از این موتورها قابل توجه است به هر حال با توجه به اینکه برای پلیس قدرت موتور مهم است اینکه موتورهای برقی را تایید و انتخاب کرده اند نشان دهنده کارایی و کیفیت بالای موتورهای برقی است که برای استفاده در تهران انتخاب و تایید شده اند.

به گفته مدیر پروژه موتورهای برقی با توجه به هماهنگی هایی که با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انجام شده موتورسوران این شرکت هم تا پایان سال به موتورهای برقی مجهز می شوند.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا منطقه 12 تهران به عنوان منطقه نمونه برای اجرای اولین ایستگاه ها و پارکینگ های موتورهای برقی در نظر گرفته شده و استفاده از این ایستگاه های شارژ و پارکینگ برای دارندگان موتورسیکلت‌های برقی در این منطقه رایگان است. افزون بر این شهرداری تهران تا 80 درصد هزینه خرید موتورهای برقی را به عنوان وام بدون بهره با مشارکت بانک شهر و شرکت لیزینگ شهر در اختیار خریداران قرار می دهد. ثبت نام موتورهای برقی به زودی توسط شرکت لیزینگ شهر آغاز می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ُسیبیلو IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    20 3
    باید یادمون باشه که بی صدا بودن این موتورها خطرناک هم هست ،چون راننده ها متوجه حضور این نوع موتور کنار خودرو نمی شن و با توجه به این که اکثرا موتور سوارها قانون رو رعایت نمی کنن این مسله میتونه مشکل ساز باشه بنده تجربه این قضیه رو دارم که میگم...
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      27 2
      تو یکی مشکلی برات پیش نمیاد. چون همه از سبیلت میترسن و کنار میرن