ایسنا نوشت: محمد یدومی، رئیس حزب "تجمع یمنی برای اصلاح" که در نشست سران سازمان کنفرانس اسلامی درباره قدس در استانبول شرکت کرده بود برای نشست بی‌سابقه با محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان به ریاض فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، عدنان عدینی،‌ مسؤول اطلاع‌رسانی حزب اصلاح گفت، هواپیمای عربستانی مخصوص یدومی او را به ریاض منتقل کرد تا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در حالی جزئیات کمی از این نشست منتشر شده اما این نشست فاش می‌کند که برنامه‌ریزی جدیدی برای جنگ در یمن وجود دارد که بخشی از درگیری‌ گسترده‌تر بین تهران و ریاض است.

وی گفت: هدف از این دیدار از میان برداشتن موانعی است که سر راه ائتلاف و دولت مستعفی یمن در جنگ با انصارالله قرار دارد.

یدومی، ریاست این حزب مرتبط با اخوان المسلمین را برعهده دارد؛ جنبشی که عربستان و یمن آن را جنبشی ممنوع می‌دانند، در حالی که عربستان درباره این حزب شروطی تعیین کرده و از اعضای آن به عنوان بخشی از جنبش به رسمیت شناخته شده بین‌المللی استقبال می‌کند، اما امارات ارتباط مستقیمی با این حزب ندارد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات روز پنجشنبه اعلام کرد،‌ دیدار یدومی با ولیعهد ابوظبی به منظور متحد کردن تلاش‌ها برای شکست ایران و انصارالله است.

قرقاش در توئیتر خود نوشت: حزب اصلاح یمن اخیرا اعلام کرده که ارتباطش را با اخوان المسلمین قطع کرده و ما فرصتی داریم تا حسن نیت آنها و در نظر گرفتن منافع یمن و کشورهای عربی را از سوی آنها محک بزنیم.

ماجد مدحجی، مدیر اجرایی مرکز پژوهش‌های استراتژیک در صنعا در این باره گفت، از گذشته حرف و حدیث درباره رابطه متشنج حزب اصلاح و امارات وجود داشت و هنوز زود است از گشایش در روابط پر تنش آنها سخن به میان بیاوریم. خاموش کردن آتش این تنش در یک نشست کار دشوار است اما این نشست در عین حال شاخصی برای وجود اراده در زمینه درک مسائل بزرگ‌تر است.

همچنین مصطفی نعمان، معاون سابق وزیر خارجه یمن گفت، نشست دو روز پیش حزب اصلاح یمن با طرف‌های امارات و عربستان بدون برنامه‌ریزی قبلی بود و پیش از این هیچ گونه ارتباط مستقیمی با هیچ یک از گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین و این دو کشور وجود نداشت.

نعمان افزود: طبق ارزیابی من، ریاض امارات را تحت فشار قرار داده تا با حزب اصلاح ارتباط برقرار کند، زیرا در نهایت این حزب قدرت قوی در یمن خواهد بود.

طبق گزارش بلومبرگ، اصلاح و انصارالله دو قدرت اصلی در یمن بعد از مرگ عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن هستند و اصلاح می‌تواند توازن قوا در یمن را به نفع ائتلاف سعودی در بخش‌هایی از این کشور از جمله در غرب و تعز تغییر دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =