«خبرجنوب» نوشت: حسین رفیعی پور، یک جوان مخترع شیرازی است. او دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه صنعتی شیراز و دارای دو اختراع مهم در حوزه دفاعی است. ربات زیردریایی کنترل از راه دور و پهپاد عمود پرواز که هر کدام برگزیده جشنواره های ملی نخبگان بوده از اختراعات این مخترع 31 ساله است.

رفیعی پور در گفت وگو با «خبر جنوب» به معرفی اختراعات خود پرداخته و مشكلات و موانع موجود در مسير حمايت از نخبگان را شرح داده است.
• از چه زماني فعاليت در زمينه اختراع را آغاز كرديد؟
از اوايل سال 89 اقدام به اولين اختراع خود كردم.
• مهمترين اختراع شما چيست؟
شايد بتوان گفت مهم ترين اختراعم، ربات زيردريايي كنترل از راه دور است كه تجربيات مفيدي براي همه تيم دربر داشته است. با طراحي و ساخت اين ربات، مقام هاي متعددي در عرصه ملي کسب کردیم.
• مشابه داخلي و خارجي دارد؟
قطعا كارهاي بزرگي در عرصه بين المللي در اين حوزه صورت گرفته اما تولید دانش فني چنين موضوعاتي در داخل كشور ضروري مي باشد.
• در مسير توليد انبوه قرار گرفته است؟
خير، به لحاظ كاربردهاي خاص آن به توليد انبوه نرسيد اما از تجربيات بدست آمده از آن در پروژه هاي مختلف صنعتي استفاده شد.
اکثر اختراعات ما در حوزه دفاع می باشد و توليد انبوه آنها به معناي توليد 5 تا 15 عدد است. در حال حاضر مشغول تولید محصولات بسیار پیچیده تری هستیم که می تواند منجر به ثبت اختراعات ارزنده تری شود اما به دلیل کاربردها و همچنین مشتریان خاص؛ عملاً نيازي به ثبت آنها نيست.
• مراحل ثبت اختراعات به چه شكل است؟ اختراعات نخبگان در كشور به راحتي به ثبت و توليد مي رسد؟
چندين سال است كه اقدام به ثبت اختراع جديدي نكرده ام و معمولا به جاي ثبت نتايج تحقيقات مختلف به عملياتي كردن آنها فكر مي كنم كه پيامدهاي بهتري براي صاحبان طرح و همچنين صنعت كشور در پي دارد.
• ساخت دستگاه پهپاد عمود پرواز از كجا در ذهن شما كليد خورد؟
از اواخر سال 86 به همراه برخي دوستان مقطع دبيرستان كه آن زمان در حوزه رباتيك فعاليت ميكردند، كارهاي تحقيقاتي اين حوزه را شروع كرديم. با حمايت دانشگاه صنعتي شيراز برخي از پروژه هاي ما در نمايشگاه ملي مطرح شد و طي بازديدي كه مسئولين از اين نمايشگاه داشتند حاضر به حمايت از پروژه ها به ويژه در بحث پرنده ها شدند؛ بنابراين فرصتي براي دانشگاه فراهم شد تا بتواند بودجه اي از وزارت بگيرد و اين قبيل فعاليت ها را توسعه دهد. تا سال 88 روي پرنده ها و عمود پروازها كار مي كرديم. چندين پروژه هم با دانشگاه ها و مجموعه هاي نظامي داشتيم اما پروژه ها متعلق به دانشگاه صنعتي شيراز بود.
• حمايت هاي مالي دولت از طرح ها و اختراعات چگونه است؟
با توجه به میزان حمايت ها صاحبان طرح نبايد به حمايت هاي دولتي اكتفا كنند و صرفا جهت شروع كار مي توان از اين حمايت ها بهره جست. طرح ها و پروژه ها بايد به مرحله اي از پختگي دست يابند كه سرمايه گذاران بخش خصوصي، متقاضي مشاركت در طرح شوند.
• در استان فارس حمایت ها راهگشا بوده است؟
در استان هاي ديگر شركت هاي دانش بنيان به خوبي حمايت مي شوند اما متاسفانه اين قضيه در استان فارس بسيار ضعیف بوده است.
مديران استان معمولا به اين قضايا ورود نمي كنند و بيشتر درگير مسائل حاشيه اي و نصب و انتصابات هستند. بسياري از دوستان ما جذب شركت هاي دانش بنيان در استان هاي ديگر شده اند چون در استان فارس، زمينه مناسب برای فعالیت فراهم نبوده و از لحاظ صنعتي پيشرفت چندانی نداشته ايم و یا پیشرفتمان بسیار کُند بوده است.
حل اين مشکلات پيچيده نيست و نياز به معجزه و مديريت خارجي ندارد. اگر مدیران، كمي وقت و دغدغه برای اين موضوع خرج كنند همه چيز درست مي شود.
ما به سهم خود از متولیان شرکت های دانش بنیان گرفته تا مديران ارشد استان پيگيري های زیادی كرديم اما نتيجه مطلوبی نگرفتیم. آنچه در رسانه ها تحت عنوان حمایت از شرکت های دانش بنیان مطرح می شود حداقل در استان فارس بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و در عمل، این گونه شرکت ها و تمام کسانی که قصد دارند صادقانه برای پیشرفت کشور تلاش کنند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. بسیاری از دوستان و نخبگان ما دقیقاً به همین دلایل به سایر استان ها و یا به خارج از کشور کوچ کرده اند.
• به عنوان يك مخترع تاكنون به اين فكر كرده ايد كه از كشور برويد؟
ما مسير خود را طوري انتخاب كرده ايم كه بمانيم و براي اينكه بتوانيم گامي برداريم و تحولي ايجاد كنيم بجنگيم. ترجيح ما اين است كه فعلاً در اين جبهه بمانيم اما اينكه تا كجا دوام بياوريم شرايط آينده، آن را تعيين مي كند.
• به عنوان كسي كه از نزديك درگير سازمان ها و بروكراسي هاي موجود در آن بوده ايد، اين روند چقدر نخبگان را در طول مسير دلسرد و دلزده مي كند؟
بروكراسي هاي اداری به حدي خسته كننده است كه به نظر مي رسد نهادها و سازمان هايي كه مي بايست نقش حمايتي داشته باشند به عنوان مانعي بر سر راه پيشرفت اين افراد قرار مي گيرند و وقت آنها را تلف مي كنند. مخترعی که باید بیشترین تمرکز و فعالیتش بر روی اختراع و فعالیت تخصصی اش باشد بیش از 85 درصد وقت و انرژی خود را باید در ادارات و برای اخذ مجوزها و یا حمایت های نه چندان مؤثر دولتی صرف کند.
• چه موانع و مشكلاتي در مسير حمايت از نخبگان وجود دارد؟
متاسفانه كشور ما و علي الخصوص استان فارس از ظرفيت افراد توانمند غافل شده و مديران تاثيرگذار این حوزه از مسئوليت ها و وظايف اصلي خود فاصله گرفته اند. بديهي است در صورتي كه همه مسئولان، حمايت خود را از شركت هاي دانش بنيان و افراد توانمند افزايش دهند فرصت هاي اشتغال نيز زياد مي شود. قطعاً یکی از دلایل نرخ بالای بیکاری در استان فارس، خروج سرمایه های انسانی و مؤثر از استان می باشد. البته به همت تعدادي از نخبگان و مديران شركت هاي دانش بنيان، اتحاديه شركت هاي دانش بنيان در استان فارس تاسيس شده و به دور از حاشيه هاي موجود در استان در حال ايجاد زيرساخت هايي براي رونق اقتصادي فارس و پرورش و بكارگيري افراد توانمند مي باشد.
هدف اين است كه اين شركت ها يكپارچه شوند تا بتوانند با هم افزایی، مطالبات خود را به جاي اينكه از مديران استان بخواهند به طور مستقيم از مديران كشوري درخواست كنند. براي اينكه صدايمان را بلندتر و يك دست تر كنيم، اين گام برداشته شده و تقاضايي كه از همه مديران
دلسوز داريم اين است كه در صورت تمايل به همكاري با اين مجموعه، آمادگي و ظرفيت خود را اعلام كنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =