پژوهشگران ژاپنی با مهندسی ژنتیک مرغ‌ها موفق به تولید تخم‌ مرغ‌هایی شدند که توانایی مبارزه با سرطان در انسان دارند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از زومیت، گفته می‌شود مصرف بیش از اندازه‌ تخم‌ مرغ کامل می‌تواند به افزایش کلسترول خون کمک کند. اما تصور کنید روزی فرابرسد که نه‌تنها چنین مضراتی از مصرف تخم مرغ انتظار نداشته باشیم بلکه تخم مرغ همچون دارو به درمان سرطان، هپاتیت یا دیگر بیماری‌ها بپردازد. پژوهشگران ژاپنی مؤسسه‌ی ملی علوم و تحقیقات پیشرفته‌ی صنعتی (AIST) با مهندسی ژنتیکی مرغ‌ها موفق به تولید تخم‌ مرغ‌هایی شده‌اند که خاصیت دارویی داشته باشند.

در این تحقیق دانشمندان موفق به تصحیح ژنتیکی سلول‌های پیشگام اسپرم شدند که به تولید نوع خاصی از پروتئین منجر می‌شوند؛ پروتئین اینترفون بتا به تحریک سیستم ایمنی بدن می‌پردازد که در نهایت افزایش مقاومت بدن را در پی دارد. بنابر مطالعات پیشین اینترفون در درمان انواع خطرناک سرطان پوست و هپاتیت اثرگذار ظاهر شده است. سلول‌های اصلاح‌شده در عمل باروری و در نهایت تولید تخم مرغ نقش خواهند داشت. با تکرار این چرخه و تولید جوجه‌های مذکر، ژن‌هایی با اینترفون بتا به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

در حال حاضر در آزمایشگاه تحقیقاتی مؤسسه‌، سه مرغ مهندسی‌شده حضور دارند که هر روز یا هر دو روز یک‌بار روی تخم‌های خود می‌خوابند. قسمت سفیده‌ی این تخم‌ مرغ‌ها حاوی اینترفون بتا است. هدف نهایی این تحقیق کاهش هزینه‌های تولید دارو در آینده خواهد بود. هیرونوبو هوجو، استاد دانشگاه اوزاکا می‌گوید: ما تحقیقی را شروع کرده‌ایم که به تولید داروهای ارزان‌قیمت‌تر در آینده منجر خواهد شد. درآینده‌ای نه‌چندان دور باید به‌عنوان بخشی از کنترل کیفیت تخم‌ مرغ‌، خصوصیات آن‌ را از لحاظ حضور مواد دارویی بررسی کنیم.

این تحقیق تنها نمونه‌ای از نقش تکنیک‌های ویرایش ژن‌ در تحول صنایع مختلف به‌خصوص حوزه‌ی سلامت در آینده است. تا امروز استفاده از تکنیک‌های ویرایش ژن نظیر کریسپر برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی یا افزایش مقاومت سلول‌ها به ویروس اچ‌آی‌وی دورنمای مثبتی از آینده ارائه می‌دهد. ساخت داروهای ارزان‌قیمت از طریق تخم‌ مرغ هم کاربردی شگفت‌انگیز از ویرایش ژن است.

مرحله‌ی بعدی تحقیقات شامل افزایش پایداری پروتئین‌های اینترفون بتا برای افزایش میزان آن تا ۱۰۰ میلی‌گرم در هر تخم‌ مرغ خواهد بود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =