بی‌فرزندی؛ رونمایی از اتفاق جدیدی پس از موج تک‌فرزندی!

آمارهای رسمی نشان می‌دهد. در حال حاضر حدود 14 و 4 دهم درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و 18 و 9 دهم درصد نیز فقط یک فرزند دارند.

محمد‌حسین نجاتی: بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد جمعیت در ایران با سرعت کمی نسبت به دهه‌های قبل پیش می‌رود. این مساله تحت تاثیر آمار ازدواج و طلاق در ایران است و همزمانی که میزان ازدواج در ایران کاهش و طلاق رو به افزایش است، خانواده‌های جدید ایرانی هم با تاخیر دارای فرزند می‌شوند و آمار ها نشان می‌دهد اگر دارای یک فرزند شدند فاصله‌ای میان فرزند دوم و سوم آنها ایجاد می‌شوند که نسبت به سال‌های دیگر رشد قابل توجهی داشته است.


برهمین اساس، نتایج یک بررسی درباره احتمال توالی فرزندآوری زنان ایرانی طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۹ برای تولد فرزندان اول، دوم، سوم و چهارم، بیان می‌کند احتمال دنیا آوردن فرزند اول بعد از ازدواج در سال ۱۳۶۹ بیش از ۹۵ درصد بوده و در سال ۱۳۸۸ این احتمال به حدود ۹۳ درصد رسیده است؛ به این معنی که بیش از ۹۰ درصد زوجین ایرانی بعد از ازدواج دارای فرزند اول می‌شوند. این میزان بین ۹۳ تا ۹۵ درصد در طول دو دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ در نوسان بوده است. احتمال به دنیا آوردن فرزند دوم در دهه ۱۳۷۰ بسیار بالا بوده و بیش از ۹۵ درصد زنانی که یک فرزند داشتند، فرزند دوم خود را به دنیا آوردند. از اواخر دهه ۱۳۷۰، این احتمال اندکی تقلیل یافته و این میزان در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ به حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این دیگر آمارهای رسمی نشان می‌دهد. در حال حاضر حدود 14 و 4 دهم درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و 18 و 9 دهم درصد نیز فقط یک فرزند دارند.

 

از سوی دیگر دیروز کاربران خبرآنلاین در پاسخ به سوال «به نظر شما مهم‌ترین دلایل تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در خانواده‌ها چیست؟» نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. (اینجا بخوانید)


در این نظرخواهی عمده کاربران دلایل اقتصادی و پس از آن دلایل اجتماعی را به عنوان ریشه‌های اصلی اکتفای خانواده‌های ایرانی به تک فرزندی عنوان کردند. اما نکته جالب در این نظرخواهی توجه به مسایل اقلیمی ایران بود. به طوریکه گروهی از کاربران دلایلی نظیر آلودگی هوا، بحران آب، خشکسالی و... را از جمله دلایلی عنوان کردند که باعث می‌شود خانواده‌ها به فرزند‌آوری روی نیاورند.

 

در جدول زیر مهم‌ترین نظرات کاربران خبرآنلاین درباره چرایی تک‌فرزندی در میان خانواده‌های ایرانی را بخوانید

عنوان

جزییات

مسایل اقتصادی

از بزرگامون شنیدیم که یه زمانی، مثلأ 45 یا 50 یا 60 سال پیش، 1 نفر کار میکرد، 10 نفر میخوردند. البته از حق و انصاف هم نگذریم گفته اند که آن روزها توقع مردم خیلی پایین بود، صفا و صمیمیت خیلی زیاد بود و البته فرزند نعمتی از سوی خداوند تلقی میشد که این هم ناشی از اعتقادات بالای مردم اون روزگار بود. اما امروز همه چیز فرق کرده. شاید دلایلش کم درآمدی خانوارها عدم استقبال از ازدواج به دلایل مختلف افزایش سطح توقع مردم و یا تغییر ذائقه باشد. 

مهمترین دلایلی که موجب شد تا من و همسرم از داشتن فرزند برای همیشه منصرف بشیم اونم بعد از 7 سال از گذشت زندگی مشترکمون نداشتن امنیت شغلی .....نداشتن خونه .....نداشتن پشتوانه مالی.....آینده مبهم....و اینکه ما هنوز نتونستیم آرزوهای خودمون رو برآورده کنیم چه برسه به آرزوهای فرزندمون رو

سلام من 40 سال سن دارم و صاحب 2 فرزند.یه جوری شده که ادم روش نمیشه بگه 2تا بچه دارم.تازه خونه هم بهم اجاره نمیدند.اما دلیلش عدم حمایت مسئولین از ترویج خانواده هست. فقط چند تا سازمان عریض و طویل هست که بودجه های هنگفت میگرندو 2 تا مصاحبه می کنند و از فواید خانواده و فرزند اوری صحبت میکنند یا در نماز جمعه یه رهنمودی می فرمایند.ولی حمایت فیزیکی و سخت افزاری مطلقا وجود ندارد. الان هرکس هم بچه به دنیا میاره با انبوهی از مشکلات پزشکی درمانی و هزینه مواجه میشود و پشت دستش را داغ میکنه که سراغ دومی دیگه نرود.

اقتصاد بی صاحب تنها دلیل است الان هرجا هرکی رو می خوان استخدام کنن چه آزاد چه فروشنده چه دولتی ته تهش می گن حقوق دو میلیون تازه خوبش باشه اگر نه می گن یک میلیون و نهایتا دویست آیا اسم این کار است؟ یا بردگی مدرن؟از ساعت نه صبح تا دوازده شب کار کنی که خرج شکمت و نهایتا اجاره خونه ات در بیاد؟تازه بری بچه هم بزایی؟ 

بنظرم یکی از دلایلش بی اطلاعی از وضعیت آینده اس. خانواده قادر به برنامه ریزی برای آینده نیست، چون شب میخوابن و فردا گرانی، تورم و قوانین سخت شده است. 

من دوسال پیش بچه دار شدم از روز بارداری خانمم تا زایمان نزدیک هفت و نیم میلیون خرج شد الان ماهی 92 هزارتومن حق اولاد میدن دقیقا فقط پول پوشک بچه است حالا خانواده ای که بچش شیر خشک میخوره ماهی 200 هزارتومن هم اون با لباس و خورد خوراک حساب کن ماهی 400 تومن حداقل میشه ماهی 1300 حقوق میگیرم یک میلونش وام هست و همه مردم همینن حالا عقلم میگه بچه دومبیارم یا نه بنظرتون 

مشکلات اقتصادی، عدم امنیت شغلی والدین، مخصوصا زنان شاغل در بخشهای خصوصی که به بهانه باردار شدن کارشون رو از دست میدن و بعد از مرخصی زایمان هم امیدی به بازگشت به محل کارشون ندارن. هزینه های زیاد درمان، بهداشت، آموزش فرزندان در کشور. در نهایت هم ناامیدی هست. موج اخبار بدی که هر روز دریافت می کنیم، همه دارن میگن مملکت با این همه ثروت داره به قهقرا میره. مسئولین باید ببینن و در نهایت بترسن از ناامیدی مردم.... 

مسائل اجتماعی

به نظر شما مهم‌ترین دلایل تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در خانواده‌ها چیست؟ آخه این دیگه سوال پرسیدن داره با این وضع معیشت مردم 

گسترش روزافزون و لجام گسیخته فرهنگ و سبک زندگی غربی در خانواده ها و جامعه ایران و میل شدید به مصرف گرایی و تجمل که اقتصاد خانواده را با مشکل مواجه می کند و در نتیجه والدین برای حفظ اقتصاد خانواده به تک فرزندی و یا بی فرزندی روی می آورند. 

در کشورهای دیگه دولتها علاوه به تشویق فرزندآوری، خانواده ها رو هم از نظر مالی و آموزشی حمایت میکنند مسولیت فرزند آوری رو هم دولت بر عهده میگیره. ظرفیت سازی برای شغل ایجاد میکنه و شرایط ازدواج رو فراهم میاره. وقتی اینا نیست و فرزند فقط بار مالی سنگین داره چرا افراد بچه دار بشن؟ مخصوصا که الان خیلیها تا سی سالگی و بیشتر،هنوز نون سرپرست خانوار رو میخورن.

نداشتن امید به آینده بهتر یکی از دلایل عدم یا کم فرزندی است وقتی فرد موقعیت خود با این هم مشکلات رو میبینه و میدونه با اضافه شدن فرزند مشکلاتش بیشتر میشه و از طرفی آینده مطلوبی هم برای فرزندش متصور نیست قطعا رغبت کمتری به فرزندآوری دارد. 

بیکاری بی پولی ناامیدی ترس از اینده خب همه میدونن دلیلش چیه کل دنیا میدونه این دیگه جای سوال نداره،۳۴ سالم هنوز به فکر ازدواج نیستم و نمیتونم باشم چون هر لحظه امکان داره بیکار شم 

فکر کنم مشکل تشکیل خانواده است نه بچه دار شدن وقتی خانواده تشکیل بشود بچه هم خود به خود تشکیل می شود 

سایر مسایل

فقط فقر نیست بلکه الان وقتی توی اهواز مردم توی اتاق با ماسک هستند و تنها کمک دولت اینه که به ما توصیه کنه اونوقت برای چی بچه بیاریم؟ حتی بدی آب و هوا نمی ده و مردم نسبت به آینده در نا امیدی کامل هستند اونوقت یه بچه معصوم رو هم بدبخت کنند 

همه چیز را گفتید غیر از خشکسالی و خشکیدگی این کشور راکه تا ده پانزده سال دیگه شاید اب به سختی برای خوردن گیر بیااید. البته بعضی قشرها وطبقات توی همین شرایط هم چهار پنج فرزند بدنیا می اورند الان رشد جمعیت کم شده ولی صفر یا منفی نشده است.طبق گفته مرکز امار هم تاهزار وچهارصد جمعیت به هشتاد وپنج ملیون می رسد. 

دیگه از امنیت اجتماعی و رفاه اقتصادی گذشته کار به زیست بوم رسیده.یعنی شرایط لازم برای زنده ماندن.حتی هوا تازه و آب سالم رو هم در اثر بی برنامگی و سوء مدیریت از دست دادیم.به چه امیدی مردم باید فرزندآوری داشته باشن؟؟؟ 

وقتی آب و هوا واسه نفس کشیدن خودمون نیست، چه کاریه یه موجود بی گناه رو وارد این دنیا کنیم؟؟ بقیه امکانات و نیازهای اساسی مثل کیفیت آموزش و بهداشت و اخلاق و رفاه عمومی و... هم که بماند.... آیا فقط "زنده بودن" کافیه و شکل و کیفیتش اهمیت نداره؟؟؟؟؟ 

بابای من 8 فرزند داشت که من یکی از ان هشت فرزندم که همه هم شرایط عالی داریم . الن هم توانایی کامل نگهداری 5 فرزند را دارم خانم محترم میفرماید نیاز نیست اگه فرزند بیشتر می خواهی برو زن دیگری اختیار کن . میفرماید یکی کافی است شما راهنمایی کنید چکار کنم .یکی کافی است ؟ ایا نباید برادران و خواهرانی برای این یک بچه باشد؟ 

شما تحلیل روزافزون منایع درآمدی ملی، خشکیدن تمامی منابع آبی سطحی و زیر زمینی که شاید سی میلیون جمعیت را را هم بزودی جواب ندهد و تورم روزافزون هزینه مواد خوراکی و بیکاری و هراس از آینده بسیار تاریک اقتصادی و تولیدی را که کنار هم بگذاری از طرح سوال خجالت خواهی کشید. چند سال آینده تنازع برای بقا سراسری خواهد شد. بقیه طلب ملت ... 

 

 

 

۴۲۴۲

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    3 99
    به کسانی که فرزند کمتری دارند حقوق بازنشستگی کمتری بدهید.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      24 1
      واقعا یه سری ها کلا انگار وقتی به دنیا اومدن بند ناف دیکتاتوری بهشون وصل بوده تفکر رو ببین حقوق بازنشستگی رو که کسی لطف نکرده بده سی سال کار کردن حق بیمه دادن
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      18 0
      حالا مثلا فکر می کنید برای مسئولین این آمارها اهمیتی دارند اینها خودشون می دونن آینده ای در کار نیست صرفا به فکر خودشون و زندگی خوب الان هستند ...
  • امین A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    60 15
    دوره ازدواج و بچه دار شدن خیلی وقته گذشته.الان روابط زن و مرد شکل جدیدتری به خودش گرفته .تا زمانی که ازدواج موقت و ازدواج سفید و روابط کوتاه مدت هست چرا من باید زن دایمی بگیرم.چرا من باید به یه زن 30 سال یا بیشتر تعهد بدم؟؟؟؟؟چرا من باید بچه ای به دنیا بیارم که نمیدونم آیندشو میتونم تامین کنم یا نه؟؟؟؟شاید اصلا این بچه خودش دلش نخاد تو این دنیا زندگی کنه.چرا من بجای یکی دیگه باید تصمیم بگیرم؟؟؟؟
  • سعید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 70
    ریشه همه عدم ازدواج ها مهریه های نجومی اشتغال دختران و از بین رفتن مردانگی در مردان و مرد شدن زنان می باشد
  • اريا A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    62 2
    خودمون وميزنيم به خواب؟ وقتي من تنها با حقوق 3 ميليون نميتونم زندگي كنم ديگه فكر ازدواج هم نخواهم كرد
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    35 24
    من میلیاردر هم باشم جرات نمیکنم با دخترهای این دوره زمونه برم زیر یک سقف و فرزندم رو بسپارم دستشون ترجیح میدم مجرد بمونم
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      1 5
      دقیقا درست گفتی. به شدت دردسر سازو و پرتوقع هستن
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    72 0
    دلار شده 4700 مردم جرات ندارن زن بگیرن بعد شما انتظار بچه دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    51 0
    با 32 سال سن، مامان بچه رو هم ندارم....اینجور که پیش میره در بهترین شرایط تا 5سال دیگه هم از ازدواج خبری نیست هههه... حالا با این وضه بچه کیلو چند؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    75 0
    من دو فرزند دختر دارم .هر شب وقتی به رختخواب می روم ساعت ها تو فکرم که آینده بچه هایم تو کشورم چی میشه؟ این حال و روز اکثر ایرانیاندارای فرزند است بنده حسابرس ارشد وبازنشسته بانکم . وقتی این دلهره را دارم وای بحال پایین تر از بنده و امثال بنده . هیچ آیندهای بری بچه هامان وجود ندارد. متاسفانه بعضی ها فکر می کنند امنیت فقط امنیت نظامیه .
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      6 0
      دقیقا این مشکل را با داشتن دو پسر دارم و همیشه نگرانم احساس می کنم شدیدا افسرده شدم
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    59 1
    خدتروشکر.آب نداریم هوا نداریم کار نیست پول نیست والا من بودم تشویق می کردم بی فرزندیو.
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    59 0
    بدبختی پشت بدبختی همان بهتر که سرزمین ایران کم جمعیت بشه و لااقل آینده گان نفسی بکشند و برما نفرین نفرستند که نونتون نبود آبتون نبود بچه آوردن بی موردتان چی بود .
  • بی نام DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    57 0
    والا مسئولین خیلی رو دارن که تشویق به فرزندآوری میکنن . صد رحمت به سنگ پای قزوین
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    45 0
    دلیلش: آب نیست هوا نیست امنیت اجتماعی نیست امنیت اقتصادی نیست باز هم دلیل؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    54 3
    من 14 ساله ازدواج کردم و تنها شرط ازدواجم نداشتن فرزند بود .. چون میدونستم یه بدبختیو مثل خودم میارم تو این مملکت و ... بی آینده ... بی هدف ...
  • سعید IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    52 0
    ما هنوز کار نداریم سه ساله آزمون دادن برای یه شغل بخور نمیر اونم با فوق لیسانس ... اونم هنوز گیر نیومد .... هنوز وقت نکردیم به زن فکر کنیم چه برسه به بچه.... خدا خودش رحم کنه
  • عماد A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    40 0
    با این وضعیت بد اقتصادی اول بزار ازدواج بکنیم ببینیم چیزی ته جیبمان میمونه که بچه دار شیم.
  • الي IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    66 1
    اصلا چرا بايد جمعيت اضافه بشه؟ مگه المپيكه كه ميخواين ركورد بزنيم؟ اقا جان ما براي همين جمعيت هم آب خوردن ، امكانات اموزشي و درماني كه نياز بشر هست نداريم. حالا رفاه و تفريح و كار و درآمد و امنيت بماند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    21 1
    با این وضعیت اسفبار فرهنگی و اقتصادی که در ایران حاکم است بهترین تصمیم برای یک زوج بچه دار نشدن است......