سالی 1.5میلیارد دلار هزینه جوان‌سازی ناوگان هوایی/خطوط هوایی درانتظار نتیجه رایزنی ها با صندوق توسعه

رییس سازمان هواپیمایی کشور اعتقاد دارد که «به طور متوسط سالانه 1.5 میلیارد دلار برای بهسازی ناوگان هوایی به مدت 5سال نیاز است تا بتوانیم سن ناوگان هوایی کشور را به 10 سال برسانیم.»

مریم مهران

ناوگان هوایی خسته ایران از دوسال پیش در تلاش برای کاهش سن هواپیماها و بهبود شرایط مسافرت‌های هوایی است؛ تلاشی که با وجود تحریم‌ها کماکان با مشکل تامین قطعات و ترانسفر ارز و خرید هواپیما مواجه است، اما با روش‌های دور زدن تحریم، هفت فروند هواپیمای ایرباس۳۴۰ از سری ۶۰۰ که که در طبقه‌بندی هواپیماهای مدرن قرار می‌گیرند و می‌توانند با یک‌بار سوخت‌گیری ۴۰۰ مسافر را تا 14 هزار کیلومتر جابه‌جا کنند، وارد کشور شدند.

با ورود هواپیماهای جدید که میانگین سنی آنها حدود 15 سال است و به نسبت هواپیماهای جوانی محسوب می‌شوند، میانگین سن هواپیماهای کشور به زیر 20 سال رسید که به نوبه خود پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود.

در حال حاضر 153 فروند هواپیما در 18 ایرلاین در کشور فعال هستند که میانگین سنی آنها به زیر 20 سال رسیده است؛ هر چند سن هواپیما در دنیا استاندارد خاصی ندارد و بسته به اقتصادی بودن شرایط تعریف می‌شود، اما به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی قصد دارد سن ناوگان را به کمتر از 15 سال برساند. از نظر کارشناسان، ناوگان هوایی کشور با وجود تحریم‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارد و 25 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است و کار عادی خود را مانند سایر ایرلاین‌های دنیا دنبال می‌کند.

در همین رابطه، علی‌رضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره سن ناوگان هوایی کشور به نکات جالبی اشاره می‌کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* به نظر می‌رسد با تغییر مدیریت، رویکرد جدیدی برای کاهش سن ناوگان هوایی کشور اتخاذ شده است. در حال حاضر شرایط سنی هواپیماهای کشور چگونه است و سازمان هواپیمایی چه روندی را برای ادامه کاهش سن پیش گرفته است؟

طی چند ماه گذشته سن ناوگان کشور نسبت به گذشته بهبود پیدا کرد؛ البته این روند بهسازی از اواخر سال 92 آغاز شده و از آن زمان تاکنون رده سنی ناوگان هوایی از 21.6 به 19.8 رسیده است.

این میانگین بدون احتساب هواپیماهای جدیدی است که وارد شده‌اند. با ورود هواپیماهای جدید میانگین سنی به 19.1 خواهد رسید که به‌نوبه خود موفقیت بزرگی محسوب می‌شود، زیرا اگر ناوگان ثابت باشد، با گذشت هر سال، یک‌سال به سن متوسط ناوگان اضافه می‌شود و ما در طول دوسال، دوسال هم از سن ناوگان کم کرده‌ایم و این یعنی به طور متوسط 4 سال سن ناوگان را کم کرده و تعدادی هواپیمای فرسوده بالای 37 سال را از ایرلاین‌های مربوطه خارج کردیم. در کنار این اقدام، هواپیماهای جدید با سن 10 تا 15 سال راوارد کردیم که متوسط سنی را بسیار کاهش داده است.

* در میان هواپیماهای فعال کشور، برخی بالای 30سال هستند و این مساله برای مسافران نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. چرا ایرلاین‌ها همچنان به استفاده از هواپیماهای قدیمی اصرار دارند؟

البته سن ناوگان هوایی ملاکی برای ایمنی نیست. بالا رفتن سن هواپیماها ملاحضات بیشتری را به ایرلاین مربوطه اجبار می‌کند و هزینه‌ای بیشتری برای آنها به همراه دارد، زیرا باید همواره سیستم‌ها را به روز نگه دارند.

به همین دلیل ایرلاین‌ها در دنیا ترجیح می‌دهند این پول را هزینه خرید هواپیما کنند و هواپیمای مناسب‌تری تهیه کنند. البته در ایران از آنجا که تحریم‌ها اجازه ورود هواپیماهایی حتی با سن 10 سال به بالا را نمی‌دهد، ترجیح ایرلاین‌ها بر ادامه روند قبلی است و برخی از هواپیماها نیازمند تعمیرات جدی هستند.

برخی شرکت‌های هوایی به دلایل هزینه‌ای و نبود قطعات برای هواپیماهایشان دچار مشکل هستند و ما نیز به دلایل امنیت پروازی اجازه پرواز به هواپیماهایشان نمی‌دهیم و همین باعث می‌شود برخی هواپیماها از ناوگان خارج شود. در حال حاضر هواپیماهای بالای 37سال را از رده خارج اعلام کرده‌ایم و این در حالی است که هنوز در برخی از خطوط هواپیمایی آمریکا هواپیماهایی با سن 40 سال پرواز دارند.

* در حال حاضر چه تعداد هواپیمای سالم و فعال در کشور داریم ؟

153 هواپیمای عملیاتی به روز فعال و بیش از 90 هواپیمای زمین‌گیر داریم که بیش از نصف آنها امکان بازگشت به ناوگان هوایی را ندارند و بقیه این هواپیماها با تامین قطعات می‌توانند به ناوگان برگردند.

* با توجه به این‌که آیین‌نامه جدیدی برای خرید هواپیما به خطوط هوایی اعلام شده است، چرا برخی ایرلاین‌ها هنوز هواپیماهای سن بالا وارد می‌کنند؟

در دی‌ماه آیین‌نامه جدیدی ابلاغ شد. البته تعدادی از شرکت‌ها قبل از این موعد پذیرش‌هایی را گرفته بودند. این آیین‌نامه سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به آیین‌نامه قبلی دارد؛ البته پیش از آیین‌نامه جدید هم اجازه ورود هواپیماهای 30 ساله را با وجود اجازه آیین‌نامه قبلی صادر نمی‌کردیم.

* در حال حاضر نحوه خرید هواپیما در کشور چگونه است ؟

 ایرلاین‌ها معمولا به صورت بسته هواپیماها را خریداری می‌کنند و در هر بسته بین 5 تا 7 هواپیمای مختلف وجود دارد. در این بسته‌ها متوسط سن هواپیماها نباید از 20 سال تجاوز کند و تمامی هواپیماها باید زیر 30 سال باشند.

بر همین اساس نیز نگاه سخت‌گیرانه‌ای داریم و شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که سطح پایین‌ترین هواپیمای داخل بسته خریداری شده نیز در رده‌بندی آیین‌نامه باشد. همچنین تمام هواپیماهای خریداری شده باید همزمان فعال باشند و این‌گونه نباشد که هواپیمای قدیمی‌تر مورد استفاده قرار بگیرد.

* آیا هواپیماهای خریداری شده باید از انواع مشخصی باشند؟

سازمان هواپیمایی کشور در بخشنامه‌ای انواع هواپیماهایی که اجازه ورود به کشور را دارند، مشخص کرده است و انواعی که برای اولین بار قرار است وارد شوند، باید از لحاظ همخوانی با شرایط کشور بررسی شوند.

هواپیماهای جدیدی که خریداری شدند نیز از نوع بویینگ 400-737 هستند که این تایپ جدید برای بار اول قرار بود وارد کشور شود که پس از بررسی تطابق با شرایط آب و هوایی کشور وارد شدند تا به‌زودی در ایرلاین‌ها استفاده شوند.

*   با توجه به تمایل سازمان هواپیمایی برای بهبود شرایط ناوگان چه میزان سرمایه برای بهسازی نیاز است؟

 به طور متوسط سالانه 1.5 میلیارد دلار برای بهسازی ناوگان به مدت 5سال نیاز است تا بتوانیم سن ناوگان را به 10 سال برسانیم.

* این میزان سرمایه باید از کجا تامین شود؟

فارغ از نگاه تحریم و تنها با نگاه به بعد مالی موضوع هموطنان ما سالانه 3میلیارد دلار برای مسافرت‌های خارجی به ایرلاین‌های خارجی می‌دهند که اگر نصف این میزان را در بخش هوایی کشور سرمایه گذاری کنیم، ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌توانیم به رشد و درآمد برسیم.

همچنین سیاست‌گذاران کلان کشور در این بخش به موضوع واقف هستند و رایزنی‌هایی برای استفاده از صندوق توسعه ارزی برای این بخش داشته‌ایم.

 

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    5 0
    فکری به حال هواپیمایی آسمان کنید که تاخیراش خبلی رو اعصابه
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    1 0
    اگر خطوط هوایی کشورمان خوب باشه هموطنان عزیزمان با کمال میل به سمت خطوط ایرانی میروند...به امید اون روز که بتوانیم هواپیماهای بروز بویینگ و ایرباس را بدون مشکل خریداری کنند...