ایرنا نوشت: ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خواستار برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو برای حل سیاسی بحران سوریه تا پایان ماه جاری میلادی (اوت) شد.

این مذاکرات تا کنون به علت مانع تراشی های آمریکا و گروه های مسلح ضد سوری تحت حمایت عربستان سعودی متوقف مانده است.

 ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مسکو برای ازسرگیری مذاکرات میان نمایندگان دولت سوریه و سران تمام گروه های معارض تلاش می کند و این گفت و گوها باید بدون پیش شرط آغاز شود.

خبرگزاری روسی اینترفاکس امروز (چهارشنبه) نوشت: چورکین با اعلام حمایت از تلاش های استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برای آغاز دور جدید مذاکرات گفت که از پیشنهاد وی برای آغاز دوباره گفت وگوها تا پایان ماه اوت پشتیبانی می کنیم و از کشورهای دارای نفوذ بر سران معارضان سوری دعوت می کنیم آنها را برای آماده شدن به منظور حضور در مذاکرات ترغیب کنند.

چورکین تاکید کرد: معارضان باید موضع جدی داشته باشند و برای شرکت تاثیر گذار در مذاکرات آماده شوند.
وی با بیان اینکه هر قدر خشونت در سوریه کمتر باشد برای مذاکرات بهتر است، اظهار کرد که از این رویکرد دی میستورا حمایت می کنیم، اما هیچ گونه پیش شرطی برای آغاز مذاکرات نباید تعیین شود.

چورکین در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: ترکیه باید ضرورت مشارکت کردها در مذاکرات و حفظ یکپارچگی سوریه را که به نفع آنکارا است، درک کند.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل همچنین امضای موافقت نامه ای با آمریکا برای انتقال کمک های انسانی به سوریه را ممکن دانست.
آمریکا و متحدان غربی این کشور به بهانه زد و خوردهای شدید در حلب سوریه با آغاز دور جدید مذاکرات سوریه مخالفت می کنند و در تازه ترین بهانه گیری، مقام های آمریکایی برگزاری مذاکرات را به ارسال کمک های انسانی به حلب مشروط کرده اند.
سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفت و گو با رسانه ها بر فوریت از سرگیری مذاکرات سوریه تاکید کرد و در عین حال افزود که زمینه یز باید فراهم باشد.
وی پس از نشست شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: ما در مورد دسترسی مردم به کمک های بشردوستانه عقب گرد داشته ایم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: نیروهای روسیه و بشار اسد باید حملات به حلب را متوقف و جاده کاستلو را باز کنند.
مقام های روس پیش تر اعلام کرده بودند که جاده کاستلو برای عرضه تسلیحات به تروریست ها استفاده می شود و چورکین در نشست شورای امنیت هم بر این امر تاکید کرد.

الکسی لامک معاون سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز عنوان کرد: نمی دانم چگونه می توانیم مذاکراتی جدی داشته باشیم وقتی شرایط مساعد حداقلی برای برگزاری مذاکرات وجود ندارد.

درگیری میان نیروهای دولتی سوریه با شورشیان در حلب از یک ماه پیش بالا گرفته است و دو جبهه خود را در این درگیری مهم که می تواند نقطه عطفی در جنگ پنج ساله سوریه باشد، تقویت می کنند.

بیش از پنج سال قبل آمریکا در راس گروهی از کشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل کرد که مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این کشور را در پی داشته است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =