ایرنا نوشت: تارنمای روزنامه 'اتوسان' مالزی روز دوشنبه مدعی شد چهار یمنی توسط پلیس مبارزه با تروریسم در مالزی به اتهام برنامه ریزی برای خرابکاری در زمان سفر 'ملک سلمان' پادشاه عربستان به این کشور دستگیر شدند.

 پلیس مالزی روز یکشنبه خبر از بازداشت 7 تروریست داده بود که چند نفر آنها برای عملیات انتحاری با خودرو بمب گذاری شده برنامه ریزی کرده بودند.
اما تارنمای روزنامه 'اتوسان' روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه ادعا کرد چهار نفر از این افراد یمنی بوده و توسط بخش مبارزه با تروریسم پلیس مالزی در 'سردانگ' و 'سایبرجایا' ایالت 'سلانگور' در 26 فوریه (8 اسفند) دستگیر شده اند.
اتهام ادعا شده برای دستگیری این افراد توطئه به منظور خرابکاری در زمان سفر پادشاه عربستان سعودی به مالزی اعلام شده است.


به گفته منابع این رسانه مالزیایی، همه مردان دستگیر شده یمنی در رده سنی 26 تا 33 سال هستند و با 'شورشیان یمن' ارتباط دارند.
تارنمای روزنامه 'اتوسان'، 'براساس مشاهدات' ادعا کرد این افراد از حوثی های یمن بوده که با دولت عربستان سعودی اختلاف دارند و احتمال داد در حال 'برنامه ریزی برای یک حمله در جریان سفر ملک سلمان به مالزی بودند'.
این منبع آگاه گفت: ما اعتقاد داریم آنها دستور کار خود را برای گسترش تفکرات افراط گرایی داشته اند تا نه تنها بر روی هموطنان، بلکه مردم محلی تاثیر بگذارد.


در همین حال، 'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی روز یکشنبه در بیانیه ای، اعلام کرد علاوه بر این چهار مرد، پلیس یک مالزیایی و 2 اندونزیایی و تبعه شرق آسیا را که بین 28 تا 41 سال داشتند، دستگیر کرده است.
وی اعلام کرد نخستین دستگیری از 2 مظنون مالزی و اندونزیایی در 21 فوریه (سوم اسفند) به اتهام ارتباط داشتن با داعش شروع شد . این افراد به عنوان تکنسین و کشاورز در 'کپونگ' فعالیت می کردند.
وی گفت: مظنون اندونزیایی 48 ساله ماه ژوئن سال گذشته میلادی پس از تلاش برای نفوذ به سوریه برای پیوستن به داعش از ترکیه اخراج شد.
بازرس کل پلیس مالزی اعلام کرد: تحقیقات نشان داد آنها دستورالعملی از سوی 'محمد وندی محمد جدی' در سوریه برای راه اندازی یک حمله بزرگ با استفاده خودرو بمب گذاری شده دریافت کرده بودند.


وی توضیح داد دستگیری بعدی 23 فوریه (4 اسفند) با دستگیری یک نفر از ساکنان شرق آسیا در 'پتالینگ جایا' ایالت سلانگور رقم خورد و مردی 37 ساله مظنون به ارتباط با یک گروه تروریستی بازداشت شد.
به گفته خالد ابوبکر، 4 مرد نیز که با گروه های شورشی یمن ارتباط داشته و در جعل اسناد سفر درگیر بودند دستگیر شدند. نتایج این تحقیقات همچنین گذرنامه های مختلف بین المللی و انواع ارز خارجی به مبلغ 270 هزار رینگیت کشف شد که اعتقاد بر این است برای شورشیان ارسال می شده است. وی توضیح بیشتری در مورد این افراد یمنی نداد.

رسانه های مالزی در حالی در حال بزرگ نمایی دستگیری این چهار یمنی حوثی هستند که هفته گذشته بحث کمک مالزی به عربستان در حملات نظامی به مردم یمن مطرح و وزارت دفاع این کشور مشارکت در عملیات نظامی عربستان را انکار کرد.
از سوی دیگر هیچ مقام مالزیایی نوع 'عملیات خرابکاری' این یمنی ها در زمان سفر 'ملک سلمان' را تشریح نکرده است.

وزارت دفاع مالزی روز شنبه نیز پس از برخی اتهامات به این کشور در مورد مشارکت در جنگ عربستان علیه مردم بیگناه یمن، 'هرگونه اتهام به نیروهای مسلح مالزی برای درگیر بودن در عملیات نظامی و جنگ در یمن' را رد کرد.
در همین حال 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی روز جمعه از افزایش همکاری نظامی کشورش با عربستان خبر داد و به گونه ای از سیاست آل سعود در یمن دفاع کرد.

وی تصریح کرد: مالزی و عربستان دیدگاه های جدی در خصوص وضعیت بی ثبات حال حاضر خاورمیانه اتخاد می کنند، به ویژه کسانی که علیه دو مسجد مقدس در عربستان سعودی تهدید خشونت آمیز انجام می دهند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =