بازدید اعضای شورای شهر از دوسالانه مجسمه‌سازی/ رسالت هنر کمک به بهسازی زندگی مردم است

اعضای شورای شهر تهران ۲۰ شهریور از نمایشگاه هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران بازدید کردند و این وعده را دادند که در دوره چهار ساله شورای شهر جدید، دو دوره بعدی این دوسالانه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعضای شورای شهر تهران عصر روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه از نمایشگاه هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در موزه هنرهای معاصر تهران بازدید و با هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و برگزار کنندگان دوسالانه گفتگو کردند.

در این دیدار مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، زهرا نژاد بهرام عضو شواری اسلامی شهر تهران، نگار نادری پور رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، روح الله شمسی زاده، بیژن غنچه پور و محمدرضا یزدی از اعضای هیات مدیره انجمن و بهداد لاهوتی دبیر اجرایی هفتمین دو سالانه مجسمه سازی تهران حضور داشتند.

مجید ملانوروزی در این دیدار گفت: «ما از این که دوسالانه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود، خوشحال هستیم اما به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، موزه برای رویدادهایی از این دست طراحی نشده است و ما مجبور هستیم رویدادهای مهمی مانند دوسالانه ها را در این مکان برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «جدای از این مسایل ما معتقد هستیم که امروز فضای مناسبی برای برگزاری برخی آرت فرها و یا بی ینال های بین المللی را هم نداریم تا بتوانیم گالری ها و یا هنرمندان بسیاری را برای برگزاری نمایشگاه در ایران ترغیب کنیم.»

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی فضای لازم و مناسب برای رویدادهای هنری بزرگ مانند همین بی ینال و یا آرت فرها مهیا نشده است. البته نمایشگاه بین المللی تهران در حال حاضر و با توجه به وضعیت فعلی فضای مناسبی برای برپایی این گونه رویدادهاست که اگر شهرداری تهران اهتمام کند می توانیم از این پس رویدادهایی از این دست را در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار کنیم.»

بهداد لاهوتی دبیر اجرایی هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز در ادامه این نشست گفت: «مسئله مکان برگزاری رویدادهای تجسمی و حتی مکان هایی برای سر و سامان گرفتن انجمن ها، یکی از مهم ترین و ضروری ترین مسایل امروز جامعه تجسمی است. آرت فرها و نمایشگاه های تجسمی می تواند به یک فضای درآمدزا و اقتصادی بدل شوند و در اقتصاد هنر موثر باشند.»

لاهوتی ادامه داد: «علیرغم همه پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد، نتوانسته ایم به پایه های اقتصادی ایده آل در هنر برسیم و با وجود همه برندها و مخاطبان همیشگی که در هنر وجود دارد ما تحولی در زمینه تجسمی ایجاد نکرده ایم. متاسفانه امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس از این ضعف ما به سود خود استفاده کرده اند و بازارهای مختلف را در دست گرفته اند.»

او بیان کرد: «ما باید به عنوان یک پروژه ملی این اتفاقات را مدنظر داشته باشیم که احداث و یا در اختیار قرار دادن محلی مناسب برای برگزاری آرت فرها و نمایشگاه ها برای تهران ضروری است. نمایشگاه بین المللی تهران یکی از همان مکان هایی است که می توان با هماهنگی میان نهادها به مرکزی برای نمایش و ارایه آثار هنرهای تجسمی بدل شود.»

زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست ضمن بیان تاثیرات هنر بر زندگی مردم گفت: «رسالت هنر آن است که به بهسازی زندگی مردم کمک کند و هنر موجب می‌شود که زندگی مردم با جنس و شکلی خاص تعریف شود. با توجه به تاثیراتی که این نمایشگاه‌ها دارند باید آثار هنری را به طور گسترده‌ای در سطح شهر تزریق کرد. ما نباید هنر را در چارچوب گالری‌ها محبوس کنیم و اگر هنر در گالری‌ها و موزه‌ها باقی بماند واقعیت خودش را عرضه نمی‌کند. باید به گونه ‌ای عمل کنیم که تاثیرات هنر به خصوص مجسمه سازی را در جای جای شهر ببینیم و از این نظر ما در کمیسیون فرهنگی شورای شهر حمایت های لازم را انجام خواهیم داد تا با تامین برخی هزینه ها فرصتی برای تعالی سبک زندگی ایرانی اسلامی که در وظایف ما تعریف شده است، از طریق هنر ایجاد کنیم.»

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: «یکی از مکان هایی که در تجاری سازی هنر نقش اساسی ایفا می کند شهر است. ما در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر و در ارتباط با سازمان زیباسازی شهرداری تهران تلاش می کنیم تا ظرفیت های مناسبی را برای احداث و یا در نظر گرفتن یک مکان ثابت برای رویدادهای هنری ایجاد کنیم. می‌توانیم در قالب طرح ارتقای کیفیت سبک زندگی ایرانی این مسایل را طرح و تصویب کنیم و برگزاری نمایشگاه دوسالانه مجسمه سازی می تواند یک فرصت مناسب برای ادامه همکاری‌ها فراهم کند تا جدای از داشتن یک نمایشگاه حرفه‌ای آن گونه که در جهان مرسوم است فضایی برای فروش آثار هنری نیز ایجاد شود.»

مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ادامه این نشست ضمن تشکر از عملکرد هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، پیگیری‌های انجمن را موجب برگزاری دوباره دوسالانه مجسمه‌سازی دانست و گفت: «ما معتقدیم که سطح مجسمه سازی ما امروز در جایگاهی قرار دارد که بتوانیم این دوسالانه را به صورت منطقه ای برگزار کنیم. اگر شورای شهر توجه ویژه ای به این دوسالانه داشته باشد و از سویی حمایت های خود را شامل این دوسالانه و جامعه مجسمه سازان کند، دوسالانه مجسمه سازی تهران بدون شک می تواند شکلی منطقه‌ای داشته باشد.»

محمدجواد حق شناس دیگر عضو شورای شهر تهران در ادامه این نشست با قدردانی از برگزاری این دوسالانه بیان کرد: «در همین ابتدا قول می دهم که در دوره چهار ساله ای که ما در شورای شهر هستیم دو دوره دیگر این دوسالانه برگزار شود.»

حق شناس ادامه داد: «ظرفیت‌های مجسمه‌سازی ما بسیار بیشتر و بزرگتر از سطح منطقه است. ما بیستون و تخت جمشید را در پیشینه تاریخی خود داریم اما متاسفانه در زمینه هنر سال هاست که در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن نداریم. خوشبختانه امروز پتانسیل های بین المللی شدن رویدادهای هنری در کشور ما وجود دارد و می توان رشد نصب مجسمه ها در فضای شهر را یک موفقیت دانست و در صورتی که این اتفاق به عنوان یک سنت تبدیل به یک موقعیت شود و ما بتوانیم انضباطی را در سطح شهر ببینیم، پیشرفت هایی در مسایل دیگر شهر نیز رخ خواهد داد.»

هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با حمایت دفتر امور هنرهای تجسمی و با مشارکت انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ۱۴ شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شده است و تا ۲۲ مهر ماه ادامه دارد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =