میزان نوشت: دلبر حالا منتظر گروهی آلمانی است که شاید این بار با تلاش و لقاح مصنوعی، بارداری اش به نتیجه برسد.

بین اتوبان های پر ترافیک حکیم و همت، جایی که برج میلاد بلندی اش را به رخ تهران می کشد، خانه کوشکی و دلبر است. تنها دو یوزپلنگ تهران که برخلاف معدود یوزپلنگ های ایرانی در اسارت زندگی می کنند و بسیاری چشم به راه این هستند که کوشکی و دلبر روزی خانواده ای را تشکیل دهند تا پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی ادامه داشته باشد.

9 شهریور روز ملی یوزپلنگ بود، روزی که یادآور حادثه تلخ کشته شدن توله های یوزپلنگ در بافق یزد در دهه 70 است. ماریتا، یوزپلنگ باقی مانده از این حادثه هم روزگاری در پارک پردیسان زندگی می کرد. جایی که اکنون دلبر و کوشکی بعد از موافقت ها و مخالفت ها متعدد سکنی داده شده اند. چند هفته پس از روز ملی یوزپلنگ اخبار ضد و نقیض از وضعیت دلبر و احتمال وجود عفونت رحمی، مسئولان پروژه حفاظت یوزپلنگ و سازمان محیط زیست را مجاب کرد در نشست خبری آخرین وضعیت این گونه در معرض انقراض و وضعیت کوشکی و دلبر را تشریح کنند. پس از این نشست نیز برخی از خبرنگار از دلبر بازدید کردند.

تنها دلبر تهران، این روزها زیر سایه برج میلاد برای خود قلمروای ایجاد کرده و با غرور از فراز تپه ای در میانه آن، مهمانان ناخوانده اش را تماشا می کند. در روزهای که فضای مجازی پر از بحث راجع به وضعیت او و یوزپلنگ های ایرانی است، او به نظر سر حال است. زیر چشمی مهمانانش را برانداز می کند و از بحث های پر تعداد پیرامون وضعیتش نیز بی خبر است. براساس گفته های هومن جوکار، مسئول پروژه حفاظت، دلبر یکبار پس از انتقال به تهران باردار بوده که به دلیل مشکلات جسمی سقط شده است. پس از آن عفونت رحمی رخ داده است. عفونتی که برخی مدعی وجودش بودند حالا براساس آخرین بازدید دامپزشکان دیگر وجود ندارد. جوکار حالا می گوید پروژه در تلاش است تا با کمترین دخالت ها یا با تعبیر او روشهای کمتر پرخاشگرانه، شرایط بارداری را برای دلبر فراهم کند. به همین منظور گروهی از آلمان بزودی به پردیسان خواهد آمد تا لقاح مصنوعی را در دستور کار قرار دارند، چون آنطور که می گویند دیگر امکانی برای بارداری طبیعی وجود ندارد. هر چند معماریان، دامپزشک پردیسان نیز می گوید این اقدامات الزاما منتهی به نتیجه نخواهد شد. با این حال پس براساس توضیحات جوکار پس از لقاح مصنوعی، ivf و رحم جایگزین نیز می تواند راهکارهای دیگری باشد.

دیدار با تنها دلبر تهران

دلبر حالا یکی از چهار یوزپلنگ ماده و یکی از دو یوزپلنگ در اسارت است. براساس مستندات و تصاویر در طی سه ماه گذشته تنها 19 یوزپلنگ در طبیعت مشاهده شده که با احتساب ماده یوزپلنگی که به تازگی حضورش در مناطق آزاد شاهرود ثبت شده، تنها سه یوز ماده هستند.

دیدار با تنها دلبر تهران

براساس اعلام مجید خرازیان مقدم، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست پروژه تکثیر یوزپلنگ در اسارت با توجه به وضعیت فعلی جمعیت یوزپلنگ ها در طبیعت به طور جدی دنبال خواهد شد و حالا خیلی ها چشم به راه توله های کوشکی و دلیر هستند تا حداقل ژن این گونه را حفظ کنند. با این حال آن دو فارغ از این بیم و امیدها زیر آسمان گاهی آبی، گاهی خاکستری تهران روزگار می گذرانند و تبدیل به تنها یوزپلنگ های تهران شده اند.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =