یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که مساله همه پرسی برای ایران پیچیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید ساسانیان کارشناس روابط بین الملل درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق به خبرنگار ما گفت: 

«فهم این‌که ایران در مقابل همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق چه گزینه‌هایی دارد، نیازمد شناخت پیچیدگی‌‌های بازی است. واقعیت این است که بازی‌ای که بارزانی آغاز کرده، برای ایران پیچیده‌تر از ترکیه است. ترکیه‌ای که رسما با بخشی از کردهایش می‌جنگد و رفراندوم قانون اساسی‌‌اش ناپلئونی رای می‌آورد، بازی را چندان پیچیده نمی‌بیند اگرچه برایش بسیار حائز اهمیت است. اما بازی بارزانی، زمین داخلی و خارجی بازی متقابل ایران را به‌ نحوی پیچیده به هم مرتبط ساخته است؛ ایران نه می‌تواند نسبت به تسری بازی بارزانی به فضای داخلی‌اش و مشخصا برخی کردهای جدایی‌طلب غرب کشور بی‌تفاوت باشد و نه می‌تواند از هر گزینه‌ای علیه بارزانی استفاده کند چرا که باز هم به تسری بازی بارزانی به داخل کمک خواهد کرد. پیچیدگی بازی بارزانی برای ایران، بیشتر از ترکیه است لذا رفتار ایران به این بازی، باید هوشمندانه‌تر از رفتار ترکیه باشد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    86 28
    بهترین روش این است که دست روی دست بگذراد باز کمک کند که بارزانی از صهیونیست ها پول بگیرد و ترکیب جمعیتی استانهای ایران را بهم بزند و شروع به تجزیه ایران نماید؟ نه؟ فکر کنم نیت شما روشنفکران همین است؟
  • مهرداد A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    امیدوارم مسئولین با این مساله عاقلانه برخورد کنن و دو دستی کردستان عراق رو به سمت ترکیه و عربستان هل ندن. بسیاری از تحلیلگران دانشگاهی به این مساله اشاره کردن ولی بیشتر رسانه ها متاسفانه فقط صداهای احساسی رو منتشر میکنن. کردهای عراق چندین دهه هست برای این حق تلاش میکنن و این که ما بهش بگیم "بازی بارزانی" درست نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    5 18
    با دانستن عواقب احتمالي جدايي كردستان عراق بر ثبات و امنيت داخلي كشور عرضم اين است كه كشورهاي حاصل از تجزيه عثماني جعلي هستند و هويت ملي ندارند. وضعيت عراق و سوريه قابل تعميم به ايران نيست چون ملت سازي در اين كشورها وجود نداشته است. الان هم تجزيه عراق، تركيه و ديگران مانند فروژاشي شوروي مي تواند لطفي به امنيت ايران باشد. ما بايد با هر كدام از اين كشورهاي حاصل تجزيه روابط درست و منطقي بنا كنيم. تبديل كردهاي سوريه و عراق به يك كشور مي تواند به دوستان ما اضافه كند و افزوده شدن كردهاي تركيه يا جداشدن آنها رقيب ما را تضعيف مي كند. با كردهاي ايران و خارج از ايران مهربان باشيم. اينها همه برادران ما هستند. به دنبال تركيه قلدر نرويد
  • علی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    40 8
    ایران نظرش در مورد کریمه اوکراین هم این بود ؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    43 2
    از دیدگاه نژادپرستی نباید تحلیل کرد