۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
کمبود آب کشاورزی در طارم

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ طارم را همه به اسم هندوستان ایران می‌شناسند. انار، فندق، کرفس و سیر و از همه مهم‌تر زیتون نام این منطقه را زبانزد خاص و عام کرده است.

هرچند با بی‌مهری‌ها و برخی سوءاستفاده‌ها گاه زیتون به نام استان‌‌ها دیگری معرفی می‌شود، اما پیگیر شدن مسئولان در این مورد بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. حال نیز به گفته مسئولان قرار است محل مشخصی برای فروش آن در نظر گرفته شود.
رئیس جهاد کشاورزی طارم با اشاره به این‌که در طارم ۳۹ هزار و ۶۹۷ هکتار زمین زراعی باغی وجود دارد، می‌گوید: در این میان ۲۴ هزار و ۵۷ هکتار مربوط به محصولات سردرختی و ۱۵ هزار و ۶۴۰ هکتار نیز مربوط به محصولات بوته‌ای می‌شود.
«مجتبی اسکندری» با بیان این‌که ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان مشغول کاشت و برداشت محصولات کشاورزی هستند، می‌افزاید: در ۶ ماه نخست امسال محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی، خربزه، طالبی، هندوانه، بادمجان، خیار و فلفل کشت شده است. زیتون، گیلاس و گردو به عنوان میوه‌های سردرختی و سیر، گندم، جو، گندم و کلزا نیز از دیگر محصولاتی هستند که در نیمه نخست امسال کشت و برداشت شده‌اند.

میزان برداشت‌ها
اسکندری درخصوص میزان برداشت محصولات نیز اضافه می‌کند: گندم آبی ۹۰۰تن، گندم دیم ۱۸۰ تن، جو آبی ۸۴۰ تن، جو دیم ۱۰۰ تن، سیب‌زمینی ۵۴ هزار تن، سیر ۷۶ هزار و ۹۵۰ تن، کلزا ۱۰۳ تن، پیاز ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن، طالبی ۳۹ هزار تن و خربزه ۵ هزار و ۱۰۰ تن برداشت شده‌اند. همچنین گوجه‌فرنگی ۸۸ هزار و ۷۵۰ تن، هندوانه ۲۸۰ تن، خیار ۲ هزار تن، بادمجان ۶ هزار تن، فلفل هزار و ۶۸۰ تن، نخود فرنگی ۶ هزار و ۵۶۰ تن، باقلا ۵ هزار و ۱۱۵ تن، گیلاس ۴۲۰ تن و گردو هزار و ۳۵۵ تن تولید شده‌اند.
رئیس جهاد کشاورزی طارم با اشاره به محصولاتی که در نیمه دوم امسال کاشت و برداشت می‌شوند، اظهار می‌کند: سیر، کرفس، باقلا، نخودفرنگی، سیب‌زمینی، کلزا، پیاز، گندم و جو کاشته می‌شود و انار، فندق و زیتون نیز برداشت می‌شود.

وضعیت درآمدی کشاورزان
اسکندری وضعیت کشاورزان طارم را در ۶ ماه ابتدای امسال چنین تشریح می‌کند: با توجه به باز کردن سد ایدو غموش در آذربایجان شرقی و جاری شدن رودخانه قزل اوزن وضعیت محصولات زراعی و باغی در شهرستان مطلوب شد. از طرفی به دلیل کم بودن بارش و افزایش سطح زیر کشت برخی از محصولات زراعی، پیش‌بینی خسارت خشکسالی و شوری در محصولات مذکور بسیار بالا بود. در نهایت جاری شدن رودخانه قزل اوزن از حادث شدن این خسارت جلوگیری کرد.

محصولات راضی کننده
رئیس جهاد کشاورزی طارم با اشاره به این‌که خسارت سرمای آذرماه سال ۹۵ و گرمای زمان گل‌دهی زیتون باعث کاهش تولید زیتون و انار شهرستان شده است، درباره درآمد کشاورزان بیان می‌کند: در مورد گوجه‌فرنگی سیب‌زمینی، سیر، پیاز، کرفس، نخود فرنگی و باقلا قیمت فروش مناسب بوده و انتظار کشاورزان برآورده شده است.
اما در مورد صیفی و سردرختی به غیر از گیلاس قیمت فروش پایین بوده و از لحاظ درآمدی کشاورزان را راضی نکرده است.
زیتون مهم ترین محصول طارم است و اسکندری درباره آن اظهار می‌کند: به دلیل بحران آب توسعه زیتون در شهرستان کم شده است. به طوری که سال گذشته حدود ۲۸۰ هکتار زیتون کشت شده است. وی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شد در سال جاری بیش از ۶۰ هزار تن زیتون برداشت شود، اما سرمای آذر سال گذشته و گرمای زمان تلقیح این میزان را به ۳۰ هزار تن کاهش داد.

قیمت منصفانه زیتون
اسکندری ادامه می‌دهد: ۵۰ درصد از کشاورزان شخصا اقدام به فراوری کنسرو زیتون می‌کنند و مابقی نیز زیتون سبز را به فروش می‌رسانند. وی عنوان می‌کند: حدود ۷۰درصد محصول در داخل شهرستان فراوری می‌شود و بقیه به خارج از شهرستان صادر می‌شود و بیش از ۸۰ درصد محصول برای فراوری کنسرو برداشت می‌شود. وی در مورد قیمت فروش نیز می‌گوید: زیتون بین ۵ تا ۷ هزار تومان برای هر کیلو به فروش می‌رسد که به نظر منصفانه می‌رسد.
رتبه‌های بعدی کشت باغ‌های طارم بعد از زیتون به ترتیب به انار با هزار و ۷۴۶ هکتار، فندق با ۳۱۷ هکتار، گردو با ۳۸۳ هکتار، زردآلو با ۱۶۱ هکتار و گیلاس با ۱۳۴ هکتار مربوط می‌شود. رئیس جهاد کشاورزی طارم پس از بیان این مطلب عنوان می‌کند: به لحاظ امکانات و تجهیزات کشاورزان طارم در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارند.
وی می‌افزاید: با توجه به پیشرفت در تکنولوژی کشاورزی هر ساله در بخش کشاورزی با ترویج و حمایت از کشاورزان ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی شهرستان افزایش می‌یابد که در سال جاری نیز به صورت ویژه در برنامه وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مشکلات و راهکارها
اسکندری می‌گوید: سال گذشته ۱۳ نفر از کشاورزان در تخصص خود از سوی جهاد کشاورزای استان به عنوان کشاورزان نمونه انتخاب شده‌اند و درباره مشکلاتی که کشاورزان طارم را تهدید می‌کند، باید راهکاری یافت. وی عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه که به تدریج نیز افزایش پیدا می‌کند کمبود آب است که علاوه بر خسارات خشکی باعث ایجاد تنش شوری در گیاهان و کاهش عملکرد می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این موضوع در سال‌های آتی باعث غیرقابل کشت شدن اراضی کشاورزی خواهد شد. این مقام مسئول د رمورد راهکار جلوگیری از آن بیان می‌کند: جاری شدن رودخانه قزل اوزن در ماه‌های تیر و مرداد و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار نوین می‌تواند ۲ راهکار مناسب باشد.
رئیس جهاد کشاورزی طارم درباره معضلات دیگر بیان می‌کند: مشکلات بعدی نیز افزایش بیماری لکه طاووسی و کرم گلوگاه انار در شهرستان است که رفع آن نیازمند اصلاح و احیای باغ‌های میوه با ارائه تسهیلات حمایتی و همچنین آموزش کشاورزان در مقابل این آفت و بیماری است.

قصه پردرد زیتون
گاه مشاهده می‌شود که محصولات تولیدی طارم به خصوص زیتون به نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسند. اسکندری در این باره معتقد است؛ با پی‌گیری مسئولان ذی‌ربط زیتون طارم در کشور در حال شناخته شدن است و محصول تولیدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا با قیمت بالاتری نسبت به سایر نقاط کشور به فروش می‌رسند. کیفیت محصولات خریداران زیادی را از اقصی نقاط کشور به این شهرستان کشانده است.
وی ادامه می‌دهد: از طرفی رودبار به دلیل واقع شدن در جاده تهران- رشت به عنوان منطقه عرضه و فروش زیتون شناخته شده است که باعث می‌شود زیتون طارم به اسم رودبار وارد بازار شود. وی اظهار می‌کند: این معضل نیز با ایجاد مناطق عرضه زیتون در اتوبان زنجان - تبریز و زنجان - قزوین تا حدودی رفع خواهد شد.
وی تأکید می‌کند: با پیگیری مسئولان ذی‌ربط با اعطای نشان ملی زیتون به این شهرستان، طارم اولین و بزرگترین تولید کننده زیتون در کشور شناخته خواهد شد.

یک پیش‌بینی
رئیس جهاد کشاورزی طارم اظهار می‌کند: با افزایش بسته‌بندی محصولات زیتون و جلوگیری از عرضه فله‌ای باعث حذف واسطه‌گری می‌شویم که در نهایت قیمت فروش برای تولید کننده بالا و قیمت خرید برای مصرف کننده پایین می‌شود. «مجتبی اسکندری» ادامه می‌دهد همچنین محصول تولیدی به اسم طارم و با برند تولید کننده به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =