نکوداشت استاد دکتر عبدالوهاب البرزی به پاس خدمات پزشکی اش

«خبرجنوب» نوشت: فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال، عضو هیات علمی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: عدم نوگرایی و کهنه پرستی باعث می شود درجا بزنیم و به اهدافی که باید نرسیم.

دكتر عبدالوهاب البرزي در آئين نكوداشت وي كه از سوي بنياد نخبگان فارس برگزار شد، افزود: عدم پيشرفتها با وجود پتانسيلها و هوش سرشار فرزندان ما، نشانگر ضعف در آموزش و تربيت است. در اين خصوص بايد از خانواده شروع كرد چرا كه ميزان يادگيري يك كودك از 2 تا 5 سالگي بيش از يادگيري در تمامي دوران دانشگاه است. كودكان را بايد آزاد بگذاريم چرا كه در اين صورت ميتوانند تفكر كنند. به والدين توصيه دارم اگر فرزندشان ميخواهد بر روي ديوار خانه نقاشي كند امكان آن را برايش فراهم نمايند.
وي يادآور شد: بايد بررسي نماييم كه آيا مربيهاي كودكستانهاي ما توانايي نخبه پروري و آموزش مطلوب را دارند؛ در همين خصوص بهترين و باهوش ترين آدمها بايد معلم شوند و به جاي اجبار كودكان و نوجوانان به حفظ، آنها را متوجه عمق و روح مطالب كنند. دكتر البرزي گفت: اصلاح روشهاي آموزش در مدارس و توجه بيشتر به معلمان ضروري است، چرا كه تحقيقات ما به حدي نيست كه بتواند دنيا را تغيير دهد؟ به منظور درست كردن اين وضعيت بايد سراغ آموزش برويم و وظيفه بنياد نخبگان، پيداكردن راهي است كه تونلهاي فكري كودكان را به نحو مطلوب هدايت كند.
وي ادامه داد: در كشورهاي ديگر مي بينيم كه طي 80 سال در مسير توسعه تغييراتي داده اند اما ما در همان جايي كه بوديم مانده ايم و اگر همچنان پاسخ چراها را خودمان پيدا نكنيم باز هم درجا مي زنيم.
دكتر البرزي گفت: نخبگان بايد شجاع باشند و تسليم حرف هاي زور نشوند و در مقابل آن بايستند. مسئولان نيز بايد با تلاش بيشتر براي تامين شرايط لازم، زمينه رسيدن به جايگاهي كه بايد را فراهم كنند.
وي يادآور شد: هميشه پاي ما روي شانه پايدار اساتيد بوده و من به عنوان يك شاگرد در مقابل آنها سر تعظيم فرود ميآورم. از دانشجويانم كه منبع انرژي من بودند، مادرم كه منبع اميد بود و از همسرم به عنوان اولين و آخرين عشقم كه بدون او امكان موفقيت نبود، قدرداني ميكنم. سرپرست دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم گفت: نميدانم من كوچك در مورد مردي كه واقعا بزرگ است چه بگويم اما دكتر البرزي نمونه سختكوشي و تعهد به كار و جزو پايه هاي اساسي دانشگاه علوم پزشكي شيراز است. اميدوارم هميشه از راهنمايي هاي وي بهره ببريم.
دكتر علي بهادر خطاب به دانشجويان يادآور شد: از دكتر البرزي الگو بگيريد؛ او به اين خاطر دكتر البرزي شد كه خود را وقف كار كرده بود و بيشتر اوقات در بخش حضور داشت و به دانشجويان درس مي داد و تعهد او مثال زدني است.
وي گفت: دكتر البرزي هميشه به دنبال تغيير محيط بود و پروتكلهايي كه سالها در كتاب ها بود را بومي و دگرگون كرد، اين كار مهمي است كه ما بلد نيستيم و فكر مي كنيم آنچه كه ديگران گفته اند حرف آخر است. وي نمونه استادي است و هميشه دانشجويان را تشويق مي كند كه مشكلات محيط خودشان را حل كنند، راحت طلبي در مورد او وجود ندارد و فعاليت هاي شبانه روز او قابل توجه است. دكتر البرزي كسي نبود كه با كارهاي نسنجيده امثال ما، كارش را ترك كند.
اين فوق تخصص بيماريهاي عفوني اطفال ادامه داد: اميدوارم كه همه دانشجويان از خصوصيات دكتر البرزي درس بگيرند؛ همه جاي دنيا او را روي سر ميگذاشتند اما در ايران ماند و زحمت دانشگاه علوم پزشكي را كشيد. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس هم تكريم از مقام علم را ضروري دانست و گفت: شايد اگر دكتر البرزي ديار را ترك ميكرد به ظاهر جلوتر بود اما او ماند و اثرگذار بود؛ مشكلات، كمبودها و نارسايي ها باعث توقفش نشد.
پژوهش ادامه داد: افتخار به گذشته بسيار مطلوب است، اما صرفا باليدن به گذشته، مشكلات را حل نميكند و بايد به دنبال رفع مسايل در حال حاضر هم باشيم.
مشاور رئيس بنياد ملي نخبگان نيز با اشاره به پتانسيل هاي دانشگاه شيراز، گفت: دكتر البرزي به عنوان استاد اين مركز جامع علمي، نيروهاي باارزشي را تربيت كرده و مركز تحقيقات باليني ميكروب شناسي وي شهرت جهاني دارد. دكتر سهراب پور ادامه داد: كسب جايزه علامه طباطبايي، كشف روش هاي جديد و بومي درماني از جمله درمان سالك احشايي قابل توجه است و در برخي كتب از دكتر البرزي به عنوان پدر اين علم ياد شده است.
رئيس بنياد نخبگان فارس هم گفت: بر اساس سند راهبردي كشور در امور نخبگان، نخبه؛ فردي باهوش، خلاق، متخصص و اثرگذار است و در همين خصوص تكريم از نخبگان و الگوبرداري از آنها اهميت بسياري دارد. دكتر حبيب شريف افزود: تاكنون از دكتر ملك حسيني، 4 شيمي دان و 3 هنرمند فارس تجليل كرده ايم و در اين مراسم نيز 43 سال خدمت خالصانه دكتر البرزي در حوزه سلامت كودكان و نونهالان اين سرزمين را اجر مي نهيم. وي گفت: تغيير در نگرش و نحوه درمان برخي بيماري ها، عشق به وطن و پيشرفت كشور و تواضع جزو خصوصيات دكتر البرزي است كه بايد براي همه به ويژه دانشجويان الگو باشد.
رئيس بخش ميكروب شناسي و ويروس شناسي يكي از بيمارستان هاي استراليا هم با اشاره به موفقيتهاي بزرگ دكتر البرزي، گفت: ايشان با فعاليت درخصوص بيماري هاي سالك احشايي، سل و مننژيت باكتريايي، در زمينه تحقيقاتي و آموزشي بسيار فعال بوده و اين پيشرفت ها بين المللي است.
پروفسور كي سن افزود: دكتر البرزي تاثير بالايي در زمينه سلامتي كودكان، مبارزه با عفونت و بيماريهاي مربوطه گذاشته و پژوهش هايي كه وي انجام داده، بهبودهايي را در سلامتي كودكان هم در سطح كشور و هم در عرصه بين الملل به همراه داشته است.
مديرعامل بيمارستان كوثر و رئيس هيات مديره مجمع خيرين تامين سلامت فارس نيز يادآور شد: آدمهاي بسيار باهوش ماندگارترند؛ يك نفر مي تواند به ديگران كمك كند و فردي هم آزار دهد، يكي ديار خود را آباد مي كند و ديگري ويران، برخي بر محيط اثر مي گذارند و عده اي هم بود و نبودشان فرقي ندارد.
دكتر محمود تابنده گفت: دكتر البرزي فردي است كه با خدمات و تاثيرگذاري خود نشان داد كه مردم را دوست دارد و الگوپذيري از او بسيار مهم است.
دكتر كديور يكي از دانشجويان سابق و همكار فعلي دكتر البرزي هم با اشاره به خصوصيات اين استاد، يادآور شد: نگاه دكتر البرزي به مردم هميشه همراه با محبت، دوستي و رفاقت است و الگوبرداري از ايشان مي تواند در زندگي بسيار كمك كننده باشد.
معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان جهرم نيز گفت: اين مراسم براي پاسداشت نيم قرن تلاش دكتر عبدالوهاب البرزي جهرمي برگزار شده و اين استاد با ايجاد مركز تحقيقات ميكروب شناسي باليني به فكر رفع مشكلات بيماران بوده است.
صحرائيان ادامه داد: خدمات ارزشمند دكتر البرزي هيچگاه از يادمان نمي رود و اين خدمات چراغ راه جوانان خواهد بود. در اين مراسم علاوه بر اهداي ارجنامه دكتر ستاري معاون علمي- فناوري رياست جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان، لوح تقدير و هدايايي از سوي دانشگاهها، بخش هاي مختلف دانشگاه علوم پزشكي شيراز و تعدادي از افراد حقيقي و حقوقي به دكتر عبدالوهاب البرزي اهدا شد. ناهيد بهمن بيگي دختر استاد محمد بهمن بيگي بنيانگذار آموزش عشاير كشور كه همسر دكتر البرزي است نيز در اين آئين حضور داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =