رییس کانون جایگاه‌داران سوخت معتقد است: «اگر قیمت بنزین ۲ هزار تومان هم شود، یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد.»

مریم فکری-نیما فلاح: در جریان بررسی قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تنها موضوعی که تا این لحظه قطعی شده، این است که قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان برای هرلیتر نخواهد شد. اما هنوز گمانه‌زنی‌ها در این زمینه ادامه دارد؛ از دو نرخی شدن و استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی تا افزایش ۱۵ درصدی قیمت بنزین. این در شرایطی است که برخی فعالان حوزه عرضه سوخت معتقدند که در صورتی که یک‌سری شرایط فراهم باشد، بنزین را حتی می‌توان تا 2 هزار تومان هم افزایش داد. ناصر رییس‌فرد، رییس کانون جایگاه‌داران سوخت در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به سه شرط افزایش قیمت بنزین، عنوان کرد«اگر قیمت بنزین 2 هزار تومان هم شود، یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد.» به گفته وی، «همه باید کمک کنند که جو روانی افزایش قیمت‌ها برداشته شود و از سوی دیگر، یک سازمان نظارتی جامع تدوین شود که جلوی کسانی که از افزایش قیمت سوءاستفاده می‌کنند، گرفته شود.» به اعتقاد رییسی‌فرد، «در عین حال مردم باید بدانند افزایش قیمت سوخت در کجا هزینه می‌شود.»

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ناصر رییسی‌فرد است.

زمانی که مساله تغییر قیمت بنزین مطرح است، برخی از جایگاه‌داران عنوان می‌کردند که افزایش قیمت سوخت و به ویژه بنزین اصلا به سود جایگاه‌داران نیست؛ چراکه اکثر مردم در هر بار مراجعه به جایگاه 15 تا 20 لیتر سوخت‌گیری می‌کنند و فقط خودروهای دولتی هستند که اغلب باک خود را پر می‌کنند، بنابراین افزایش قیمت موجب می‌شود که مصرف کمتر از این هم شود و در نهایت سودی برای جایگاه‌داران نخواهد داشت. به نظر شما تغییر قیمت بنزین چه تاثیری روی فعالیت جایگاه‌داران خواهد داشت؟
ما باید به این موضوع از دو جهت نگاه کنیم. یکی بحث منافع ملی است و نیز اثراتی که در جامعه خواهد گذاشت و اینکه چگونه باید با این اثرات همراه شد و چگونه تحمل و برای مردم شفاف سازی کرد. مقوله دوم، در ارتباط با بحث کسانی است که دارند در این زمینه خدمت می‌کنند.

در مورد بحث اول، من جزو کسانی هستم که با افزایش قیمت بنزین موافق هستم و این‌که قیمت‌های تکلیفی برداشته شود و به قیمت‌های منطقه برسد. این کار فواید زیادی دارد. من با یک تجربه بیش از 40 سال در زمینه عرضه و کوشش‌های فراوان و یا تحقیقات مفصلی که در زمینه‌های اقتصاد انرژی داشتم، تاکنون صحبت کردم و نظراتم را مطرح کردم.

معتقدم همیشه برای افزایش قیمت بنزین یک جو روانی در جامعه ایجاد کردند، چون افزایش قیمت بنزین آن‌چنان که می‌گویند، هیچ اثری بر تورم و به آن نحوی که مطرح می‌کنند، ندارد.

مقامات دولتی پیش‌بینی می‌کردند با اصلاح قیمت بنزین و گازوییل در بودجه سال آینده، نرخ تورم ناشی از آن حداکثر بین 1.5 تا 2 درصد باشد. این درست است؟
من معتقدم و اثبات هم می‌کنم اگر قیمت بنزین 2 هزار تومان هم شود، یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد؛ مشروط بر این‌که همه کمک کنند جو روانی برداشته شود. از سوی دیگر، یک سازمان نظارتی جامع تدوین شود که جلوی کسانی که از افزایش قیمت سوءاستفاده می‌کنند، گرفته شود. همچنین مردم بدانند که افزایش قیمت سوخت در کجا هزینه می‌شود.

پس سه شرط وجود دارد.
در رابطه با بحث اول که گفتم یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد، این منوط به این است که 2 شرط بعدی اجرایی شود. شما تصور کنید که اگر یک وانتی از میدان تجریش به سمت میدان تره بار برود، یعنی از شمالی‌ترین نقطه تهران تا جنوبی‌ترین نقطه بار بزند و به بازار آن منطقه برگردد، 15 لیتر بنزین مصرف می‌کند و برای این 15 لیتر بنزین اگر هر لیتر هزار تومان هم اضافه شود، می‌شود 15 هزار تومان.

ما حساب کنیم 100 درصد هم خدماتی که مرتبط با آن هست، افزایش قیمت پیدا کند. این چیزی است که مطرح می‌کنند که بنزین اگر گران شود، دستمزد تعمیرات، روغن و... هم گران می‌شود. هیچ‌وقت از 100 درصد که بیشتر نمی‌شود. 15 هزار تومان تفاوت قیمت بنزین است و 15 هزار تومان هم عوارض مرتبط با آن که می‌شود 30 هزار تومان. اگر 30 هزار توان را تقسیم بر 3 هزار کیلو کنید، یک درصد می‌شود. پس اصل واقعه این است که یک درصد در سبد هزینه فردی که با بنزین مرتبط است، اضافه می‌شود.

اما با این وجود، نگرانی از افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟
مردم به این دلیل نگران هستند که می‌گویند کسانی که مجری این سیاست هستند، برای مثال نمی‌توانند روی میوه‌فروش نظارت کنند که به جای آنکه 10 تومان قیمت میوه را بالا ببرد، 500 تومان بالا می‌برد. چون ما سیستم نظارتی را نداریم.

از سوی دیگر، این سوال مطرح است که اگر قیمت بنزین 2 هزار تومان شد، کجا هزینه می‌شود؟ آیا دوباره جزو هزینه‌های دولت می‌رود، یا این‌که فردی که مابه‌التفاوت قیمت را می‌دهد، در زمینه‌های رفاهی هزینه می‌شود؛ همان کاری که ترکیه کرد. ترکیه زمانی که قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کرد، با برنامه ریزی گفت به طور مثال 3 سال مابه‌التفاوت قیمت را در زمینه کشاورزی خرج می‌کنم.

از همان فردای آن روز، کشاورزی را ترغیب کردند و برایشان سم ارزان‌قیمت، بذر ارزان‌قیمت و ماشین‌آلات مجانی فراهم کردند. این کار باعث شد آرام آرام کشاورزی این کشور به خودکفایی رسید؛ ترکیه‌ای که حتی سیب‌زمینی را از ایران وارد می‌کرد. از سوی دیگر، نزدیک به 2 میلیون شغل ایجاد کرد. به این ترتیب، مصرف‌کننده زمانی که دید مثلا در هر لیتر بنزین یک دلار اضافه‌تر پرداخت می‌کند، اما در مقابل متوجه شد که یک رفاهی نیز برایش ایجاد شده است.

ترکیه دوره بعد روی تولید تمرکز کرد؛ آن هم زمانی که ترکیه هیچ تولیدی نداشت. ترکیه حتی کبریت را هم از جای دیگر وارد می‌کرد، اما در حال حاضر در لوازم منزل حرف اول را می‌زند و بهترین برندها در پوشاک برای ترکیه است.

ما نیز باید همین کار را کنیم. یعنی مابه‌التفاوت قیمت بنزین را در کشاورزی و تولید ببریم و تولید راه بیندازیم. همچنین حوزه خدمات را می‌توانیم توسعه دهیم. با این‌که مابه‌التفاوت قیمت را می‌توانیم به حوزه سلامت و رفاه اجتماعی ببریم؛ برای مثال بیمه را ارزان کنیم. باید با مردم شفاف صحبت کنیم که اگر شما در هر لیتر بنزین هزار تومان اضافه می‌دهید، در مقابل در حوزه سلامت  هزینه کمتری می‌دهید و رفاه اجتماعی به وجود آمده است و بیمه را ارزان‌قیمت می‌گیرید. یا این‌که تولید ایجاد شده و جوان بیکار سر کار می‌رود.

من معتقدم توسعه در جامعه فقط از طریق بخش خصوصی و اقتصاد آزاد هدایت شده به وجود می‌آید. امکان ندارد اقتصاد‌های سوسیالیستی و کمونیستی یا اقتصاد دولتی به جایی برسد، بنابراین توسعه از طریق بخش خصوصی، اقتصاد آزاد و نهاد‌های مردمی امکان‌پذیر است؛ همان چیزی که اکنون در دنیا اتفاق می‌افتد و تمام کشور‌های پیشرفته دنیا از این مسیر رشد می‌کنند. بر این اساس من یکی از موافقان اصلی افزایش قیمت بنزین هستم.

با تمام این شروطی که شما عنوان کردید، به نظر شما هم‌اکنون زمان افزایش قیمت بنزین است؟
چرا نیست؟ این‌که چگونه اجرایی کرد، مهم است. مقدار زیادی از این موضوع برعهده رسانه‌هاست که مردم را آگاه کنند که اگر اعتراضی دارید، باید در چارچوب قانون باشد. دولتمردان باید اجازه دهند که مردم ناگفته‌هایشان در درونشان انباشت نشود. ما باید اجازه دهیم مردم انتقادشان را مطرح کنند و در عین حال، با آن‌ها شفاف صحبت کنیم که اگر این کار را انجام دادیم، شما از فردا بهبود وضعیت را لمس می‌کنید.

باید برای مردم شفاف گفت که روزانه 20 لیتر میلیون فرآورده بنزین قاچاق می‌شود. روزی 20 میلیون لیتر با دلار 4 هزار و 300 تومان را حساب کنید و ببینید چه رقمی می‌شود. بنزین در پاکستان 2 هزار و 500 تومان است و در افغانستان 2 هزار و 200 تومان است.

هفته گذشته آژانس خبری دولتی عربستان، اس‌پی‌ای، اعلام کرد که این کشور از قیمت بنزین را افزایش داده است.
علاوه بر این مالیات بر ارزش افزوده هم می‌گیرد. در تمام دنیا هزینه خدمات را مصرف کننده می‌پردازد و عوارض مرتبط را مصرف کننده می‌پردازد.

یکی از مسایلی هم که در این روزها مطرح بود، سهمیه‌بندی بنزین بود.
یکی از بدترین روش‌ها، سهمیه‌بندی است، چون سهمیه‌بندی ایجاد علقه مالکانه می‌کند. تمام فساد و ناهنجاری‌ها زمانی که سهمیه‌بندی بنزین اتفاق افتاد، ایجاد شد. به این شکل که سیستم حمل‌ونقل عمومی و سازمان‌هایی که مازاد سهمیه داشتند و کارگران شاغل در مکان‌های عرضه سوخت، همه خراب شدند و این فساد هنوز برداشته نشده است.

سهمیه‌بندی به ترتیبی فساد ایجاد کرد که من فکر نمی‌کنم تا 30 سال آینده هم اگر شرایط عادی شود، این فساد برداشته شود. یعنی آدم‌هایی آلوده این قضایا شدند. چون زمانی که به یک فرد سهمیه داده می‌شود، برای آن شخص ایجاد علقه مالکانه ایجاد می‌شود، یعنی سهمیه‌تان را به هر کسی که دوست دارید، بفروشید و این فروختن سهمیه‌ها، بازار سیاه ایجاد می‌کند.

ایجاد بازار سیاه نیز ناهنجاری‌هایی را در جامعه به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، درآمد‌های کاذبی برای گروه‌هایی به‌وجود می‌آورد که با کار نکردن به درآمد بالا می‌رسند. این درآمد هنگامی که در درون خانواده‌ها نهادینه می‌شود، زمانی که سهمیه‌بندی برداشته شود و شرایط به حالت عادی برگردد، صدماتی را در رفتار‌های خانوادگی و رفتار‌های اجتماعی می‌بینیم؛ مساله‌ای که عوارض آن هنوز بعد از برداشتن سهمیه‌بندی در جامعه وجود دارد و تحقیقات زیادی هم در این زمینه شده است.

ما به جای این‌که بنزین را سهمیه‌بندی کنیم، باید قیمت را واقعی کنیم و به مصرف‌کننده‌ها بگوییم باید بابت بنزینی که می‌خواهید مصرف کنید، باید عوارض و هزینه خدمات آن را بپردازید. اگر هم بیشتر مصرف کنید، بیشتر عوارض و هزینه می‌دهید. اگر کمتر مصرف کنید، هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد و به اندازه‌ای که خدمت گرفته‌اید، هزینه پرداخت می‌کنید. در نتیجه کسی که کم درآمد است، هزینه کمتری می‌پردازد و به او اجحاف نشده و آن کسی هم که پر درآمد و پرمصرف است، هزینه خود را پرداخت می‌کند. در مقابل دولت هم صاحب درآمد و عوارض و مالیات شده است.

در عین حال، پرداخت عوارض و هزینه‌های عرضه خدمات باید برعهده مصرف‌کننده به صورت درصدی در قیمت فراورده باشد. اکنون دولت علاوه بر سوبسید و یارانه‌ای که روی قیمت بنزین می‌دهد، به حمل‌ونقل و جایگاه‌داران که عرضه خدمت می‌کنند، کارمزد پرداخت می‌کند. رقم کارمزد همیشه مورد اعتراض جایگاه‌داران بوده، چون بسیار کم است و به بودجه دولت گره خورده است.

در حال حاضر جایگاه‌ها با 3.5 درصد قیمت ادامه خدمت می‌دهند، یعنی قیمت بنزین که 1000 تومان است، بابت هر لیتر 35 تومان و 5 ریال کارمزد می‌گیرند. هیچ بنگاه اقتصادی را پیدا نمی‌کنید که به این صورت ادامه خدمت کند، ولی مجبور است با تعهداتی که نسبت به جامعه دارد و فشار‌های دولت به این صورت ادامه دهد، ولی این روند نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

مسئله دیگر این است که این بودجه همیشه گردن دولت است. اگر مصرف‌کننده هزینه خدمات را بپردازد، یک رقم بسیار کلانی نیز بابت هزینه‌های حمل‌ونقل و عرضه از دوش دولت برداشته می‌شود و این می‌تواند در قالب هزینه‌های دولت بیاید و کسری بودجه را کاهش دهد. این در دنیا مرسوم است. شاید تنها ما و کشور ونزوئلا باشد که این بودجه به دولت گره خورده است.

من تصور می‌کنم اگر نمایندگان مجلس منطقی فکر کنند و به فکر گرفتن رای برای دور آینده از موکلان خود نباشند، باید به منافع ملی فکر کنند و تمام شرایط منطقه و کشور را در نظر بگیرند. بعد هم صادقانه با مردم و موکلان خود صحبت کنند که اگر موافقت کردیم قیمت بنزین مثلا هزار و 500 تومان، این افزایش 500 تومان را از فردا به طور ملموس حس می‌کنید و لمس می‌کنید که در زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد. یعنی آرام آرام 4 تا واحد تولیدی راه می‌افتد و جوانی که کار ندارد، سر کار می‌رود و اشتغال دائم پیدا می‌کند و رفاه اجتماعی ایجاد می‌شود. جامعه باید به سوی توسعه حرکت کند و مهم‌ترین مساله هم حمایت از بخش خصوصی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. یعنی باید برای بخش خصوصی امنیت ایجاد کنند تا سرمایه‌گذار جذب سرمایه‌گذاری شود. از قدیم‌الایام بازاری‌ها می‌گفتند که پول دنبال جای امن می‌گردد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبي ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    223 4
    دارن كم كم ذهن مردم براي افزايش بنزين آماده ميكنن افزايش چند برابري يارانه چند صدم درصد در سبد خانوار تاثير داره ، با پول يارانه ميشه چند تا شونه تخم مرغ خريد
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      125 2
      وقتی بنزین 1 تومنی در 35 سال میشه 1000 ت.مان اون وقت چه طور میگند تورم در نرخ بنزین نیست؟
    • کدخدا A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      117 2
      ای بابا. وقتی مسئولین از قیمت ها خبر ندارند معلومه افزایش بنزین اثری رو تورم نداره ایشان و امثال ایشان از درد مردم بی خبرند.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
      34 0
      برام جالبه این کارشناس محترم از قاچاق بنزین صحبت میکنن خوب برادر جلوی قاچاق رو بگیرید من مگه میتونم 10 لیتر بنزینم از مرز خارج کنم برادر این قاچاق سازمان یافته هست و دست همین مسئولین مثل شما تو کاره
    • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
      10 0
      بله با حقوق دریافتی شما بنزین از اب دریا هم ارزانتر است مهندس
  • بهزاد A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    187 6
    اقتصاد این جامعه دقیقا از امسال شماها ضربه خورده . بسه لطفا بسه . اینهمه آزمون و خطا جلو رفتن بسه . مطالعات شما فقط و فقط و فقط از دل استدلال های استقرایی مسخره بیرون اومده نه استدلال های کاربردی و واقعی . لطفا منتشر کنید نظرات مردم رو
    • روحيه RO ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      79 3
      تو به اصطلاح اقتصاد دان هر وقت عرضه داشتی قیمت و کیفیت و تکنولوژی ارابه های داخلی رو به استاندارد روز دنیا و خودروهای اونور آبی برسونی بعد بیا از قیمت واقعی سوخت و در قیاس با خلیج و ... حرف بزن ، قیمت واقعی سوخت برای سوختی که واقعا ً یورو 4 و 5 هستش نه اینکه فاقد کیفیت و قاطی با گازوئیل و ... و تازه برای خودرو نه گاری
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      4 61
      علت اینکه الان اقتصاد به اینجا رسیده دقیق بر عکس نظر این خواننده محترم و اکثر کامنت گذاران خبر انلاین اقتصاد سوسیالیستی و حمایتیه وقتی بنزین ارزون باشه به هیچ وجه نمیشه جلوی قاچاق رو گرفت و نتیجه مبارزه ایجاد فساد در نهادهای مبارزه کننده و نارضایتی مرزنشینانه و البته خبرهای ناراحت کننده از مرگ و میر قاچاقیان و صد البته اضافه شدن فک و فامیل قاچاقچی کشته شده به صف مخالفان و ...........
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      81 3
      دقیقا مدیری که این حرف رو میزنه یعنی هیچ دانشی نداره و مدیر نیست...
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
      22 1
      دارند قشر عظیم مردم با کمترین حقوق را له می کنند تا قاچاق نشود. مردم به آخر خط رسیدند بعد بعضی ها که در پر قو هستند از نجات قصرشان صحبت می کنند
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    189 4
    معلومه که تو ایران زندگی نمیکنی که بفهمی قیمت بنزین به افزایش قیمت کله پاچه هم مربوط است.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    122 3
    حرفای خارجی میزنی آقای رئیسی فرد. مثل اینکه تو این جامعه زندگی نمی کنی. وقتی همه چیز وابسته به نفته، هزینه های زندگی هم وابسته به قیمت بنزینه. تا گفتن قیمت بنزین میخواد زیاد بشه، قیمت زمین تو بعضی از شهرها رفت بالا. یه کم تو بحث های غیرکارشناسیتون دقت بفرمایید . لدفن
  • علی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    110 2
    این بنده خدا شوخی کرده یا واقعا این محاسبات وانتی رو انجام داده؟30 هزار تومان تقسیم بر 3000 کیلو بار وانت پس میشه تورم 1 درصد؟ اینو جدی گفته؟با این سطح درک اقتصادی 40 سال هم شاغله؟
    • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
      3 0
      یکی بهش بگه 40 ساله داری اشتباه میزنی داداچ
  • بی نام CZ ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    94 3
    از اقتصاد آزاد فقط قیمت بنزینش رو خوب بلدیم با لا ببریم
  • تقی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    84 3
    اصلا تاثیری در کرایه حمل ندارد شاید هزینه ها پایینتر هم بشود ؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      35 1
      جک گفته
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    64 2
    اگر قیمت بنزین 2 هزار تومان هم شود، یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد. چطوری فکر می کنید اگر در تمامی موارد 1 درصد افزایش قیمت داشته باشیم چقدر میشود با حقوق ماهی 900 تومان مگه میشود کاری کرد
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    87 2
    تجربت کلا اشتباه بوده
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    31 0
    خوب، سي درصد ارزش پول ملي امد پايين كه تو تورم تاثير ندارد . تخم مرغ و خيلي چيزها گرون شد كه باز در تورم اثر ندارد، بنزين گرون بشه كه در تورم اثر ندارد اين تورم خيلي مرده از اول سال گفتن ده درصد است هيچي روش تاثير نذاشته واسه همين هم حقوق كارمند كارگر ده درصد قراره بالا بره مردانگي رو از تورم ياد بگيريم حرفش يكيه
  • شهاب A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    70 2
    ايشان از مرفعان بي درد است كه همه چيز را در افزايش قيمت بنزين مي بيند
  • محمد GB ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    72 1
    به اون عزیز کارشناس بگین که میوه تو میدون تره بار کاشت و برداشت نمیشه محصولات کشاورزی تو مزارع کاشته میشه وقتی حامل های انرژی بالا بره اول اون بهای برق و آب بالا میره که کشاورز داره از چاه استفاده میکنه بعد از برداشت باید محصول فرآوری بشه پس باید حمل بشه بره کارخونه بعد هم حمل بشه بره انبار تا دلال بیاد بخره و بعد خدا میدونه چند بار باید این محصول جابجا بشه تا بدست من مصرف کننده برسه.حالا همون یه درصده؟
    • هادی CN ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      13 1
      دوست خوب دقیقا همین آیتم های برشمرده شما موثر در افزایش منطقی نرخ کالا و خدمات حمل و نقل است که قطعا بیش از پانزده درصد نیست ولی چون هربار با افزایش نرخ سوخت من و شما چندین برابر گزیده شدیم برایمان قابل هضم نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    84 4
    همین امسال شما که ادعا می کنی چهل سال است که در این زمینه فعالیت داری حال و روز ملت را به فلاکت نشوندید
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      36 0
      چون قیمت بنزین هر چی بالا بره کارمزدی که امثال این آقا می گیرند باا می ره . برای همین این غلط ها را می کنند و می گن
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    63 3
    صاحب فکران اقتصادی ما مثل ایشون باشند، کشور می شود همین وضعی که الآن شده . متاسفانه اربابان جراید کشور هم با توجه به قحط الرجال بودن نمی دانند با چه کسانی مصاحب کنند
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    23 0
    اولا شما اقتصاددان نیستی و نمی تونی در زمینه های افزایش بنزین و اثرات اون اظهار نظر کنی دوما این یک درصد هم شما اگر بهش اعتقاد دارین با کمی آب که به بنزین اضاف کنین یربه یر میشه
  • سيد محسن IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    68 3
    40 سال تجربه ام مي گويد كه شما و امثال شما فقط به فكر جيب خود هستيد و تورم و مشقات مردم پشيزي برايتان ارزش ندارد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    52 2
    باز هم با آن مصاحبه زمینه گرانی بنزین را فراهم میکنید؟ در حال برانداز نمودن افکار مردم هستید. ولی افکار هردم همان روز 7 دیماه است .
  • مصطفي ف IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    19 0
    اينو بخونيد: "من معتقدم و اثبات هم می‌کنم اگر قیمت بنزین 2 هزار تومان هم شود، یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد؛ مشروط بر این‌که همه کمک کنند جو روانی برداشته شود. از سوی دیگر، یک سازمان نظارتی جامع تدوین شود که جلوی کسانی که از افزایش قیمت سوءاستفاده می‌کنند، گرفته شود. همچنین مردم بدانند که افزایش قیمت سوخت در کجا هزینه می‌شود." عين صحبت اين آقاست. دقت كنيد ميگه يك درصد در سبد هزينه خانوار اثر دارد مشروط مجددا بخونيد مشروط بر اين كه همه كمك كنند ... آخع كارشناس اين چيه ميگي. شرايط ايده آل طراحي ميكني ؟ كدوم همه؟ همه در پي گرفتن رانت و دزدين. دقيقا با اين حرفش نشون ميده اين آقا كارشناس نيست و گرنه نميرفت از شرط فضايي استفاده كنه براي اثبات حرفش.
  • کارمند A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    22 0
    با سلام ؛ احتراما جدیدا هر کسی دررابطه با تورم صحبت می کند و نظر جایگاه داران هم از این منظر بسیار جالب است البته کارمندان و کارگران هم این را می فهمند که افزایش قیمت بنزین یعنی به همان اندازه گران شدن نان و پنیر و دارو و ... است ؛ بهتر کمی به سن و سالمان توجه کنیم و خود را پیدا کنیم و از نوشتن هر مطلبی و گفتن هر چیزی پرهیز کنیم و تو خود بخوان حدیث مفصل از ... بدرود
  • محمود AU ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    21 0
    چه جالب وقتی قیمت بنزین ۲ برابر شد سود جایگاه داران بنزین هم که تابعی از قیمته میشه ۲ برابر افرین تو درست می گی برای جایگاه داران خیلی خوب میشه
  • بیژن IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    24 0
    شما کلا ۴۰ ساله احتمالا خواب تشریف دارید.بنزین از کرایه بگیر تا محصولات کشاورزی و هرچییز دیگری تاثیر دارد .۴ تا امثال شما باعث میشن ............
  • بی نام SE ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    19 0
    یه برنامه ای بود تلوزیون نشون میداد به اسم یک تجربه فک کنم لولایی بازی میکرد.این اقا بهتره تجربه هاشو اونجا مجری گری کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    18 0
    لطفا آدرس اینستاگرام ایشون رو بدید ....من نظرم رو خدمتشون عرض کنم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    16 0
    خسته نباشی خوب همون جو روانی گرانی بنزین رو نمی شود برطرف کرد از نظر روانی اگه قیمت ۲ برابر بشه قیمت همه چیز رو به ۲ برار شدن میره
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    15 0
    مثل مسکن که با تبلیغات رسانی آن را گران کردید برای بنزین هم این کار را انجام دهید
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    13 0
    بیچاره دولتی که با طناب این ها تو چاه رفته و میرود و خواهد رفت. بالا رفتن قیمت بنزین فشار بر حمل و نقل عمومی را بالا خواهد برد که در عمل ظرفیت آنچنانی نداره یا اصلا وجود نداره.
  • پویا A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    22 0
    معلوم میشه شما هم مثل باقی مسئولان ۴۰ سال در جای اشتباهی بودی و جای یک متخصص رو اشغال کردی
  • هادی CN ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    7 1
    سالهاست که از کم اطلاعی مردم بیشترین سوء استفاده رو می کنند و با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مردم رو می چاپند و پشت پرده سکوت مسئولین سودی هست که از طریق قاچاق گازوئیل و بنزین به جیب چسبیده ها می ره. یه خورده فکر کنیم با افزایش بنزین و گازوئیل چه درصدی باید به کرایه و قیمت کالاها اضافه بشه. نظر ایشون کاملا درست و بر اساس واقعیت هست اما مردم چون گزیده شده اند برایشان قابل قبول نیست و گرنه با کدوم منطق ارزش ملک باید با بنزین کم یا زیاد بشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    9 0
    مثلا كارشناس اگه قراره بنزين به قيمت منطقه برسه بايد سطح رفاه وامكانات ودرآمدهمه اقشار هم به سطح عربستان،تركيه،حتي آذربايجان و...برسه،نه اينكه ماشين سانتافه اونجا سي وپنج تومانبه پول بي ارزش ما باشه و تو ايران خدا تومان، پرايد بنجول اينجا بيست ودو تومان باشه وتو عراق فكسني چهار م تومان ، وهمينطور ......
  • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    16 0
    این آقایون هر چی گرون می شه از اقلام تورم نمی دونند . تورم اینا دلبخواهی است که بسته به شرایط و زمان جا به جا می شه . مثلا اگه مسکن گران شد از سبد خانوار کنار گذاشته می شه و تورم می ره روی حبوبات و ...
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    19 0
    یکی از خصلت های بسیار بد و زشت ما ایرانی ها اینه که خودمون رو عقل کل میدانیم و یک حرف اشتباهی که میزنیم بسیار روش پافشاری می کنیم این بنده خدا هم سوزنش گیر کرذه رو 1500 و ول کن نیست بنزین 100 تومن بود رسوندیم به 1000 الان باید ببرین رئ 1500 دوباره میان میگن مگه نمیدونی چی شده؟ دلار رفته بالا بنزین درمیاد 3000 تومن و.. واقعا عقل چیز خوبی است که متاسفانه در سرزمین ما کمیابه هر کسی یه تفکری داره دیگکه حاضر نیست تفکرش رو تغییر بدهد روی همان می ماند و اصرار می کند
  • سهیل A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    0 1
    بله تصمیمات پوپولیستی مانع افزایش قیمت بنزین می شود. عده ایی نمی خواهند اقتصاد ایران رشد کند وشکوفا بشود. در همه جای دنیا برای رشد اقتصاد قیمت حاملهای انرژی را افزایش می دهند.