ایسنا نوشت: کره‌ جنوبی اعلام کرد که در صورت نیاز برای سفر اتباع کره شمالی به کره‌ جنوبی برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی، سئول می‌تواند تحریم‌ها علیه کره شمالی را به شکل موقت نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره‌ جنوبی به طور یک جانبه چندین تن از مقامات کره شمالی را در پاسخ به آزمایشات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ، ممنوع الورود کرده است.

روه کیو -دئوک، سخنگوی وزارت خارجه کره‌ جنوبی در نشستی خبری اعلام کرد: اگر نیاز باشد، سئول با هماهنگی شورای امنیت سازمان و کشورهای مرتبط گام‌هایی را برای کمک به سفر اتباع کره شمالی جهت حضور در بازی‌های المپیک زمستانی امسال برمی‌دارد.

امروز در دیداری کم سابقه هیات‌های دو کره با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

مقام‌های عالی رتبه کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و درحالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی پیونگ یانگ بالا گرفته، در حال مذاکره هستند.

سئول قصد دارد از این دیدار استثنایی با مقامات کره‌شمالی استفاده کرده و مساله ازسرگیری دیدار خانواده‌های جدا شده در اثر جنگ(۱۹۵۰-۱۹۵۳) را مطرح کند. در حالی که پیونگ‌یانگ خواهان اختصاص بخش اعظم این مذاکرات به پرونده اتحاد شبه جزیره کره است.

کره‌جنوبی همچنین گفته راه‌های بهبود روابط میان دو کره را مطرح خواهد کرد.

روابط میان دو کشور پس از آنکه سئول یک پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی کائه‌سونگ در کره‌شمالی را معلق کرد، وخیم تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی بود.

پس از آن تصمیم، کره‌شمالی کلیه مجاری ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری می‌شد. آخرین گفت‌وگوها در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۵ انجام شده بود.

همزمان با پیشروی سریع برنامه موشکی کره‌شمالی که با قطعنامه‌های سازمان ملل مواجه شد، تنش میان دو طرف بیشتر شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =