عبدالرضا غفرانی

چند روز قبل و البته طبق معمول ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده (و یا به تعبیر دوست عزیزم فریدون مجلسی، نویسنده توانمند و نکته سنج،  مدیر عامل آمریکا!) با حرف های عجیب و غریب و و البته به دور از نزاکت خود  بهانه و سوژه های خوبی به دست محافل سیاسی بین المللی و رسانه ها ی جهان و دیگر کشور ها داد.گر چه این گونه سخنان با توجه به سوابق این فرد  و در مدت یک سال گذشته غیر منتظره نبود ، اما باز هم و بیشتر، اعتبار و احترام ایالات متحده و مردم آن کشور را نزد جهانیان باز هم  کم تر  و کم تر کرد.طبعا آن گروه از مردم آمریکا که به ترامپ رای داده اند نه تنها بایدشرمسار بلکه پشیمان باشند.

نخست آن که سخنان او در مورد ملل افریقا ( که البته آفریقائی تبار های ایالات متحده را نیز شامل می گردد) به غیر این که  از دور از نزاکت و و ادب سیاسی و توهین به بیش از جهل کشور بود ( که البته از فرد کاسبکاری مانند ترامپ غیر منتظره نبود) حاکی از روحیه نژاد پرستانه او بوده و هست. اما شکی نباید داشت که جهانیان این طرز فکر را صرفا مختص ترامپ نی دانند بلکه آن را خصیصه و طرز فکر مردم آمریکا می دانند . لذا جای تعجب نیست که مردم آمریکا هر روز از دیدگاه مردم جهان منفور تر شوند. جای تاسف بسیار دارد که ایالات متحده یک سره تمام امور خود را تابع نظرات و تصمیمات اسرائیل کرده است. چند سال پیش این نگارنده در مطلبی در رسانه های بین المللی صراحتا قید کرده بود که ".... نامه ها در اسرائیل نوشته و لی  در واشینگتن امضا می شود..." نتیجه چنین تابعیت محض از رژیم اسرائیل  تاوانی است که اکنون آمریکائی ها باید بپردازند. البته از گوشه و کنار شنیده می شود از زمانی که ترامپ زمام امور را در امریکا به دست گرفته وضع اقتصادی آن کشور بهتر شده است ! هنوز چنین امری قطعیت پیدا نکرده ولی اگر بهبود وضع اقتصادی را فروش اسلحه بدانیم، یرای کسی شکی باقی نمی ماند این امر یعنی  تجارت مرگ و ، جنگ و تروریسم در سطح جهان ، و آن را بهبود وضع اقتصادی دانستن بسیار مضحک و خنده دار است.

طبق گزارشات ترامپ سفر خود را به انگلستان ( نزدیک ترین متحد آمریکا) لغو کرده  است . بهانه این هم بالا بودن هزینه و اسراف در ساختن بنای جدید سفارت آمریکا  در لندن عنوان شده است. ولی چنین نیست چون طبق گزارشاتی ملکه انگلستان با او ملاقاتی نخواهد داشت . شهردار لندن هم ( که یک مسلمان است ) چند هفته پیش اعلام کرد مردم لندن از این شخص استقبال نخواهند کرد . سر انجام طبق گزارشات پرنس هاری نوه ملکه انگلستان گفته است که دونالد ترامپ جزو میهمانان مراسم ازدواج او نخواهد بود . ایا همه این ها نمی تواند به بی اعتباری بیشتر آمریکا و مردم آن کشور منجر شود؟

نکته مهم دوم این که در مورد برجام ، دیگر هیچ کشور ، حتی نزدیک ترین متحدین ایالات متحده سخنان رئیس جمهور آمریکا را ، که خالی از معنی و محتوی و به علاوه  مضحک بوده و از یک فکر بی ثبات و نا متعادل منشا می گیرد جدی تلقی نمی کنند (جالب تر این که در معاینات پزشکی دونالد ترامپ در مرکز پزشکی والتر رید در فلوریدادر هفته گذشته  او را از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل اعلام کرده است!) اکنون تمام جهانیان بر این اعتقاد هستند که برجام به تقویت و صلح بین المللی کمک می کند . سازمان ملل متحد ، سازمان انرژی اتمی ، اتحا دیه اروپا و تمام کشور ها بر ضرورت و فایده آن تاکید دارند . اما فقط واشینگتن  و فقط واشینگتن و شرکای کاسبکار او مانند تل آویو و ریاض  و البته تحت فشار صهیونیست های معدود حاکم بر ایالات متحده هر روز با توسل به معاذیر مضحک و مسخره یا ان را بد ترین توافق تاریخ می نامند و یا می گویند ایران روح ان را درک نکرده و اجرا نمی کند!

اکنون دیگر بر همگان روشن است که همه این ادعا ها بی اساس ، مضحک و خالی از هرگونه پایه و اساس منطقی است. البته سخن مضحک دیگر ترامپ این بوده و در واقع تهدید کرده است که برای اخرین بار به مدت چهار ماه دیگر و برای اخرین بار  تعلیق تحریم ها را تمدید می کند . نباید از یاد ببریم از فرد نا متعادلی مانند دونالد ترامپ هیچ سخن و قولی را اعم این که درست و یا نادرست باشد نباید پذیرفت . چون بی ثباتی روحی و روانی او طبعا هیچ اقدام غیر منتظره ای را از او دور از انتظار نمی تواند بکند ولی علی رغم همه این ها ما و همه کشور ها باید هوشیار و دقیق  باشیم چون در شرایط کنونی هر گونه اقدامی از جانب ترامپ غیر قابل انتظار نیست . اما سخن آخر این که دیپلماسی ایالات متحده در زمان ترمپ ( البته اگر بتوان آن را دیپلماسی نام نهاد) در سه چیز خلاصه می شود :تحریم ، تهدید و تحدید ! لذا پیشنهاد می نام وزارت آمور خارجه آمریکا  را بهتر است بگذارند وزارت تحریم ها و تهدید ها!

* نماینده اسبق ایران در آسیاپاسفیک سازمان ملل متحد

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =