مسئول اسبق دفتر مطالعات استراتژیک سپاه پاسداران، درباره حواشی پیش آمده حول حادثه سانچی معتقد است که این شایعات تنها از بی علمی و دشمنی با ایران است.

زهره نوروزپور: سانچی با 32 سرنشین روز شنبه چهاردهم ژانویه سال جاری در آتش سوخت و غرق شد، حواشی این حادثه بسیار زیاد بود تا جایی که در شبکه های مجازی حتی شبکه خبری بی بی سی شنیده شد که این کشتی در حال دور زدن تحریم های کره شمالی بوده است! این شبکه انگلیسی که با یک تحلیلگر این خبر را پوشش میداد به این شایعات بیشتر دامن زد  و مدعی شد که این کشتی با چراغ خاموش به سمت کره شمالی در حرکت بوده است. در کنار این شایعات برخی مطرح کردند که این حادثه برای سرپوش گذاشتن بر اعتراضات داخل ایران بوده است! درباره حواشی این حادثه دردناک با دکتر علیرضا اکبری کارشناس ارشد مسائل راهبردی و دانش آموخته صلح سازی و حفظ صلح، معاون اسبق وزیر دفاع در دوره اصلاحات و بناینگذار موسس پژوهش های تصمیم، گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:


در فضای مجازی شایعاتی در خصوص علل و کیفیت وقوع این حادثه، و همچنین تاثیرات آن، توسط رسانه های حرفه‌ای معاند تولید شده است. نظر شما راجع به این شایعات چیست؟
 ضمن عرض تسلیت به داغدیدگان و ملت بزرگوار ایران، راجع به شایعه حرکت سانچی به مقصد کره‌شمالی، و انهدام برنامه ریزی شده آن توسط چین، یا آمریکا، جهت ممانعت از رسیدن سوخت به کره شمالی،البته، ارسال کننده نخستین این شایعه که به گمانم بی‌بی‌سی بود، حتما مطلع نیستند که؛ مناسبات راهبردی چین، در ژئوپولیتیک جنوب شرق آسیا، نقش استراتژیک کره شمالی را بعنوان «سایه تهدید نیابتی هسته‌ای چین در مقابل آمریکا» تثبیت کرده است.

در واقع پیونگ‌یانگ، سایه وحشت اتمی پکن علیه واشنگتن است، و تحت حمایت همه‌جانبه چین. کره شمالی، «پادگان اتمی - موشکی منفصل» چین است!
لذا، حتی اگر به فرض بسیار بعید، بپذیریم که یک نفتکش، به مقصد کره شمالی در حرکت بوده است، این ادعا که چین این نفتکش را هدف موشک قرار داده، بسیار حرف بی اساسی است. چون حتی اگر چنین کالایی برای کره شمالی ارسال میشده، نه تنها چینی ها مطلع می بودند، بلکه هم اصولا بایستی حمایت کننده باشند و هم تامین کننده اعتبار و پوشش لازم.

به فرض صحت ارسال کشتی به مقصد کره‌شمالی، و به فرض مخالفت چین با آن (که هر دو احتمال بسیار بعید است)، توقیف و مصادره چنین نفتکشی در محدوده آبهای سرزمینی کره شمالی، هم مقدور بود و هم حقوقی و هم مقرون به صرفه اقتصادی!
به فرض صحت احتمال فوق، حتی ایالات متحده نیز اگر قصد برخورد داشت، توقیف آن کشتی را میتوانست به یک سناریوی مفصل عملیات روانی و حقوقی علیه جمهوری اسلامی ایران، تبدیل کند، و حتی بار آن کشتی را که بیش از شصت / هفتاد میلیون دلار ارزش داشت، مصادره کند.  بنا بر این چنین ادعایی، بسیار مشکوک تر از اصل واقعه است.
گریز از مسئولیت بیمه‌ای توسط طرف مقصر، و متهم کردن ایران به نقض قطعنامه های تحریمی، و شُبهه مناسبات مشكوك بين تهران و پيونگ‌یانگ ، از اهداف این عملیات روانی و پروپاگاندا است.

مساله کم کاری و بی تعهدی چین در نجات کشتی و کارکنان آن، خیلی بحث برانگیز شده است، برخی تحلیلگران به شدت دولت چین را محکوم کرده اند و معتقدند در این زمینه چین بسیار بی مسولیت برخورد کرده است. نظر شما چیست؟
این امر اصولا یک مساله کاملا فنی و عملیاتی است و تا کسی با دانش لازم، در صحنه حضور نداشته باشد، هر سخن و ادعایی، در این مورد، نامربوط است.
جزییات فنی و عملیاتی و حقوقی بسیاری در خصوص مسئولیت شناورهای نزدیک به سانحه و دولت‌های نزدیک به سوانح، موجود است. آنچه مسلم است اینکه، در دقایق اولیه برخورد، بیش‌ترین مسئولیت، متوجه دو شناور، بخصوص شناور چینی بوده، که، هم اصابت کننده بوده (چون از قرار اطلاعات موثق، دماغه کشتی کارگوی چینی به پهلوی کشتی نفتکش سانچی اثابت کرده)، و هم با آسیب مختصری، از نفتکش جدا شده، و همین جدا سازی، در هنگام شکافته شدن مخازن دوجداره میعانات گازی سانچی، موجب آتش سوزی و انفجار شده است.
اینکه دستگاههای مسئول در نزدیکترین بنادر یا پایگاه های چین به سانحه، چرا از ارائه اقدامات اضطراری امداد و نجات، استنکاف کرده اند، مطمئنا نیاز به بازرسی و بررسی تخصصی دارد، اما، اینکه چینی ها در اینگونه موارد، از سابقه و استاندارد های بسیار بد و نازلی برخوردارند، تردیدی در آن نیست.
منتها، بسیار بعید از منطق است که، دولت چین بخواهد با عدم مسئولیت پذیری در یک چنین حادثه عظیم و فاجعه انسانی، ایران را بلحاظ رقابت اقتصادی، تحت فشار قرار دهد!

اپوزیسیون خارج از کشور درباره این حادثه غم انگیز به طور جد روی افکار عمومی مردم ایران در حال تاثیر گذاری هستند، البته که مردم ما هشیار هستند اما چرا همیشه در اینگونه مواقع دولت را متهم می کنند؟

در خصوص‌شایعه "استفاده دولت ایران از فضای ذهنی بوجود آمده از این فاجعه دردناک انسانی" شایعه‌ای فوق العاده احمقانه و دشمنانه است.
وقوع سانحه برخورد دو کشتی، که تحت اراده دولت‌ها نبوده است. پس، از ریشه، این شایعه بی بنیاد است. حتی اتهام سوء استفاده دولت از فضای بوجود آمده هم، بی اساس است. مستحضرید، بخش مهمی از توقعات افکار عمومی، اطلاع رسانی بموقع و بجا، بوده است. پس، اگر دولت، در این خصوص‌کم کاری داشت، متهم می‌شد به اینکه، چرا افکار عمومی را از «دانستن»، محروم کرده اید؟! حال که دولت اطلاع رسانی کرده، می گویند، دولت موضوع فاجعه انسانی سانچی را برای فراموشی حواشی شلوغی ها، مورد سوء استفاده قرار داده!! حال آنکه، دولت اصولا کمترین سهم را در رسانه های ارتباط جمعی و اطلاع رسانی دارد! بخش عمده سهم افکار عمومی، بر بال رسانه های فضای مجازی، بدست مردم است، و بخش دیگر در اختیار رسانه های غیر دولتی داخل، و رسانه های خارجی فارسی زبان است. پس، اساسا دولت نه انگیزه ای در این خصوص داشته و نه ابزار انرا دارد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =