۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

ایسنا نوشت: به گفته منابع، فرماندار قدرتمند بلخ در افغانستان که با امتناع از برکناری از قدرت وارد بحران سیاسی رو به رشد شده است، به جانشینش اجازه داد تا تنها برای شرکت در یک مراسم خاکسپاری پایش را در این ولایت شمالی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمانی که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در ۱۸ دسامبر اعلام کرد که عطا محمد نور را از پست فرمانداری ولایت بلخ در شمال افغانستان برکنار کرده و محمد داوود را جانشین کرده است، این فرد تازه‌وارد هرگز پایش را در بلخ نگذاشته بود. این اولین بار است که او علنا از بلخ دیدن می‌کند.

عطا محمد نور که با نام مسعار "شاه شمال" شناخته می‌شود، از ترک قدرتی که از سال ۲۰۰۴ آن را در دست دارد، امتناع می‌کند و ادعای دفتر غنی مبنی بر اینکه او استعفا داده را رد کرد و دستور غنی را به چالش کشید.

اختلافات با نور که بسیاری نگرانند به خشونت کشیده شود، در برهه زمانی نامناسبی برای غنی رخ می‌دهد زیرا دولتش با وخامت اوضاع امنیتی روبروست و طالبان و داعش حملاتشان را در ماه‌های اخیر افزایش دادند.

بحران بلخ نگرانی آمریکا را هم به دنبال داشته است و سه‌شنبه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با اشرف غنی به آن پرداخت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: مایک پنس بر حمایتش از دولت افغانستان برای گفت‌وگو با فرماندار بلخ و انتقال صلح‌آمیز رهبری تاکید کرد.    

منابع مطلع گفتند، محمد داوود پس از توافق دفتر غنی با فرماندار بلخ از کابل به آنجا رفت تا در مراسم تدفین پدرش در مزار شریف حضور داشته باشد. طبق توافق، داوود پس از مراسم به کابل باز می‌گردد و این بیانگر قدرت بی‌حد عطا محمد نور با وجود برکناری است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =