۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
کره؛ آرامش تا کی دوام می‌آورد؟

سال 2018 در آسیا از یک امر جنجالی یا به گفته رئیس هیئت کره شمالی در مذاکرات دو کره از "هدیه سال نو" آغاز می‌شود. ضمناً پیشنهاد رهبر کره شمالی برای آغاز گفتگوی دو کره بلادرنگ از طرف رئیس‌جمهور کره جنوبی پذیرفته شد. و این اشتیاق مفهوم است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از راشن کانسیل،  رئیس‌جمهور مون جه این می‌خواهد سطح حمایت داخلی از سیاست خود را بالا برده و "وارد بازی" در شبه جزیره شود که طی چند ماه گذشته ایالات متحده و کره شمالی بطور استثنائی در آن فعالیت می‌کردند. علت این تحول غیرمنتظره چیست؟

کیم جونگ اون با یک اقدام دیپلماتیک بی‌نظیر توانست از بن بست خارج شود. او توانست با این اقدام از کره جنوبی به عنوان سوپاپ بخار برای پایین بردن فشار در "دیگ کره" استفاده کرده و همچنین وحدت مخالفان خود را کاهش دهد.

روسيه و چین از ابتکار پیونگ یانگ حمایت کردند و اینک کره جنوبی هم از طرف کره شمالی است زیرا به موفقیت گفتگو علاقه‌مند بوده و لذا با اقدام در جهت شدت بخشیدن به فشار بر کره شمالی و تهدیدهای جنگ طلبانه واشنگتن مخالفت می‌کند.

همچنین "دستآورد" اصلی دیپلوماسی آمریکایی یعنی ایجاد رژیم بی نظیر انزوا و مجازات‌های کره شمالی زیر سئوال می‌رود. کره جنوبی اعلام نمود در رابطه با بازی‌های المپیک شدت مجازات‌ها را کاهش می‌دهد. در نهایت ایالات متحده ناچار عقب نشست. لحن اظهارات آمریکایی‌ها تغییر کرد.


به این ترتیب کیم جونگ اون به پیروزی تاکتیکی نایل شد. این روند استفاده از عامل روابط دو کره یک مانور محک خورده پیونگ یانگ است. کره شمالی سابقاً در سال‌های 1970 و 1990 هم از این ترفند استفاده کرده بود.

این ابتکارات سابقاً باعث ناخرسندی آمریکا شده بود و حالا هم واشنگتن به دشواری از ابتکار عمل سئول خوشحال شده باشد هرچند کره جنوبی در واقع برای دفاع از منافع حیاتی خود اقدام کرده و برای جلوگیری از جنگ مبارزه می‌کند. لذا مي‌شود تصور کرد که آمریکا برای بهم زدن گفتگوی دو کره تلاش خواهد کرد. برای تحقق سناریوی مثبت فعالیت روسيه و چین اهمیت استثنائی دارد.

ما باید مسئله کره را به یکی از امور اصلی دستور کار روابط با آمریکا تبدیل کرده و بر مجاز نبودن اقدام آمریکا علیه حل دیپلماتیک مسئله اصرار نماییم. از جمله باید بر آغاز هر چه زودتر گفتگوی مستقیم ایالات متحده با کره شمالی اصرار شود. روسيه همچنین می‌تواند محیطی برای اجلاس دو کره در ولادیواستوک یا ایرکوتسک فراهم کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    7 0
    کره شمالی حرکت استراتژیک خیلی قشنگی انجام داد. اگر ادامه دهد از هر نظر برنده خواهد شد.