ایرنا نوشت: 320 نفر از متهمان کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه به حبس ابد محکوم شدند.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: این افراد به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام 15 جولای 2016 و عضویت در گروه گولن محاکمه و به تحمل جزای حبس ابد محکوم شده اند.

بنا به اعلام این رسانه، پس از ناکامی کودتای 15 جولای 2016 ترکیه، دادستان کل جمهوریت ترکیه بلافاصله تحقیقات از افرادی را که در همکاری، ساماندهی و اجرای کودتا مشارکت داشتند، آغاز کرد که در این راستا افراد بسیاری به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت در کودتا توسط پلیس امنیت دستگیر و بازجویی شدند.

به نوشته این رسانه، پس از اتمام تحقیقات و بازجویی، محاکمه متهمان شروع شد که در میان آنها شمار زیادی از ژنرال های عالیرتبه سابق ارتش ترکیه، کارمندان وزارتخانه ها، سربازان نیروهای مسلح، افسران پلیس امنیت، استادان دانشگاه، حقوقدان و مقامات ارشد شهرها حضور داشتند.

آناتولی افزود: مراجع قضایی ترکیه در شهرهای مختلف پس از بررسی پرونده متهمان و برگزاری جلسات دادگاه تاکنون 320 نفر از متهمان را به حبس ابد محکوم کرده اند که 147 نفر از این افراد باید دوران حبس خود را در سلول انفرادی بگذرانند.
آناتولی نوشت: در میان محکومان حبس ابد می توان از مقامات مشهوری از جمله فرمانده سابق ژاندارمری ارزینجان، رییس سابق واحد اطلاعات پلیس امنیت ارزروم، معاون سابق فرماندهی کماندوهای دنیزلی، فرمانده سابق گارد ساحلی آمارسا، معاون سابق پلیس امنیت باشاک شهیر و فرمانده تیپ 18 پیاده نظام ارتش نام برد.

 در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه همچنان در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که پرونده کودتا با محاکمه عوامل دخیل، تا یک سال آینده بسته می شود.

وزیر دادگستری ترکیه تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک 170 هزار نفر اعلام کرد که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.

دولت ترکیه بعد از کودتا 6 دوره متوالی حالت فوق العاده برقرار کرده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =