۰ نفر
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

ایسنا نوشت: اگر نگرانی ترامپ و جمهوری‌خواهان برای نوامبر تنها حفظ اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بود، آنها اکنون دلیل دیگری هم برای نگرانی دارند: باراک اوباما.

به گزارش نیوزویک، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از زمان خروج از کاخ سفید سال پر مشغله‌ای داشته است اما حضورش بدون جلب توجه بود. اکنون اما گزارش‌ها حاکی از آن است که اوباما قصد دارد ۲۰۱۸ به عرصه سیاسی بازگردد و صحنه را برای نقش برجسته‌ای منتهی به انتخابات حساس میان دوره‌ای کنگره آماده کند.

نزدیکان چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که او سال سیاسی پر باری داشته باشد که شامل برگزاری کمپین و سایر اقدامات مردمی شود. کیتی هیل، ‌سخنگوی او به شیکاگو تریبیون گفت: اوباما همچنان در ۲۰۱۸ فعالیت‌های سیاسی خواهد داشت و کمپین‌های بیشتر و تایید نامزدهای بیشتر در دستور است.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بخشی از سال ۲۰۱۷ را به جت‌گردی در سراسر جهان پرداخت و پس از هشت سال حکومتداری اکثر اوقاتش را صرف گردش کرد اما هموارد تاکید داشت که او هرگز سیاست را ترک نخواهد کرد. اوباما پیش از ترک کاخ سفید متعهد شد تا به لحاظ سیاسی فعال بماند و با نامزدها همکاری کرده و آنهایی که برای حفظ میراث و دستاوردهایش تلاش کنند، تایید کند.

اوباما در ۲۰۱۷ چندین بار ترامپ را هدف انتقادهایش قرار داد و گرچه به ندرت نام چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا را مستقیما بر زبان آورد اما اینبار گفت که ریاست جمهوری ترامپ "یک دوره غیر عادی" را ایجاد کرده است. به طور مشخص اوباما علیه تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای ملغی کردن اوباماکر سخن گفت، در حمایت از حفظ قانون داکا یا رویاپردازان موضع‌گیری کرد و از تصمیم ترامپ برای خروج از تغییرات آب و هوایی انتقاد به عمل آورد.

در حالی که ترامپ در پایان اولین سال حضورش در کاخ سفید میزان محبوبیت بسیار پایینی داشت، اوباما در زمان بازنشستگی محبوب‌تر شد و میزان رضایت مردمی از او به بیش از ۶۰ درصد رسید. در اواخر سال ۲۰۱۷ اوباما باز هم میزان محبوبیتش در ایالت آلاباما که عمدتا جمهوری خواه هستند، از ترامپ بالاتر رفت.

بنابراین حضور اوباما در آغاز کمپین‌های انتخابات میان دوره‌ای آمریکا باید موجب وحشت ترامپ و نامزدهای جمهوری‌خواه شود. در نظرسنجی ماه سپتامبر، ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان آرزو کردند که ای کاش اوباما هنوز در قدرت بود. نقش فعال رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ۲۰۱۸ ممکن است باز هم پایگاه دموکرات‌ها را تقویت کند.

در ۲۰۱۷ اوباما تنها یک حضور در کمپین انتخاباتی داشت که در ویرجینیا برای حمایت از رالف نورتام صورت گرفت و نهایتا هم او نامزد پیروز شد. در ۲۰۱۸ او این تعداد را افزایش خواهد داد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =