ایسنا نوشت: رییس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد گفت: آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتا باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت.

محمود بهمنی رییس سابق بانک مرکزی با دفاع تمام قد از عملکرد هفت ساله اش در دولت احمدی نژاد ، درباره ادعای رضا ضراب مبنی بر برگزاری جلسه مشترک گفت: اصلا چنین جلسه ای برگزار نشده است؛ به فرض برگزاری هم کار من برگزاری جلسه است.

اهم اظهارات بهمنی به شرح زیر است:

اخیرا رضا ضراب در جریان رسیدگی به پرونده‌اش به دادستان آمریکا ادعا کرده که برای دور زدن تحریم‌ها با شما ملاقاتی داشته است، آیا شما این ادعا را قبول دارید؟

قبل از هر توضیحی لازم است بگویم که در زمان ریاست هفت ساله بنده در بانک مرکزی توانستم بدترین تحریم‌ها را مدیریت کنم چون مدیریت بحران و تحریم کار من است حالا یکسری آدم پیدا شده‌اند که می‌گویند چرا مدیریت کردی، انگار آنها نمی‌دانند که این تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

در مورد سوال شما این توضیح را فقط می‌دهم که من اصلا رضا ضراب را ندیدم.

این صحبت‌های شما در حالی است که ضراب می‌گوید با شما و احمدی‌نژاد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط داشته است، در این باره چه توضیحی دارید؟

چنین چیزی صحت ندارد. تاکید می‌کنم با ایشان نه جلسه‌ و نه هیچ ارتباطی داشتم. فکر نکنم آقای احمدی‌نژاد نیز ملاقاتی داشته است.

آقای ضراب تنها این ادعا را کرده که با افرادی برای دور زدن تحریم‌ها جلسه داشته است، نگفته که این جلسه درباره مسائل مالی یا خصوصی بوده است. این موضوع نیز لازم به توضیح است که بنده توانستم تحریم‌ها را به بهترین شکل در طول تاریخ کشور آن هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود مدیریت کنم.

آیا قبول ندارید نتیجه مدیریت شما به وجود آمدن امثال بابک زنجانی بود؟

آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتا باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت.

این صحبت‌های شما بدان معناست که بانک مرکزی بابک زنجانی را تایید نکرده بود؟

بنده نامه‌ای دارم که در آن نوشته‌ام که اگر قرار است به آقای زنجانی ارز پرداخت شود از محل وزارت نفت بدهند که با این نوشته بنده جلوی این مصوبه گرفته شد. این مصوبه مربوط به ستاد تدابیر ویژه بود که در آن درخواست شده بود بانک مرکزی درخواست شرکت نیکو در هالک بانک ترکیه را به حساب فلان بانک وایز نماید. من با خط خودم در این نامه آن هم در داخل پرانتز نوشتم اگر می‌خواهید چنین مبلغی را به این شرکت پرداخت کنید از محل وزارت نفت بدهید، نامه‌ای که با امضای آقایان حسینی، غضنفری و قاسمی،‌ وزرای وقت اقتصاد، صنعت و نفت به تاریخ تیرماه سال ۹۱ رسیده است. بنده با چنین توضیحاتی جلوی این دستور را گرفتم. البته این نامه باید قبل از تبدیل شدن به مصوبه ۱۱ امضا را می‌گرفت و به تصویب شورای امنیت می‌رسید و سپس ستاد تدابیر ویژه طبق آن عمل می‌کرد. همین نامه و امضای بنده باعث شد که در دادگاه به عنوان مطلع حاضر شده و توضیحاتی را ارائه دهم.

علیرغم تمامی توضیحات شما درباره رضا ضراب، او مدعی شده است که فایل صوتی از ملاقاتش با شما داشته که در این ملاقات پدرش نیز همراهش بوده است.

اصلا با رضا ضراب جلسه‌ای نداشتم. با فرض برگزاری چنین جلسه‌ای کار من جلسه است. رییس کل بانک مرکزی در تمام دنیا می‌تواند با همه جلسه بگذارد اما مهم آن است که چه تصمیمی گرفته می شود. تنها ادعای ضراب آنجاست که ما با او جلسه گذاشتیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم. من تحریم را دور نزدم بلکه آن را مدیریت کردم، مدیریت تحریم افتخار من است.

بر اساس توضیحات قبلی شما، پدیده بابک زنجانی چطور به وجود آمد؟

پدیده بابک زنجانی ارتباطی به ما ندارد. ما فقط تحریم را مدیریت می‌کردیم تا کشور را در شرایط خاص سر پا نگه داریم. نفت می‌فروختیم و تلاش می‌کردیم نقل و انتقال پول انجام شود. ما باید کشور را حفظ می‌کردیم مثلا حجاج می‌خواستند حج بروند و برای آن پول نقد احتیاج بود که در آن دوره پول دادن خارجی‌ها به ما ممنوع بود.

آقای روحانی چندین بار گفته است که در زمان تحویل دولت حتی ذخیره گندم به اندازه یک هفته نیز نبود؟

بنده در همان زمان که می‌گفتند دولت ورشکسته شده بود این توضیح را دادم که چندصد تن طلا در خزانه و بالای ۱۰۶ میلیارد دلار پول داشتیم، این حرف را که می‌زنند دیگر چه معنایی دارد.

ما پیش‌بینی کرده بودیم که اگر وارد جنگ شدیم بتوانیم هفت هشت سال مردم را اداره کنیم.

این صحبت‌ها یعنی شما پیش‌بینی شرایط جنگ را هم داشتید؟

پاسخ: بله داشتیم پس فکر می‌کنید برای چی چندصد تن طلا را در خزانه گذاشتیم؟ حال اینکه چطور توانستیم آن را وارد کشور کنیم بماند. بنده نام این کار را مدیریت بحران و تحریم می‌گذارم. ممکن است کسی به آن نام دور زدن تحریم‌ها را بگذارد که من کاری به این لفاظی‌ها ندارم.

نظام تا کجا پیش‌بینی می‌کرد که ممکن است کشور وارد جنگ شود؟

در پاسخ به این سوال باید به اقتصاد مقاومتی رجوع کرد تا اگر تنگناهای اقتصادی پیش آمد و وقتی خواستند ما را اذیت کنند بتوانیم حداقل ارز پنج سال بعد را داشته باشیم تا دارو، گندم و سایر مواد ضروری را وارد کنیم نه اینکه امروز همه را خرج کرده و بعد از آن بگوییم خدا بزرگ است. باید شرایط را مدیریت کرد.

با وجود تمامی توضیحات شما در مورد عدم دیدار با رضا ضراب باز هم این سوال پیش می‌آید که چرا مشخصا رضا ضراب از دیدار با شما حرف می‌زند؟

ضراب در توضیحاتش گفته که برای دور زدن تحریم ایران با رییس‌جمهور ترکیه یا مثلا با ایران هماهنگ بوده یا حتی مدعی شده که با من جلسه داشته است. من می‌گویم که با رضا ضراب جلسه‌ای نداشتم. تنها این توضیح را می‌دهم که جز رییس بانک مرکزی چه کسی می‌تواند ورود و خروج ارز را کنترل کند و جلسه برگزار نماید، طبیعتا کس دیگری نیست چون رییس بانک مرکزی خزانه‌دار کل کشور است.

من مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور هستم که برای همان هم آمریکا و اروپا در زمانی که به رکود اقتصادی برخورد کردند از ما دعوت نموده تا به آنجا رفته و به آنها طرح دهیم. این کار در سال ۲۰۰۸ انجام شد و با طرح ما این کشورها از رکود خارج شدند.

بنده ۴۷ سال سابقه بانکی و اقتصادی داشتم که به دعوت بانک جهانی و بانک فدرال رزرو آمریکا به این کشور رفته و جلساتی را برگزار کردیم و به آنها گفتیم که چطور از رکود و بحران خارج شویم.

هم‌اکنون نیز در ایران نخبگانی حضور دارند که می‌توانند مشکلات را به راحتی حل کنند. باور کنید که در کشور ما مشکل بر سر مسائل مالی و ذخیره نفت و گاز نیست، مشکل ما مدیریت و بحران مدیریت است، چرا باید جوانان فارغ‌التحصیل با داشتن مدرک دکترا در خیابان‌ها بدون کار بچرخند و کسانی سر کار باشند که معلوم نیست تخصص‌شان چیست؟ باید این روند را اصلاح کنیم.

مگر شما بابک زنجانی را تایید نکردید؟

این موضوع به من ارتباطی نداشته، هر کسی یک وظیفه‌ای دارد، وزارت نفت مسئول فروش نفت است. وقتی نفت را فروخت مکلف است پولش را به حساب بانک مرکزی بریزد. از آن میزان پول ۱۴.۵ درصد به خودش برگردانده شده و دو درصد برای مناطق محروم رفته و مابقی به پیکره بودجه می‌رود. حالا من به بابک زنجانی چه کار دارم که بخواهم با او جلسه بگذارم. برای توضیح بیشتر این سوال را می‌پرسم که آیا باید نفت کشور را می‌فروختیم یا نه، طبیعتا در زمان تحریم دولتی‌ها نمی‌توانستند نفت را بفروشند و باید نفت از طریق بخش خصوصی به فروش می‌رفت. قطعا اگر الان نیز نفت را تحریم کنند باید شرایطی برای فروش آن بیندیشم. طبیعتا در چنین وضعیتی موضوعاتی همچون بابک زنجانی پیش می‌آید.

آیا فکر نمی‌کنید که عملکرد دولت احمدی‌نژاد باعث شد که این همه مشکلات برای شما به وجود آید؟

من با همه دولت‌ها کار کرده‌ام، اگر این دولت هم می‌خواست کار می‌کردم و وضعیت را خیلی راحت‌تر جمع می‌نمودم. ولی این یک واقعیت است که اگر هر کسی با یک دولت کار کرد مجرم نیست. من همان سال‌ها بارها خواستم استعفا دهم که به خاطر شرایط ماندم تا کشور را حفظ کنم.

الان هم هر کسی که ادعا دارد من یک ریال را برای منافع شخصی‌ام برداشته‌ام بگوید، همه می‌دانند که توانستم چندصد تن و آن ۳۰ هزار میلیارد تومان را به خزانه بازگردانم. از من تشکر نشد، اصلا تشکر هم نمی‌خواهم اما حداقل اینقدر مرا نبرند و بیاورند.

آیا شما دادگاهی شده‌اید؟

نخیر، بنده فقط به عنوان مطلع در دادگاه حضور پیدا کردم. قطعا وقتی تخلفی انجام ندادم و برای مردم کار کرده‌ام همه به این نتیجه می‌رسند که این کارها با حسن نیت و برای کشور بوده است.

از آن طرف باید این را بررسی کنیم که چرا مدیران الان کار نمی‌کنند؟ طبیعتا آنها شرایط قبل را می‌بینند.

احضار شما به دادگاه در پرونده بابک زنجانی از چه بابتی بود؟

به عنوان مطلع احضار شدم.

نظر شما در مورد اختلاس خاوری چطور است؟

مگر بنده حکم خاوری را زده‌ام، او اصلا به بانک مرکزی ارتباطی نداشت. اینکه چنین اتفاقی می‌افتد من بانک مرکزی چطور می‌توانستم جلویش را بگیرم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =