احسان گل‎محمدی

اخیرا فیلمی از جناب بقایی منتشر شده که در آن او نکته ای تاریخی را در مورد تاریخچه بست نشینی عنوان می کند و در آخر به خسرو معتضد محقق جویای نام رو می کند و این محقق هم تایید می کند.
او درباره همه چیز صحبت می کند؛ تاوان این موضوع را هم بارها داده؛ سال 88 در نشستی که در سالن «وارش» مجموعه فرهنگی، هنری خاتم‌ الانبیاء رشت برگزار شد، در سخنرانی در خصوص تاریخ گیلان و مردمان آن، با بیان اظهاراتی که برخی، آن‌را به عنوان «اتهام وطن‌فروشی و خیانت به آذری‌زبان‌ها» تعبیر کردند، باعث شد تا برخی از آذری‌زبان‌های گیلانی حاضر در جلسه فوق الذکر واکنش نشان دهند و با او درگیر شوند و سخنرانی او را نیمه تمام بگذارند.
یادم نمی رود او بعد از تماشای فیلم فروشنده اصغر فرهادی این فیلم را بی سر و ته دانست و دست به افشاگری زد: فروشنده کپی از یک فیلم خارجی بود. او اما هرگز نگفت که فیلم تحسین شده فروشنده دقیقا کپی از چه فیلمی است و یا نگفت که چطور هیئت داوری معتبرترین جشنواره فیلم جهان یعنی اسکار و جشنواره کن متوجه نشدند که این فیلم کپی یک فیلم تولید خود آنها بوده است و به آن جایزه دادند اما او فهمید!
البته اظهار نظرهای ایشان تنها به فروشنده فرهادی ختم نمی شود؛ او که گویا آمار و تحقیقات خوبی در زمینه اینستاگرام صدف طاهریان -که او را باباطاهر عریان سینمایی ایران خوانده-‌ دارد؛ آمار عکس های برهنه این بازیگر خارج رفته را 300 الی 400 عدد عنوان کرد، از "زیبایی صوری نسبی" او سخن گفت و افزود: صدف طاهریان به هیچ وجه در زمره مدل های زیبا نیست!
معتضد در فیلم اخیر نیز اظهار نظر حمید بقایی که می گوید در طول تاریخ تنها انگلیسی ها با بست نشینی مخالف بودند را با تکان شدید سر تایید می کند. نگارنده اشراف زیادی بر مسائل تاریخی ندارد اما در این مورد؛ در منابع متعدد ذکر شده امیر کبیر هم در زمان صدارتش با برخورد با کسانی که با بست نشینی در مسجد سلطانی مانع اجرای قانون می شدند حرمت عمل بست نشینی را شکست؛ چون بست نشینی هیچ ریشه و دلیل دینی نداشت او اجازه نداد که دیگر خانه مجتهدین و غیره، مأمن خلافکاران شود.
از این رو بهتر بود که او نه مخالفت بلکه حداقل سر خود را اینگونه با شدت تکان نمی‎داد؛ چراکه او جوری سر خود را از شدت تایید تکان داد که هر لحظه ممکن بود از شدت سرعت، سر او از مدار خارج شود؛ تنها این شدت تکان را، من در سانتریفیوژهایی که قصد دارند اورانیوم را تا غلطت 85 درصد غنی کنند دیده بودم!
*روزنامه‌نگار

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =