۲وعده روحانی به مردم/برای بازشدن فضای‌مجازی زجر کشیدیم

حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی به توضیح مهمترین مسائل روز کشور از حادثه کشتی سانچی تا موسسات مالی و اعتباری پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ابتدای گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، ماه بهمن را ماه انقلاب و آزادی ملت ایران خواند.

او در واکنش به رشیدپور که دو بار گفت و گوی امشب را «خاص» خواند، گفت: باید ببینیم که چه سوالاتی مطرح می شود!
رشیدپور نخستین سوال را به آخرین اتفاق اخیر یعنی سوختن نفتکش سانچی و شهادت 32 تن از خدمه آن اشاره کرد. روحانی با تلخ دانستن این حادثه تاثر برانگیز، گفت: ساعاتی پس از این حادثه از آن اطلاع یافتم. از وزرای خارجه، نفت، راه و کار خواستم تا موضوع را پیگیری کنند. اگرچه امیدها به تدریج به دلیل نوع انفجار به تدریج کاهش می یافت اما همه تلاشمان را انجام دادیم. چندین تیم از شرکت ملی، نیروی دریایی، وزارت خارجه و .. به چین رفتند. متاسفم از این اتفاق و یک بار دیگر به خانواده های آنان تسلیت می گویم.

او از همه مسئولان خواست تا ابعاد این ماجرا را پیگیری کنند. ما در دولت یک روز عزای عمومی اعلام کرده و این عزیزان را شهید خطاب کردیم.

روحانی در پاسخ به اینکه چرا وزیر کار پیگیر سوختن یک نفت کش شد، گفت: متاسفانه در دولت قبل به دلیل بدهکاری دولت به تامین اجتماعی، یکسری اموال را در ازای بدهی اش واگذار کرد. از جمله این نفت کش که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت. در دولت یازدهم و دوازدهم دستور اکید به سازمان تامین اجتماعی و بقیه دستگاه ها دادم که بنگاه های اقتصادی اشان را واگذار کنند. مدیریت این بنگاه ها را واگذار کنند و در بورس وارد شوند. امیدوارم دستگاه های عمومی کشور، این کار را انجام دهند و امور را به مردم واگذار کنند.

رشیدپور اعلام عزای عمومی و شهید خواندن خدمه کشتی را «شعاری» خواند و از رئیس جمهور پرسید که عملا برای خانواده شهدای این حادثه چه خواهند کرد؟ روحانی با رد این گفته وی که اقدامات انجام شده، شعاری بوده است، ادامه داد: وقتی دولت به طور رسمی روزی را به عنوان عزای عمومی اعلام می کند به دلیل اهمیت آن مساله و تسلی خاطر خانواده هاست. قبل از این روز هم من نماینده ام را اعزام کردم و با خانواده آنها صحبت کردند. خواست آنها و مردم این بود که این عزیزان شهید نامیده شوند. ما هم این کار را کردیم. البته مقامان باید مساله را از بعد حقوقی دنیال کنند. این مسائل اصلا شعاری نیست و بسیار مهم است. چون آنها در مسیر خدمت به ملت جانشان را فدا کردند.

او درباره احقاق حق خانواده ها و جنبه فنی این مساله نیز تاکید کرد که کمیته فنی حقوقی پیگیر این ماجراست تا جعبه سیاه خوانده شود و دلیل این اتفاق مشخص شود.

پاسخ روحانی به سوالی درباره حضور درمناطق زلزله زده با ماشین ضدگلوله

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال رضا رشیدپور مجری برنامه درباره اینکه دولت چقدر دولت برای وقوع زلزله آماده است و چرا در زمان سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه با حلقه محافظان و اتومبیل ضدگلوله بین مردم رفتید، گفت: زلزله کرمانشاه 3/7 دهم ریشتر بود که از نظر قدرت خیلی کم سابقه بود، خداوند کمک کرد قبل از این زلزله یک پیش لرزه آمده و بسیاری از مردم از خانه خارج شدند و الا تلفات خیلی بالا می بود ولی تلفات فعلی هم زیاد بود.

وی افزود: به نظر من در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت البته این به معنای کار بی نقص نیست. همان دقایق اول که حادثه رخ داد با آقای وزیر کشور صحبت کردم و کمیته رسیدکی به این مساله تشکیل شد همان شباهنگام تیمی اعزام شدند، بخش امداد کار بزرگی انجام دادند و 7813 نفر را که مصدوم شده بودند نجات دادند.

روحانی ادامه داد: من فردای آن روز وقتی به کرمانشاه رفتم بعضی از دوستان می گفتند چند روز دیگر بروید حادثه تازه واقع شده بی نظمی است مسائل ناامنی وجود دارد و... اما من اول صبح فردای بعد از زلزله وزیر کشور و بهداشت را بلافاصله به کرمانشاه فرستادم و بعد من رفتم. در کرمانشاه جایی مشخص شده بود که من آنجا از ماشین پیاده شوم و با مردم حرف بزنم. در مسیر دیدم ساختمانی فرو ریخته گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم، البته برای محافظین کار سختی است اما ماشین ایستاد و رفتم کنار ساختمان فروریخته انجا با مردم صحبت کردم برگشتم آمدم نزدیک ماشین، آنجا یک بلندگو گذاشته بودند که من صحبت کنم دیدم بلندی آنجا نیست و من بر مردم مسلط نبودم لذا بالای ماشین رفتن تا مسلط باشم، بعد هم شورای استان را در کرمانشاه تشکیل دادیم، به مجروحین سر زدم. بیمارستانی که 600 عمل در آن مدت کوتاه انجام داده بود سر زدیم. از همه نیروهای امدادگر و هلال احمر ارتش و سپاه تشکر کنم که کمک کردند. در عین حال که نواقصی جود دارد هنوز هم نگران هستیم برای اسکان موقت و اضطراری در هر دو مرحله اقدامات خوبی صورت گرفت کانکس ها تحویل داده شده است. بودجه لازم بلافصله تخصیص داده شده است. اما یک سوالی مهمی مطرح کردید آن مساله زلزله در ایران است.

رئیس جمهور گفت: ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است گسل ها از شمال تا جنوب کشور وجود دارد. در این ایام می بینید که روزانه از شمال کشور تا جنوب یک جایی لرزش داریم. در حادثه کرمانشاه صدها پس لرزه اتفاق افتاده است. این یعنی ما باید کشور و محل سکونت مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت ما کم شود تا تلفات کم شود. عزیزان کمتر از دست بروند. در کرمان هم زلزله امد ولی خسارت و تلفات کمتر بود چون برخی از این مکان ها بازسازی شده بود و ساختمان ها برای مقاومت آماده تر بود.

روحانی تصریح کرد: طرحی که از گذشته در دولت ها تصمیم گیری شده بود این بود که ساختمان ها باید در مقابل زلزله مقاوم باشند. آن جاهایی که مقررات به دقت اجرا و نظارت شده ساختمان ها خوب مقاومت کردند جاهایی که خوب اجرا نشده و نظارت دقیق نبوده با حوادثی روبرو هستیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از طرح هایی که در بودجه 97 پیش بینی کردیم که مربوط به مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله مربوط می شود مساله بافت های فرسوده است. در سراسر کشور تصمیم گرفتیم که اینکار اغاز شود. اولین تصمم گیری هم از سال 93 گرفته شد. منتهی انشالله در ماه های آینده و سال آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف خواهند بود در بودجه پیش بینی کردیم که در محله های بافت فرسوده آن جاهایی که می توانیم زمین اختصاص دهیم زمین مجانی را در اختیار توسعه گره قرار می دهیم تا ساختمان سازی شود. افراد ی که در بافت فرسوده هستند به صورت مجانی به این ساختمان ها می روند.شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه برایشان فراهم می کنیم. ساختمان های قدیمی آنها تخریب و تبدیل به پارک و ..می شود. در واقه به هرکسی که در بافت فرسوده ساکن است، ۱.۲ متر مسکن می دهیم. توسعه گر در ازای ساخت ساختمان در زمین های خالی، ساختمانی معادل همان در بافت فرسوده می‌سازد و برای فروش آن تسهیلاتی میدهیم که خانه اولی ها و بی مسکن ها خانه بخرند.

در ادامه رشیدپور از روحانی پرسید اگر شما در بین مردم پیاده شدید چرا عکس و فیلمی از آن نیست که رئیس جمهور در پاسخ به او گفت: باید باشد آنجا خبرنگار و عکاس و دوربین فیلمبرداری بود و باید پخش کنند. من در بین جمعیت پیاده شدم و با مردم حرف زدم و دوربین هم بود. رشیدپور بعد از پاسخ روحانی از بخش خبری ریاست جمهوری خواست تا فیلم و عکس را در اختیار او قرار دهند تا در برنامه حالا خورشید پخش کند.

روحانی: نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود/ قیمت ارز باید پایین میآید

روحانی امشب در بخش دیگر گفت‎وگوی خود با مردم از طریق رسانه ملی در پاسخ به این سئوال که چرا عکس و فیلمی از حضور شما در جمع مردم زلزله زده کرمانشاه منتشر نشد؟ گفت: باید منتشر می شد چون عکاس و خبرنگار آنجا بود. من به درون جمعیت رفتم و با مردم حرف زدم. عکس هم گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که «بیشتر انتقاد دولت دوازدهم به پروژه های مسکن مهر بود، اما منتقدان می گویند احیای بافت فرسوده همین دولت نیز پیوست فرهنگی ندارد، پس نتیجه اش مثل مسکن مهر خواهد بود!» اظهار کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شد و امکانات برق، آب، گاز، تلفن، جاده، مسجد، مدرسه و سایر خدمات را نداشت و باید برای آن ایجاد می شد.

رئیس جمهور از تلاش وزارت راه وشهرسازی برای تکمیل مسکن مهر سخن گفت و افزود: ساختن «قوطی» به نام مسکن، نامش سرپناه موقت است نه مسکن! اما در بافت فرسوده مردم زندگی می کردند، برق، آب، گاز، مسجد، مدرسه، درمانگاه و سایر خدمات آنجا وجود دارد. در بافت های فرسوه خانه ها در کوچه های باریک هستند و هنگام آتش سوزی یا امدادرسانی دسترسی به آنجا وجود ندارد، در احیای بافت فرسوده، این خانه ها تخریب می شوند اما از لحاظ فرهنگی و محله ای نمی گذاریم شرایط به هم بخورد.

وی درباره درد دل ساکنان مسکن مهر و گلایه شان از نبود خدمات، گفت: کاری شروع شد، دولت متعهد به انجام این خدمات است که تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر بسته شود. برق رسانی و احداث جاده انجام شد. ولو اشکالاتی به این طرح داریم اما خدمات رسانی نیز انجام می شود.

رییس جمهور درباره نگرانی و دغدغه مردم از بالا رفتن قیمت ارز نیز اظهار کرد: وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز را تأمین می کند، خوشبختانه درآمد ارزی کشور بیشتر از مخارج ارزی است. تا پایان امسال 90 میلیارد دلار درآمد نفتی و غیر نفتی داریم و مخارج اعم از واردات، خدمات، حتی قاچاق و هزینه هایی که نباید شود، حدود 70-75 میلیارد خواهد بود. بنابراین درآمد ارزی بیشتر از مخارج است.

وی درباره عزم جدی دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: دولت یازدهم میزان قاچاق را از 20 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار رساند، البته 1 میلیارد دلار قاچاق هم زیاد است. برای مبارزه با قاچاق باید کارهای مختلفی انجام شود. البته شاید کسی بگوید بخشی از اینها قاچاق نیست، مثلا مسافری ارز حمل کند یا از مناطق آزاد کالایی بیاید، اما باید با قاچاق مبارزه کرد. در چهار سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده، باید این راه را ادامه دهیم تا جلوی قاچاق را بگیریم.

روحانی یادآور شد: بحث اصلی درباره ارز بود. در مجموع درآمد ارزی از مخارج ارزی بیشتر است و درآمد ارزی سال آینده نیز بیشتر از امسال خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت دلار 4750 هزار تومان است؟، بیان کرد: قیمت دلار خیلی کمتر از این است، باید پایین تر بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما اشکالاتی برای توزیع دلار داریم، هیچ جای دنیا مردم به خیابان نمی روند اسکناس بگیرند، نیازها از طریق سیستم بانکی انجام می شود.

رئیس جمهور گفت: اشکالات دوران تحریم بخشی رفع و بخشی باقی مانده، مثلا ارتباطات با بانک های منطقه و جهان به حد ایده آل نرسیده است. الان بانک مرکزی در توزیع ارز در زحمت است، ما به مردم می گوییم کلیه نیازمندی های ارزی کشور، صادرکنندگان و خدمات را تأمین می کنیم. نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود. مقامات بانک مرکزی دارند تلاش می کنند. ما کمبود منابع ارزی نداریم وضع منابع ارزی خوب است و در آینده بهتر خواهد بود.

دولت در افزایش نرخ دلار دست دارد؟/ دلار با قیمت بالا به نفع‌ دولت نیست

رضا رشید پور که گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم را مجری گری می کرد از حسن روحانی درباره شایعاتی مبنی بر دست داشتن دولت در افزایش نرخ ارز پرسید و گفت آیا دولت با افزایش عمدی نرخ ارز به دنبال جبران کسری بودجه است؟

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: حتما اینطور نیست دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را بالا ببرد تا کسری بودجه خود را جبران کند.

او ادامه داد: ما میانگین قیمت ارز را  پیش بینی می کنیم و بر مبنای آن  بودجه را طراحی می کنیم از آنجایی که افزایش قیمت ارز به کشور ضرر می رساند لذا دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای کسری بودجه نیست.

روحانی با بیان اینکه ما به دنبال امنیت و آرامش هستیم و می خواهیم ارامش در کشور باشد گفت: انتقاد اشکال ندارد حتی تظاهرات در چارچوب قانون هم اشکال ندارد آنجه ایراد دارد بر هم زدن آرامش است. زمانی ممکن است ایرادی در زمینه ای بروز کند که نوسانات جزئی را به دنبال داشته باشد این موارد نباید آرامش و امنیت را بر هم بزند لذا هدف ما آرامش بیشتر مردم است.

رئیس جمهور همچنین گفت: باید فضا باز باشد تا خلاقیت مردم نیز شکوفا شود؛ قران هم بر شکوفایی استعدادها تاکید دارد بر این اساس  هدف ما ایجاد  فضای باز برای بروز خلاقیت بیشتر است.

رشیدپور در ادامه پرسید پس خیال مردم بابت نرخ ارز راحت باشد؟

بله خیال مردم  راحت باشد.

مجری برنامه در سوال دیگری به مسئله ریزگردها اشاره کرد و با بیان اینکه زمان انتخابات مردم اهواز شعار دادند« ما که هوا نداریم اما هواتو داریم»تا کی به آنها بگوییم صبر کنید؟

حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: این یک مشکل واقعی و مهم است و بسیاری از شهر ها درگیر است.

او ادامه داد: همانطور که زلزله به ما هشدار می دهد که خود را برای  یک زلزله 7 ریشتری آماده کنید ریزگرد ها هم به ما می گوید به محیط زیست خود اهمیت دهید

او با بیان اینکه من هیچ وقت محبت مردم خوزستان را یادم  نمی رود گفت: در زمینه محیط زیست ما مدتهاست منشا داخلی را ارزیابی کردیم و برای حل آن گام برداشتیم ضمن آنکه حل برخی مسائل حتما زمان بر است مانند نهال کاشتن و ... اما برخی این مشکلات از کشورهای دیگر است که این به مسائل سیاست خارجی مربوط می شود و از این مسیر هم در حال پیگیری است.

او خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در این زمینه به داخل مربوط می شود بیشتر متوجه منطقه ای در  شرق خوزستان است که تا به حال  30 هزار هکتار نهال کاری شده است. همچنین  کانال کشی صورت گرفته است تا آب کارون را به این منطقه برسانیم که با رساندن اب به این نقطه هم این منطقه مرطوب و هم امکان نهال کاری فراهم می شود. من می دانم این مسئله زمان بر است اما نمی توانیم این را نادیده بگیریم.

حسن روحانی با بیان اینکه ما باید زودتر انجام می دادیم و البته در دولت های قبل هم کارهایی انجام شده است اما هزینه و بودجه هم می خواست.

او گفت: ما هم سال گذشته و هم امسال 5 هزار هکتار را مالچ کاری کنیم و ما می خواهیم  این روند را ادامه دهیم.

رشید پور از حدف بودجه محیط زیست هم سوال کرد که روحانی در پاسخ گفت: من نمی توانم بگویم این بودجه حذف شده و همچین خبری ندارم اما اگر هم حذف شده باشد من قول می دهم این طرح را به هر قیمتی انجام دهم. 

قول روحانی برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات اعتباری

 حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم ایران، به یکی از مسائل و مشکلات اساسی بخشی از جامعه پرداخت.

او در پاسخ به این سوال مجری برنامه که مردم بابت صندوق های مالی اعتباری چه با مجوز بوده یا نبوده، بسیار گلایه مندند، آیا دولت مسئول است یا نه و مردم چه کار کنند؟ گفت: برخی از این صندوق های اعتباری بی مجوز بودند. این موضوع مربوط به امروز هم نیست. اینها از دهه هشتاد شروع به کار کردند که خیلی وارد جزییات آن نمی‌شوم. اما یک نکته ای را می خواهم از مردم خواهش کنم. هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد آنها بدانند که اینجا خطری وجود دارد. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتری می دهم مردم احساس خطر و شک و تردید کنند. چون وقتی سود زیاد می دهد چطور می خواهد آن مبالغ را تامین کند؟ آنها برای جذب پول، برخلاف مقررات قول سود دادند.

روحانی در ادامه به راههایی که پیش پای دولت برای حل این مشکل وجود داشت اشاره کرد و گفت: يك راه این بود كه بگوييم به ما ربطي ندارد و این موسسات غيرمجاز بوده است. اما ما اينكار را نمي توانستيم بكنيم. به هر حال مردم به دليلي به آن صندوق اعتماد كردند و مشكلي پيش آمده است، دولت بايد حل كند. وقتي مي گوييم دولت حل كند يعني از جيب مردم حل كند. يادمان نرود دولت پولي ندارد. تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتي مي گوييم يك صندوقي ورشكست شده و دولت باید بدهد يعني مردم همه بيايند مشاركت كنند.

رییس جمهور به پرداخت‌هایی که تاکنون به طلبکاران این موسسات تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: تاكنون بيش از 11 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی براي اينكه اين 98 درصد مشكلاتشان حل و فصل شود، پرداخت کرده است البته ممكن است این مردم صد در صد هم راضي نباشند اما طبق معيارهايي كه وجود داشت بنا بود تا تسويه حساب شود. یعنی مردم اصل پولشان را بگيرند. اين كار انجام گرفته است. يعني 11.5 هزار ميليارد تومان بانك مركزي پول داده است.

او با بیان اینکه اين يك فشار بر دولت است ادامه داد: ما مشکلات بقيه را هم داريم دنبال مي كنيم. روساي سه قوه هم جلسات متعدد در این خصوص داشتند و دارند تا سريع تر مسايل دادگاهي اش حل شود و اموال محاسبه شود. به هر حال ما مشكل مردم را حل خواهيم كرد اما همه بايد بدانيم که وقتي مي گوييم دولت يعني مردم.

روحانی با بیان اینکه عمده بودجه ما يا از ماليات است يا از نفت که هر دو متعلق به ملت گفت: اين كه مي‌گوييم بودجه شفاف شود چون مال مردم است. مال دولت نيست كه بگويد هرجا مي خواهم خرج كنم.

از مدتها قبل دستور دادم که به هیچ بانک جدیدی مجوز ندهید

او با تاکید بر اینکه مشکلات سپرده‌گذاران تمام شده است، گفت: الان ديگر موسسه غيرمجاز نداريم. از مدت ها پيش به بانك مركزي كتبا دستور دادم مجوز هيچ بانك جديدي را صادر نكند. به اين دليل كه اين نوع مجوزهاي بي حساب برای ما مشكل درست مي كند. البته برخي از اين صندوق ها حتی مجوز هم نداشند.

او برای چندمین بار تاکید کرد: ما تلاشمان را انجام داديم و مي دهيم. مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فكر مي كنند طلبكارند بدانند که يك افرادي آمدند سر مردم كلاه گذاشتند، مردم را با سودهاي واهي دعوت كردند و فراوان پول مردم را جذب كردند و اين مشكل را ايجاد كردند. تلاش بسيار زيادي از سوی دولت و قوه قضاييه و قوه مقننه انجام شده است. ما عمده مشكل را حل كرديم و آن را ادامه مي دهيم تا كامل حل شود.

ما به یاد مردم هستیم

روحانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا آنهايي كه در خيابان برای اعتراض حضور دارند بايد آرام باشند، گفت:
من حتما مي خواهم قول بدهم. اينطور نيست كه دولت به ياد آنها نباشد، حتما ما فراموش نمي كنيم. همانطور كه قدم هايي كه برداشتيم بر مبناي اعتراض مردم نبود. البته اشكالي ندارد مردم اعتراض كنند، این کاری را هم که انجام دادیم بر مبناي وظيفه مان بوده. ميليون ها خانواده درگير این موضوع بودند.

روحانی در ادامه قول داد که مشکلات آن دو درصد باقیمانده را هم حل خواهيم كرد. رییس‌جمهور گفت: نماينده هاي سه قوه به طور مداوم جلسه دارند تا این مشکل حل شود. ما احساس مسووليت مي كنيم. علت اينكه تلاش شده و اينهمه پول داديم به خاطر همين احساس مسووليت بوده است.

 قرار بود دست شما روی دکمه فیلترینگ نرود /روحانی:برای چند روز رفت

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در بخش پایانی گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال مجری درباره بحرانی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و اینکه آیا واقعا قابل حل نیست، گفت: حتما باید از پسش بربیاییم، اقداماتی هم شروع شده است. اولین مساله این بود که بنزین و گازوئیل در شهرهای بزرگ را به حد استاندارد برسانیم، در این زمینه قدم های بسیار مهمی برداشته شده است. با خدمات وزارت نفت در این زمینه، گازوئیل ما با گذشته بسیار متفاوت است، در پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم براساس این استاندارد بنزین تولید خواهد شد.

وی گفت: بخش دیگر مساله این است که ما وسایل عمومی را برای مردم زیاد کنیم و در روزهای الودگی مردم ماشین هایشان بیرون نیاوردند باید به مترو و اتوبوسرانی کمک کنیم. باید الوده کننده ها را برچنیم. الان در تهران در روز آلودگی می بینیم فک می کنیم شب بخوابیم تا صبح هوا بهتر می شود اما بهتر نمی شود چون شب تا صبح کامیون ها تردد می کنند. برای حل این معضل دولت طرحی برای خودروهایی که فروسوده هستند دارد. در این چند روز اخیر چند جلسه با بخش خصوصی داشتم هم برای صادرات غیرنفتی و هم در زمینه خودروهای فرسوده با خودروسازان و وزرا جلسه ای تشکیل دادیم. تلاش می کنیم در سال آینده برای جایگزین کردن خودروی جدید جای خودروهای فرسوده از کامیون، مینی بوس ها واتوبوس ها تلاش هایی را دنبال کنیم. با این روند فعلی همیشه عقب هستیم و باید مسیر جدیدی را برویم. کاری را شروع خواهیم کنیم که در سه سال آینده ماشین های فرسوده را جمع کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا با محصولات داخلی جایگزین می شوند، گفت: کارخانه های داخلی تلاش خواهند کرد و ما هم خواستیم که تلاش شان را مضاعف کنند برای اینکه بتوانیم در سال 70 هزار کامیون را جایگزین کنیم باید تلاش کرد. الان این امکان برای ما نیست چیزی حدود 240 هزار کامیون فرسوده در کشور داریم که باید طی 3 سال جایگزین شوند. اتاق و بدنه در تولید داخل می شود ولی موتور شان از خارج می آید. از سوی دیگر باید تسهیلاتی با قیمت ارزان بدهیم که مردم بتوانند و داوطلب شوند که به سمت خودروهای جدید بروند. طرح دولت خود مردم را ترغیب می کند. این طرح حتی کلید به کلید است یعنی کامیون را تحویل می دهد کامیون جدید را تحویل می گیرد. وزارت نفت موظف است که بخش ارزی این طرح را تحویل بگید. به خاطر پولی که در حوزه صرفه جویی ایجاد می شود. برنامه ریزی ما سه ساله است. این طرح حتی باعث اشتغال هم می شود.

رئیس جمهور در ادامه به فضای مجازی هم گریزی زد و گفت: بنا به گزارش اقای وزیر در فضای مجازی در دو سال گذشته سالی 100 هزار شغل موبایل محور ایجاد شده است. افرادی در سایه فضای مجازی توانستند مشکل بیکاری شان را حل کنند. ما باید تلاش کنیم زیرساخت هایش را فراهم کنیم. زیرساخت برعهده ماست، آزادی با ماست برای همین وقتی برخی شبکه های فضای مجازی به طور موقت تعطیل شد من همه تلاشم را گذاشتم که زودتر این فضا باز شود.

در این بخش گفتگو رشیدپور به روحانی گفت خیلی ها هم شوخی کردند که قرار بود دست شما روی دکمه فیلترینگ نرود، که روحانی پاسخ داد: برای چند روز رفت، بعد از ناآرامی ها و حوادثی که پیش آمد برای اضطرار اینکار را کردیم ولی نگذاشتیم دائمی شود. برخی می گفتند ما دنبال بهانه بودیم که برخی شبکه ها ببندیم ولی اینگونه نیست.

رشید پور از روحانی پرسید، در این فضای مجازی تناقض هایی داریم، رئیس جمهور و وزرا توئیت می کنند، دیپلماسی جلو می رود ولی به روی جوانان فیلتر است، این بامزه نیست، که روحانی پاسخ داد: اشکال شما اشکال وارد است. البته در حد توان خودمان دستگاه مجریه همه تلاش مان را می کنیم که این فضا بازتر باشد برخی از این شبکه ها قبل از دولت یازدهم بسته شد ولی کلید دولت یازدهم نتوانست باز کند ولی امیدواریم دولت دوازدهم بتواند. مردم بدانند برای اینکه این فضای ازاد باشد دولت زجرها کشید انشالله همه مسئولان با همکاری این ازادی را تضمیمن می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به دو وعده خود به مردم اشاره کرد و گفت: به مردم قول دادم هم برای اشتغال تلاش مضاعف کنم هم برای رفع فقر مطلق. من این دو هدف را در بودجه 97 اوردم و بودجه آن را گذاشته ام. من از نمایندگان می خواهم این اهداف را که اهداف آنها هم هست محقق کنند با یاری که به دولت در تصویب بودجه می کنند امیدوارم بودجه ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس جمهور به قول خودش عمل کند و انشالله اینکار خواهد شد و نمایندگان هم به اندازه دولت دلسوز مردم هستند. ممکن است در شیوه ها گاهی نظرات متفاوت باشد اما باید با هم حل و فصل کنیم. ارزوی من این است که مردم اینده بهتری داشته باشند. من به مردم قول می دهم که با معضلات جتماعی، اقتصادی و . را با کمک هم حل کنیم. دولت قادر است که با کمک مردم و سایر قوا و زیر نظر رهبری مشکلات را حل کند. نمونه اش بافت فرسوده را شاهد خواهند بود و حمل و نقلی که مشکلی دارد.

روحانی درباره تعرفه بالای خودروهای هیبریدی هم گفت: آنچه در دولت گزارش دادند این بود که گفتند این خوردروهایی که به نام هیبریدی می آید واقعا هیبریدی نیست و همان خودرو معمولی است اگر این هیبریدی واقعی باشد تعرفه آن کم خواهد شد. اگر هیبریدی واقعی باشد که بتواند با سوخت فسیلی کار کند و با باطری کار کند و ...و واقعا هیبریدی باشد حتما به آن کمک خواهیم کرد.

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    13 0
    شما حرفا و رفتارهای آقای روحانی رو قبل از انتخابات با حرفا و رفتارهای امروزشون مقایسه کنید ؛ چکیده یک ساعت حرفای آقای روحانی : مملکت گل و بلبله و گل و بلبل ترم میشه
  • بی نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    13 0
    حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی با رشیدپور:قرار است انجام شود.قول میدهیم عملی شود،باید اجرا شود ............
  • محسن A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    19 1
    وعده های تکرازی‌‌‌‌‌...... من یه جوان ۲۷ ساله .. دیگه امیدی ندار‌م.کاش راهی برای رفتن بود دین ایمان خوشی جوانی رو ازمون گرفتن.....
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    11 0
    فعلا که 5 سال دارند وعده میدهند و در هر مصاحبه تلویزیونی میگویند باید اینجور شود باید آنطور شود... به مردم بگید در این 5 سال چه کرده اید؟ این بایدها و نبایدها را مردم بهتر از شما میفهمند
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    11 0
    وقتی این سوالات بی ربط وپاسخهای ارائه شده را دیدم با خودم گفتم واقعا مشکلات این بود حس کردم رئیس جمهور یک کشور دیگه هست . ناامید بودم ناامید تر شدم
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    9 0
    از وعده و آمار ناملموس خسته شدیم. ما فقط گرانی و بیکاری رو داریم لمس میکنیم
  • سيد A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    5 0
    امار و ارقام در هر زمينه اي چيز ديگري ميگويد.كاش ايشان از خواب بيدار شوند و كاري بكنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    7 0
    یعنی فضای مجازی که بخاطر مشکلاتی که خودشون به وجود اوردند فیلتر کردند و الان رفع فیلتر کردن و پیروز مندانه همه جا میگن ما رفع فیلتر کردیم و هیچکس هم نمی پرسه بخاطر چه مشکلاتی مملکت اعتراض کردند مردم بازی نخورید که با یه رفع فیلتر فضای مجازی مشکلات شما را به انحراف نکشند مطالبه گری داشته باشید
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    3 0
    با توجه به اخباری که چند روز قبل از مصاجبه جو دادند که رئیس جمهور سخنرانی دارد و ... همه منتظر اخبار دسته اول و رفع برخی نگرانی ها بودند. رشیدپور سوالات خوبی پرسید به جز حوزه اعتراضات‌ ولی خودش هم فهمید که از سر باز کنی پرسید، البته به وضوح اینکاره نبود و فقط میخواست در اینستا بگه همه سوالات رو پرسیدم. جواب های روحانی هم که تکرار مکررات بود. نگرانی های مردم هیچکدوم کم نشد که هیچ، مردم فهمیدن دست خود دولت توکاره. مثلا دلار نه دلیلی آورد نه ضرب العجلی برای بهبود ارائه کرد همینطور برای ریزگردها. هر آدم بیسوادی هم میفهمه که موضوعی که در چندسال گذشته تشدید شده نمیتونه دلیلی باشه برای تغییر حقابه اراضی یا تغییر مسیر رودخانه برید ببینید از ۴۰ سال پیش چه اتفاقی افتاده مشکل را ریشه ای حل کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    3 0
    بهتر است فعلا به قولهایی که 5 سال است داده اند و عمل نکرده اند بسنده نمایند و به وظایفی که بعنوان راست ج به قرآن و در برابر ملت در هنگام سوگند داده اند پای بند باشند و امور حوزوی را به بعد از 8 سال طلایی موکول نمایند
  • هادی A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    10 0
    اقای رییس جمهور با این گفتگوی تلوزیونی همه را نا امید کرد .چیزی جز استعفاء نمیتونه ملت را راضی کنه.
  • علی A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    5 0
    آقای روحانی من یکی از افرادی هستم که به شما رای دادم اما واقعا رازی نیستم انقدر زجر بکشید آخه اذیت میشید.بخدا خسته شدیم انقد حرفای قشنگ شنیدیم شما و دیگر مسئولان مدیون عذاب ما جوانان هستید فراموش نکنید که خداوند جای حق نشسته من که کاری از دستم بر نمیاد اما همتونو واگذار میکنم بخدا
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    5 1
    چرا زمان برنامه کم بود ......... بجای سوال ماشین ضد گلوله بهتر نبود بیشتر پیگیر مشکلات زلزله زدگان باشیم ووقت برنامه رو به سوالهایی برای اشتغال و مسکن و ... اختصاص میدادید.
  • محمد A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    تیتر شما خبرآن لاین جالب است . " وعده " معمولأ نسیه است و غالبأ هم نقد نمی شود . وقتی هم که قرار باشد نقد نشود تعداد مهم نیست دو تا باشد یا صد تا یا ...
  • ناشناس IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 0
    عجبب یعنی تا الان هر چی ماشین هیبریدی وارد ایران شد همه شبه هیبرید بوده و به اسم هیبرید مردم عزیز میخریدن. پس تویوتا پریوس بدنشو ور داری داخلش یاریس با سوخت فسیلیه پس من پریوس بفروشم برم از محصولات داخلی بخرم که کاملا هیبریده؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      0 1
      دغدغه تو تویوتای زیر پاته؟؟
  • حسین A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    رئیس جمهور در مورد همه چیز صحبت کرد جز مهم ترین چیز ، هدفمندی یارانه ها . من انتظار داشتم ایشون فقط یک ساعت در خصوص این مساله صحبت کند چرا که مهم ترین کاری است که دولت قرار است انجام دهد . من همیشه با خیلی ها حتی بعضی از اعضای خانواده بحث و دعوا دارم سر یارانه ها . من کاملاً موافق حذف تدریجی یارانه ها و واقعی شدن قیمت ها هستم چون از لحاظ علمی و تجربی کاملا کار درستی است ولی چون سختی هایی دارد خیلی ها از این طرح خوششان نمی آید . رئیس جمهور می تونست از این فرصت استفاده کند و برای مردم به طور کامل توضیح بده که چرا بایستی این کار انجام بشه . سوال اصلی مردم از دولت این نبود که چرا رئیس جمهور در کرمانشاه از ماشین پیاده نشد ، سوالشان این است که چرا یارانه ها بایستی حذف یا کم شود ؟
  • دلقک A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 0
    خلاصه‌ی مصاحبه‌ی امشب روحانی: ایشالا درست میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    7 1
    حتی به یکی از مشکلات اصلی اکثریت مردم هم پرداخته نشد, یک نمایش کارگردانی شده تلویزیونی و ساپورت سایت های موافق و سانسور نظرات.
  • سپرده گذار کاسپین US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 0
    آقای روحانی به خدا به پیر به پیغمبر من اصل پولم را هنوز نگرفتم .
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    1 0
    روحانی امشب در بخش دیگر گفت‎وگوی خود با مردم از طریق رسانه ملی در پاسخ به این سئوال که چرا عکس و فیلمی از حضور شما در جمع مردم زلزله زده کرمانشاه منتشر نشد؟ گفت: باید منتشر می شد چون عکاس و خبرنگار آنجا بود. من به درون جمعیت رفتم و با مردم حرف زدم. عکس هم گرفتند.....خب که چی؟ مگه مهمه این؟ برای مردم کار میشه این حرفا؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    5 0
    چقدر رشیدپور مزخرفه
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    5 0
    من که از این گفت و گو راضی نشدم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    5 0
    اصلا هم مصاحبه خاصی نبود. روحانی همونجوری حرف زد که قبلا زده بود
  • رضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    0 0
    انقدر خوشم میاد از اینایی که انتقاد میکنند در صورتی که رای دادن بش خودتون رای دادید پس انقدر قر نزنید لطفا ... تا 1400 باهاته عزیزم .