کتاب «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران»، تالیف کیوان ساکت که توجه کسانی چون فرهاد فخرالدینی، کامبیز روشن‌روان، محمد سریر، فرهنگ شریف و... را به خود جلب کرد نه در فصلنامه زمستان 95 و نه در فصلنامه بهار 96 خانه موسیقی جایی نداشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهمن سال گذشته بود که آیین رونمایی از کتاب «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» تالیف کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار با حضور سخنرانان ویژه‌ای چون میرجلال‌الدین کزازی، محمد سریر، علی‌اکبر شکارچی، میلاد کیایی، هومان اسعدی و مجتبی سبزه برگزار شد.

کتابی که فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان برجسته و رهبر ارکستر در مقدمه‌ای که برای آن نوشته، آورده است: «کیوان ساکت با صرف وقت بسیار، گزیده مناسبی از گوشه‌های ردیف موسیقی ایران را تهیه کرده و به چاپ رسانده، گوشه‌های انتخاب شده در این کتاب نسبت به سایر گوشه‌ها کاربرد بیشتری نزد نوازندگان و تکنوازان موسیقی ایرانی دارد... اشعار انتخاب شده هم گزیده‌های مناسبی هستند، ضمنا هجاهای کلمات این اشعار با صداهای موسیقی تطبیق داشته و هنرجویان ضمن نواختن می‌توانند آهنگ این گوشه‌ها را با صدای خود بخوانند و به خاطر بسپارند...»

کامبیز روشن‌روان نیز در مطلبی با عنوان «ویژگی‌های کتاب گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» به عنوان مقدمه نوشته است: «انتخاب گوشه‌هایی در دستگاه‌های مختلف که دارای ملودی، ساختار مستقل و مشخص هستند و همچنین بیشترین کاربرد را در اجراهای صحنه‌ای و گروهی دارند... همراه کردن شعر مناسب با گوشه‌ها که باعث یادگیری سریع‌تر و ماندگاری بیشتر در حافظه هنرجویان می‌شود.... قرار دادن وزن عروضی هر یک از شعرها باعث می‌شود تا هنرجو ضمن آشنایی با وزن شعر، قادر باشد شعرهای دیگری با همان وزن‌ها را در دیوان شعرای بزرگ و نامدار ایرانی یافته و در اجراهای گوناگون استفاده نموده و هیچگاه دچار مشکل نشود... تعداد اندک گوشه‌های برگزیده در این کتاب در حالی که باعث یادگیری سهل‌تر گوشه‌ها، آوازها و دستگاه‌ها می‌شود، هنرجوی موسیقی و مشتاق به فراگیری کامل‌تر ردیف دستگاهی موسیقی ملی ایران را برای ورود به مرحله بالاتر مهیا می‌کند...»

دیگر اساتیدی که برای این کتاب ارزشمند مقدمه نوشته‌اند، فرهنگ شریف و محمد سریرند.  

نکته عجیب آن که نهاد صنفی خانه موسیقی که طبیعتا باید پیگیر اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‌دهد باشد نه در بیست‌وچهارمین شماره فصلنامه خود که ویژه زمستان 95 بود و هشتم فروردین 96 منتشر شد و نه در بیست‌وپنجمین شماره این فصلنامه که ویژه بهار 96 بود و دهم تیر 96 منتشر شد، به این کتاب ارزشمند نپرداخت و اشاره‌ای به انتشار آن و تاثیرش بر آموزش ردیف به شکلی کاربردی به هنرجویان موسیقی نکرد.  

 

57242   

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    باند بازی در موسیقی کشور مثل دیگر جاها وجود دارد
  • فراز RO ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    0 0
    قدرِ زر، زرگر شناسد...