گلایه دبیر جشنواره فجر از مشکلات فیلتر تلگرام

حمیدرضا نوربخش دبیر جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه بودجه ای که از دولت برای جشنواره تخصیص داده شده است نصف هزینه برگزار است. از آسیبی که فیلتر تلگرام به جشنواره زده است گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی مجری کارشناس «چشم شب روشن» دوشنبه 25 دی میزبان علیرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بود.

نوربخش در ابتدا درباره دلیل جلو افتادن زمان برگزاری جشنواره موسیقی توضیح داد: دو سال است به دلیل همزمان ایام فاطمیه با بهمن ماه، جشنواره را در دی ماه و پیش از جشنواره های دیگر برگزار می کنیم.

او افزود: وقتی درباره جشنواره اطلاع رسانی می شود، طبیعتا مخاطبان خود را دارد اما امسال ما به دلیل فیلترینگ برخی شبکه ها یک مشکل مضاعف داشتیم، از آنجایی که اطلاع رسانی صرفا در فضای مجازی تعریف شده و تبلیغ در روزنامه های مکتوب و تبلیغات محیطی به حاشیه رفته اند. به همین دلیل ما از این باب نگران بودیم. اما خدا را شکر این مشکل رفع شد و جشنواره جان گرفت.

یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروش جشنواره تا به امروز

مدیرعامل و عضو هیات مدیره خانه موسیقی ایران ادامه داد: در چند شبی که از جشنواره گذشته است، شاهد حضور خوب مخاطبان بوده ایم و از برنامه ها استقبال شده است. من به گواهی فروش جشنواره اعلام می کنم که ما عدد یک میلیارد و 600 میلیون تومان را رد کرده ایم که این نشان دهنده استقبال مردم است.

نوربخش یادآور شد: امسال ما بیش از 90 اجرا در شش سالن و در یک سالن پژوهش هایمان را داشتیم. سالن هایی چون وحدت، رودکی، مجموعه نیاوران، برج آزادی، برج میلاد و سالن همایش ایرانیان که در ورزشگاه آزادی به تازگی برای کنسرت آماده شده در اختیار ما بود. مجموعه برنامه های پاپ در سالن همایش ایرانیان و دیگر رشته ها چون موسیقی نواحی، کلاسیک، بین الملل و بانوان نیز در دیگر سالنها بود.

از دوره سی و یکم فروش بخش غیرپاپ افزایش پیدا کرده است

او اعلام کرد: جالب است بگویم تا دوره سی ام و قبل از مسئولیت بنده، استقبال از جشنواره در سالهای اخیر از بخش پاپ بوده که همه می دانیم پرمخاطب است. اما از دوره سی و یکم مخاطب بخش غیرپاپ هم به طور خیلی زیادی افزایش پیدا کرده است.

این خواننده تصریح کرد: به گواهی آمار می گویم که از یک میلیارد و 200، 300 میلیون فروش دوره سی ام یک میلیارد و 100 میلیون تومان در بخش پاپ و باقی مربوط به بیش از 60 برنامه دیگر و این خیلی بد بود.

دبیر جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: اما اکنون این نسبت پنجاه پنجاه شده است و نیمی از رقمی که عرض کردم مربوط به موسیقی پاپ و نیم دیگر مربوط به غیرپاپ است. این نشان می دهد ما توانسته ایم در بخش دیگر کیفیت موسیقی را بالا ببریم و هنرمندان شاخصی را دعوت کنیم.

حضور بی سابقه 19 گروه بین المللی

نوربخش تاکید کرد: به خصوص در بخش بین المللی هنرمندان شاخصی در کشور در سه دوره اخیر حضور داشته اند که تا به حال حضورشان سابقه نداشته است. امسال ما 19 گروه در بخش بین الملل از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، اتریش، آلمان و از کشورهای حوزه ایران فرهنگی همچون هند، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه داشتیم که هنرمندان شاخصی در بین آنها بودند.

او در پاسخ به این سوال مهدوی که چرا جدول برنامه ها در بخش برج میلاد خالی است و تنها علی زند وکیلی در این سالن اجرا دارد، توضیح داد: ما پنج، شش برنامه را برای برج میلاد دیده بودیم. در تقسیم بندی هایی که برای موسیقی انجام می دهیم نوعا مجموعه موسیقی پاپ را معمولا در یک سالن قرار می دهیم که سال‌های قبل در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار می شد و موسیقی تلفیقی و ترکیبی نیز در سالن برج میلاد قرار می گرفت. امسال هم چند برنامه آنجا داشتیم اما هرچه به جشنواره نزدیک شدیم توصیه های صرفه جویانه دوستان در وزارت ارشاد جدی تر شد مبنی بر اینکه مضیقه های بسیاری برای دولت وجود دارد و خواستند صرفه جویی شود. ما تعدادی فضای خالی در سالنهای دیگر به خصوص در مجموعه ایرانیان داشتیم که برنامه ها را به آن مجموعه منتقل کردیم اما تنها یک برنامه باقی ماند که مربوط به آقای زندوکیلی می شد. فلسفه این اتفاق این بود!

دبیر جشنواره در پاسخ به اینکه با توجه به بودجه یک میلیارد و 800 میلیونی جشنواره و فروش آن که تا نیمه جشنواره به یک میلیارد و 600 میلیون رسیده است، چرا در پرداخت‌ ها مشکل وجود دارد، تاکید کرد: بودجه ای که دولت به ما می دهد، عملا نصف هزینه ما است. یعنی هزینه جشنواره در این سه سال چیزی حدود سه میلیارد و 700، 800 میلیون دقیقا دو برابر بودجه ای بوده که دولت در اختیار ما قرار داده است. بخشی از این مربوط به دستمزد گروه ها، بخشی برای هزینه های ستادی و بخشی هم حضور گروه های بین المللی است.

او یادآور شد: درآمد خود جشنواره نقد است و بخشی از دستمزدها و هزینه ها با آن پرداخت می شود و دیگر هزینه ها نیز با بودجه ای که به تدریج تزریق می شود پرداخت خواهد شد. این موضوع اسباب شرمندگی ما هم هست اما کاری نمی شود کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =