خاطرات جالب و عکس‌های کمیاب از هنرمندان پیشکسوت/ روایت فروغ بهمن‎پور از دیدار با اهالی موسیقی

فروغ بهمن‌پور که شنبه آینده نمایشگاهی از عکس‌ها و آثار مربوط به موسیقی‌دان‌های پیشکسوت را برگزار می‌کند، درباره این مجموعه گفت: «این مجموعه حاصل علاقه قدیمی من به موسیقی و اهالی آن است و برای جمع آوری آن زحمات زیادی کشیدم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه عکس‌ها و اسناد اساتید موسیقی که به همت فروغ بهمن‌پور جمع‌آوری شده است، از روز شنبه 10 تیر همزمان در گالری‌های ارشاد 25 استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمهال بختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌و‌بلوچستان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمان جنوبی، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، همدان، یزد و همچنین انجمن موسیقی تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

بهمن‌پور، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی ایرانی در مورد علت جمع‌آوری مجموعه عکس‌های هنرمندان موسیقی به خبرآنلاین، گفت: «جمع‌‏آوری این عکس‌‏ها و اسناد صرفا به دلیل علاقه‌ شخصی به موسیقی ایرانی بود که از سنین پایین در من وجود داشت و تصمیم گرفتم که به سراغ جمع‌آوری آثار مربوط به موسیقی‌دان‌های مورد علاقه‌ام بروم.»

او اضافه کرد: «از 17 سالگی این کار را شروع کردم و محدود به جمع‌آوری عکس هم نمی‌شدم و به گفت‌و‌گو با نوازندگان می‌پرداختم و تمامی آثار، نت‌ها و دستخط‌ها را کپی می‌کردم و نگه می‌داشتم. ابتدا هیچ انگیزه‌ای برای جمع آوری آرشیو نداشتم و صرفا به دنبال یک علاقه شخصی بودم.»

این پژوهشگر در مورد ایده برگزاری نمایشگاهی از این آثار گفت: «زمانی که وارد مطبوعات شدم و گفت‌وگوهایی را که داشتم منتشر کردم، این مجموعه هر روز بیشتر می‌شد تا اینکه سال 85 یک روز در منزل آقای پرویز یاحقی بودم که ایشان عکسی از دایی خود مرحوم حسین یاحقی به من هدیه دادند. من بسیار خوشحال بودم و در مسیر بازگشت به آقای تورج نگهبان که آن زمان در آمریکا زندگی می‌کردند، تماس گرفتم. او خیلی روی زندگی من تاثیر گذاشت و این عشق و علاقه من را مدیریت کرد و پیشنهاد داد که نمایشگاهی از این آثار برگزار کنم. ما اولین نمایشگاه را که شامل 150 اثر از هنرمندان دوره اول رادیو (1319 تا ادغام با تلویزیون) بود، برپا کردیم و این مجموعه به علاقه‌مندان معرفی شد. این هفته هم 25 استان به صورت همزمان نمایشگاهی از این مجموعه را برگزار می‌کنند.»


بهمن پور درباره هنرمندان مورد علاقه‌اش توضیح داد: «من خیلی به برنامه موسیقی «گل‌ها» علاقه داشتم و به همین منظور به سراغ آقای یاحقی، شهناز و کسایی رفتم و با آن‎ها مصاحبه کردم و از عکس‌های‌شان کپی کردم، آن عزیزانی هم که در قید حیات نبودند، از خانواده‌های‌شان برای جمع‌آوری آثار کمک گرفتم.»

او در مورد انتشار مجموعه‌ای مدون از این آثار گفت: «به زودی کتابی از این مجموعه عکس‌ها نیز منتشر خواهد شد و در دسترس علاقه‌‌مندان قرار می‌گیرد. من برای جمع آوری این مجموعه سختی زیادی کشیدم و این اعتمادی که از سوی هنرمندان به من شد، ثمره صبر من و آن‎ها بود. با انتشار این کتاب خستگی کار که با انتشار آثار بی‎کیفیت آرشیوم بر تنم ‎مانده است، برطرف می‌شود.»

این پروژهشگر در مورد عکس‌های مورد خاص و مورد علاقه‌اش در این مجموعع توضیح داد: «من ارادت و رابطه خاصی با استاد کسایی دارم، هر چیزی که به ایشان مربوط باشد و بیرون بیاید برای من خیلی خاطره‌انگیز است. عکس‎های ایشان را خیلی دوست دارم. همچنین آقای فرهنگ شریف که خیلی به من لطف داشتند و پدرم هم به ایشان خیلی علاقه داشت و در لحظات پایانی عمرشان درخواست کرد تا صدای ساز او را برایش پخش کنیم.»

بهمن‌پور درباره چند عکسی که در این مجموعه برایش خاطره انگیز است، بیان کرد: «یادم هست عکسی از پاسپورت استاد بنان گرفتم و دیدم که ایشان را متولد قم زده‎اند، از همسرشان چرایی آن را پرسیدم که گفت کسی که پاسپورت را برای ما گرفته است، گفته که این کمک می‎کند راحت‎تر از کشور خارج شویم؛ استاد آن زمان برای درمان بیماری‎اش قصد خروج از کشور را داشته است. عکسی هم از پرویز یاحقی و فرهنگ شریف در جوانی دارم که در حال ساز زدن هستند که خیلی زیباست.»

او در پایان از برنامه‌های آینده خود گفت: «چند ماه دیگر سفری به اروپا دارم برای نمایش این آثار. همچنین فیلم‌هایی با دوربین‌های قدیمی از این اساتید گرفته‌ام که با کمک یک تدوینگر آن را به روز کرده و امیدوارم که نمایش داده شود. همچنین در حال نوشتن خاطرات اسنفدیار منفردزاده هستم و گفت‌وگو و پژوهش‌های دیگری هم در دست دارم.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =