بیش از یک سال است که به دنبال فرصتى بودم تا از کارگاه ساخت گنبد مطهر امام حسین ع در کرمان دیدن نمایم.

با سفر حجة الاسلام والمسلمين سيد نزار حبل المتين به ايران و ديدار با شخصيت هاى حوزوى و بازرگانان و نيكوكاران تهرانى و نيز سفر به استان سمنان و ديدار با امام جمعه استان آية الله شاه چراغى و ديگر شخصيت هاى بازار و صاحبان صنايع و نيكوكاران ، در ملاقات با رييس ستاد بازسازى عتبات عاليات جناب مهندس پلارك ، گزارشى از عملكردهاى اين ستاد در اعتاب مقدسه داده شد كه در اين ميان نامبرده به سخن در باره طرح توسعه پيرامون ضريح مطهر امام حسين ع و نيز تقويت سازه هاى ساختمان حرم حسينى توضيحاتى را دادند.

سپس با دعوت ايشان و تشويق بنده ، بنا شد كه به ديدار از كارگاه ساخت گنبد به كرمان سفر كنيم. فرصتى بود كه از اين كارگاه ديدن نموده و از نزديك شاهد پيشرفت مراحل كار ساخت اين گنبد قرار گيريم.

بامداد شنبه ٢٢ مهر به فرودگاه مهرآباد رفته و پس از ديدار با مهندس دهقان معاون عمليات پروازهاى كشورى كه از دوران رياست وى در فرودگاه امام خمينى با وى آشنا بوده و فعاليت هاى گسترده اى را براى رفاه حال مسافران و زائران حسينى همه ساله ارائه مى دهد ، كه در دفتر كار ايشان صورت گرفت ، و حجة الاسلام حبل المتين از وى تقدير به عمل آورد ، عازم سالن پرواز شده و با هواپيماى ماهان به سوى كرمان رفتیم.

كاپيتان و مهمانداران، ورود حجة الاسلام حبل المتين را خير مقدم گفته و اظهار محبت خود را به ساحت آستان علوى بجا آوردند.
در فرودگاه كرمان از سوى مسوولين فرودگاه و نماينده استان، دكتر زاهدى و نمايندگان و مسوولين ستاد بازسازى و جناب فداكار نماينده ويژه جناب آقاى پلارك در عراق و دكتر جعفرى و دكتر مهاجرى و ديگر برادران و خدمتگزاران ستاد مورد استقبال قرار گرفته و پس از صرف نهار ، به كارگاه ساخت گنبد مطهر حسينى رفتيم.

از آنجا كه صحن مطهر حسينى بنا بر ضرورت مكانى و شرايط زمانى ومحدوديت حرم از سوى مرحوم مهندس محمد على شهرستانى، سقف زده شده وصحن عملا به رواقى پيرامون حرم تغيير شكل داد و با سازه هاى نا همگون اطراف صحن حسينى ، عملا گنبد مطهر كه از دوران ناصر الدين شاه قاجار باقى مانده است ، از ديد عاشقان تقريبا پنهان ماند.



از اين رو مسوولين حرم حسينى دست به رايزنى زده وبه دنبال طرحى گرديدند كه ارتفاع گنبد مطهر را افزايش دهند.  در اين راستا همچون ديگر موارد ، مهندسين سازه ايرانى گوى سبقت را ربوده و تيم مهندسى ستاد باز سازى ، از جناب دكتر بنان و مهندس بنان ومهندس مهاجرى و جز اينها از عزيزان خدمتگذار در ستاد بازسازى، اين كار مهم را عهده دار شده وطرح توسعه پيرامون ضريح مطهر ونيز تغيير ساختار بناى بيش از هشت قرن حرم وگنبد وتقويت آن را آغاز نمودند كه به گفته كارشناسان ، نخستين در نوع خود در جهان بشمار مى آيد كه ساختمانى كهن را بدون تخريب وبخش بخش از آجر وگچ وتير چوبهاى بكار رفته در آن كه اغلب پوسيده واز ميان رفته بود را به سازه اى قدرتمند و بتنى و با قرار دادن ميل گردها ، اصطلاحا به هم دوخته و زمينه قرار دادن گنبد ديگرى به وزن دويست و بيست تنى را بر روى گنبد قديم فراهم آوردند.

در كارگاه ، دكتر جعفرى كه خود از اساتيد دانشگاه در اين بخش بوده ، توضيحات گسترده اى را از اين اسكلت ساخته شده گنبد و بتن هاى سبك و پيش ساخته و تعداد نود بخش ديواره هاى گنبد كه همه با پيچ ومهره به هم بسته مى شود و توضيحات كامل
درباره بخش هاى گوناگون ساخت اين گنبد كه بدين شكل براى نخستين بار در تاريخ ساخته مى شود ، توضيح داد.

از بخش هاى مختلف اين كارگاه كه با دقت وظرافت و در عين حال ساده تشكيل گرديده بود ، ديدن كرده و سپس به انيميشن اين عمليات از ابتدا تا انتها كه از سوى دكتر مهاجرى ، فرزند برومند جناب مهندس مهاجرى توضيح داده شد ، گوش فرا داديم.
سپس نماز جماعت را با عزيزان در زير چادر حسينى كه مرا بياد چادرهاى حسينى كه در پنج دهه پيش در جاى جاى صحن مطهر حسينى در كربلا مى انداخت ، بجاى آورديم.



سپس به اتاق تربت رفته و شرح گسترده اى از مراحل حفر پيرامون ستونها وضريح داده ودر اين راستا تربت هاى گوناگون از مكانها وعمق هاى مختلف را كه به صورتى بسيار زيبا در جعبه هاى چوبى با توضيحاتى كه مسوول اين اتاق داد ، همه را به فضاى روحانى وزيباى حرم حسينى برده واشك از ديدگان را سرازير نمود.

تربت اصلى از عمق حدود پنج متر افزون از سطح حرم حسينى را در محفظه اى قرار داده وبا دستگاهى ، كه آن را بزرگنمايي مى نمود ، خود ابداعى زيبا در نوع خود بود. از آنجا كه به احترام تربت اجازه نزديك شدن به آن را نمى دادند ليك جناب حبل المتين و اينجانب توفيق حضور ودست ماليدن وبرداشت اندكى از آن را يافتيم كه خود عنايتى وتوفيقى بس عظيم بود.

سپس به بخش ساخت خشت هاى طلا رفته واز مراحل ساخت آن ديدن نموديم. بنظر مى رسدكه گنبد تازه در حدود دوازده هزار خشت مزين به لايه اى در حدود ١٥ ميكرون طلا نياز داشته باشد.



نصب خشت ها خود حكايتى زيبا داشت كه با زيباترين ومستحكم ترين روش پس از آزمايش هاى گوناگون ، بدان دست يافته بودند ، بدون گچ وبا طرز نوين خاصى بر روى ديواره بتنى گنبد قرار مى گرفت.

مهندسين چنين اظهار مى داشتند كه حد اقل ، عمر اين گنبد پانصد سال بوده وبر روى گنبد كنونى قرار داده مى شود. اين گنبد ، هفت متر ونيم ارتفاع بيشترى از گنبد پيشين داشته ودو متر قطر آن افزون مى گردد.
گفتنى است كه گنبد كنونى ٩ متر قطر دارد كه با تغييرات تازه ، دو متر بدان افزوده مى گردد. كارشناسان اظهار اميدوارى مى كردند كه اين عمليات ظرف يك سال ونيم آينده به پايان برسد. بدون ترديد اين ساخت وساز واستحكام بخشى در نوع خود بى نظير بوده واميدواريم كه جلال وشكوه خاصى را بدين بارگاه داده ومهم اينكه از فاصله دور ، گنبد زيباى حسينى ع پرتو افشانى نمايد.
از اين پس به ديدار از كارگاه فرش صحن مطهر حضرت زهرا ع در نجف اشرف كه در چند صدمترى اين كارگاه در كرمان قرار داشت رفته وتوفيق يافتيم كه در بافت چندنخ آن شركت نماييم.

هم اكنون حدود دويست فرش چهاده مترى آماده شده واين صحن در سه طبقه ، نياز به حدود هزار قطعه فرش دارد كه هر طبقه ، فرشها از نقش خاصى برخوردار مى باشند.

ديدار پنج ساعته ما از كارگاهها در كرمان پايان گرفته وبا دنيايي ازلذت روحانى ومعنوى ، كه گام هايمان ياراى خروج از اين كارگاههاى پر روح را نمى داد ، خارج شده وبه فرود گاه آمديم ومجددا با پرواز ماهان ، وبدرقه عزيزان كه دنيايي از مهرولطف ومهربانى را به ما ارزانى داشتند ، كرمان ، مدينة المومنين را كه افتخار ساخت گنبد حسينى و بافت فرش هاى صحن بانوى دو جهان حضرت زهرا ع را از آن خويش ساخته واين توفيق جاودان را نصيب خود گردانيده اند ، رو به سوى تهران نهاديم ودر طول راه سخن از اين ساختار وهنر هاى بكار گرفته در آن بود.
اين چه توفيقى است كه ايرانيان در طول تاريخ ، زمامدار وعهده دار ساخت اين بارگاههاى ملائك پاسبان شده اند؟ اين راه وتوفيق پاينده باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =