شرکت استراتولانچ به‌تازگی دور اول آزمایش شش موتور هواپیمای غول‌آسای خود را موفقیت‌آمیز دانسته و برنامه آزمایش‌های آینده این موتورها را نیز اعلام کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس،کمپانی استراتولانچ (Stratolaunch ) که یک شرکت ارائه دهنده خدمات شخصی در زمینه پروازهای فضایی است، به‌تازگی تمامی شش موتور هواپیمای غول‌آسای خود را آزموده است. این هواپیمای بسیار بزرگ، بال‌هایی را در اختیار دارد که آن را بزرگ‌تر از هر وسیله پروازی‌ای که در تمامی جهان به آسمان رفته بوده می‌کند.

جالب است بدانید که شرکت استراتولانچ توسط یکی از موسسان شرکت مایکروسافت یعنی پل آلن مدیریت می‌شود. این شرکت در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که هر شش موتور آن‌ها آزمایش شده و همه موتورها مطابق پیش‌بینی عمل کردند. این موتورهای توربوی 747 که از سوخت پر شده بودند، در پایگاه هوایی موهاوی واقع در مرکز فضایی کالیفرنیا یک‌به‌یک شروع به فعالیت کردن کرده و عملکرد مناسب از خود به‌جای نهادند.

هواپیمای میزبان این موتورهای غول‌آسا به‌عنوان یک وسیله برای ایجاد شتاب اولیه و حمل موشک‌ها به مدار پایینی زمین طراحی شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هواپیمای استراتولانچ قرار است تا فرایند بر خواستن از زمین را تجربه کرده و تا ارتفاع 36 هزار پایی (11 هزار متری) از سطح زمین اوج بگیرد. در این ارتفاع، موشکی که این وسیله آن را حمل می‌کند، از هواپیما جدا شده و یک ماهواره کوچک را در مدار پایینی زمین قرار می‌دهد.

عرض این هواپیما، 386 فوت یا 118 متر است که این رقم عملا آن را از یک زمین فوتبال نیز بزرگ‌تر کرده است. وزن این وسیله نیز برابر با 227 هزار کیلوگرم است. البته این وزن در شرایطی برای این هواپیما به ثبت رسیده است که باک آن از سوخت خالی است. علاوه بر وزن اصلی بدنه نیز قرار است تا وزن 250 هزار کیلوگرم بار توسط این وسیله غول‌آسا حمل شود.

آلن شرکت استراتولانچ را در سال 2011 تاسیس کرد. هدف او از انجام این کار این بود که بتواند با روشی قابل اعتمادتر، مطمئن‌تر و ساده‌تر به مدارهای پایینی زمین دست پیدا کند. این شرکت برای ساخت هواپیمای غول‌آسای خود با شرکت سازنده پنل‌های ویژه کامپوزیتی ویژه‌ای که اسکیلد (Scaled) نام دارد همکاری کرد. این شرکت توسط مدیر بزرگی به نام برت روتان (Burt Rutan) مدیریت می‌شود و هواپیمای طراحی شده توسط استراتولانچ نیز شباهت زیادی به مدل شوالیه سفید 2 که توسط شرکت روتان طراحی شده است دارد.

سال گذشته بود که استراتولانچ اقدام به امضا کردن یک قرارداد با Orbital ATK کرد. بر اساس این قرارداد قرار بر این شد تا موشک پگاسوس XL این شرکت، از هواپیماهای استراتولانچ برای حرکت به‌سوی مدار زمین استفاده کند. این موشک‌ها می‌توانند ماهواره‌هایی تا وزن 450 کیلوگرم را حمل کنند و استراتولانچ به‌راحتی می‌تواند در یک پرواز، سه عدد از آن‌ها را زیر مرکز اتصال بال‌های خود جای بدهد.

جالب است بدانید که این هواپیما برای نخستین بار در ماه می از داربست‌های نصب شده برای ساخت آن جدا شده و به آشیانه خود انتقال پیدا کرد. بر اساس گفته مسئولان این شرکت نیز امید این وجود دارد که هواپیمای استراتولانچ تا پایان دهه جاری میلادی یعنی نزدیک به سه سال دیگر آماده استفاده رسمی باشد.

مقامات رسمی استراتولانچ در این باره می‌گویند: «در طول چند ماه آینده ما در سطوح قدرت بالاتر و با اعمال تنظیمات مختلف به آزمودن موتورهای هواپیمایمان ادامه خواهیم داد. این آزمایش‌ها در حد نهایی خود به حرکت این هواپیما بر روی باند منتهی خواهند شد.» همچنین مقامات استراتولانچ اعلام کرده‌اند که آزمودن سیستم کنترل پرواز این هواپیما را در کنار مواردی مانند سیستم الکتریکی، ساختار پنوماتیک و سیستم شناسایی آتش آن آغاز کرده‌اند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    0 0
    آ380 که بزرگتر از اینه.