سد کریت؛ نمونه‌ای برای مهندسین آب در سراسر جهان

ایسنات نوشت ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: سد کریت طبس نمونه عالی از مهندسی و ساخت بهینه سد است که می‌تواند الهام دهنده مهندسین آب در سراسر جهان باشد.

 علی شریعتی‌منش اظهارکرد: سد کریت در رشته کوه شتری جنوب شرقی طبس قرار دارد که پس از طی مسافت 30 کیلومتر از طبس به سمت دیهوک به سه راهی روستای تاریخی چیروک و پس از عبور از گردنه به طول 8 کیلومتر به سد تاریخی و جدید کریت می رسید.

وی افزود: این سد در حدود بیش از 7 قرن پیش با ارتفاع 60 متر برای ۵۵۰ سال به عنوان بلندترین سد دنیا شناخته شده‌ و تا وایل قرن بیستم بلندترین سد جهان بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این سد می‌تواند به عنوان یک نمونه عالی مهندسی ارزش غریزی و طراحی و ساخت بهینه سد، الهام دهنده مهندسین آب در سراسر جهان باشد که مهترین چالش‌های بشر در قرن بیست و یکم را در پیش رو دارند.

شریعتی منش با اشاره به اینکه این سد به عنوان یک پرش فنی محسوب می‌شود، تصریح کرد:. علی‌رغم ضخامت بسیار کم سد کریت (ضخامت تاج 1.2 متری)، در زمین‌لرزه طبس با بزرگی 7.8 ریشتر و حداکثر شتاب 0.75 شتاب جاذبه پایدار و استوار برجا مانده‌است.

وی یادآور شد: رئیس اسبق کمیته بین‌المللی سدهای بزرگ سد کریت را از شگفت‌آورترین دستاوردهای بشر در مهندسی سد، در قرون وسطی برشمرده ‌است.

شریعتی منش خاطر نشان کرد: سد کریت طبس مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بوده که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۲۳ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =