۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵

ایلنا به نقل از رییس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی نوشت: کاهش قیمت سیب زمینی به ضرر تولید کننده است و می تواند در سال آینده کمبود این محصول در کشور را ایجاد کند.

محمد رحیم نیازی رییس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ،‌ در خصوص حجم زیر کشت این محصول اظهار کرد: در یک دوره کاشت سیب زمینی که شامل کاشت پاییزه، زمستانه، بهاره و تابستانه می شود حدودا 155 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی داشته ایم.

وی افزود: تا کنون از این میزان حدود 40 درصد برداشت داشته ایم که استان هایی که در آن ها برداشت انجام شده به ترتیب  استان کرمان، بعد از آن جیرفت، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، همدان و رنجان بوده است.

نیازی در رابطه با میزان افزایش یا کاهش محصول نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخشی از محصول همچنان در زیر خاک است اما پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته کاهش محصول داشته باشیم که یکی از دلایل اصلی آن کمبود آب و دلیل دیگر قیمت تمام شده پایین محصول برای کشاورز است.

رییس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به منطقی بودن قیمت سیب زمینی در بازار اذعان داشت: در مزرعه سیب زمینی را بین 300 تا 850 تومان از کشاورز خریداری می کنند که آن هم برای کشاورز سودی نخواهد داشت و صرف هزینه های تولید می شود. ما امیدواریم قیمت سیب زمینی بالا تر برود تا کشاورز هم در این بین سودی از کار خود ببرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مردم انتظار کاهش قیمت داشته باشند سال آینده سیب زمینی توسط کشاورزان تولید نمی شود. هر چه قیمت محصول کاهش پیدا کند رغبت کاشت در کشاورزان از بین می رود و ما مجبور به واردات می شویم تا جوابگوی بازار باشیم. این محصول در حال حاضر یک قیمت متعادل دارد اما کشاورزان استان هایی مانند همدان که در زمان کاهش قیمت محصولشان برداشت شده رضایت خاطر ندارند. هزینه ماشین آلات کشاورزی، هزینه نهادهای کشاورزی، برق، کاهش آب و کاهش سطح زیر کشت باعث ضرر و زیان به کشاورزان شده است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =