افزایش خشونت علیه زنان در آذربایجان شرقی / جای “شادی” در جامعه خالی است

کارشناسان از افزایش خشونت علیه زنان در آذربایجان شرقی اظهار نگرانی کرده و یکی از مهمترین عوامل آن را فرهنگ مرد سالارانه ی حاکم بر این منطقه می دانند اما در اظهارات مسئولان و برنامه های ترتیب داده شده نشانی از توجه به این آسیب اجتماعی دیده نمی شود.

زهرا حسین زاده: اواخر سال گذشته بود که محسن ارشد زاده، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی برای نخستین بار موضوع خشونت علیه زنان در آذربایجان شرقی را مطرح و از افزایش ۵۷ درصدی این آسیب اجتماعی اظهار نگرانی کرد.

این مقام مسئول در بهزیستی آذربایجان شرقی در آن گفتگو  با بیان اینکه این استان از نظر آمار خشونت علیه زنان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، گفته بود: در سال ۹۵ شاهد افزایش ۵۷ درصدی خشونت علیه زنان بوده ایم و بهزیستی در این مدت ۴۰۲ مورد مدافعه داشته است.

وی با اشاره به نحوه  مداخله و تدابیر اندیشیده شده توسط سازمان بهزیستی در این امر خاطرنشان کرده بود: افراد مراجعه کننده به دو دسته خودمعرف و ارجاعی تقسیم می شوند که در نوع اول فرد آسیب دیده خود به بهزیستی مراجعه کرده و جویای کمک می شود و در نوع دوم سایر مرجع همچون مردم یا مراجع قضایی آنان را معرفی می کنند.

ارشد زاده با اشاره به راه اندازی خانه های امن برای افراد خشونت دیده در سطح آذربایجان شرقی گفته بود: در سال ۹۵ ۴۴ نفر در این خانه ها اسکان داده شده اند  که ۸۰ درصد آن ناشی از خشونت های فیزیکی بود.

شیوع افسردگی میان بانوان آذربایجان شرقی/ زنان استان شاد نیستند

افزایش خشونت علیه زنان و از سوی دیگر نبود برنامه های شاد و مفرح برای این قشر، افسردگی را همچون اپیدمی فراگیر در بین شمار زیادی از زنان گسترده است.

اوایل دهه ۹۰ بود که گزارش های منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی تبریز زنگ خطر را برای شیوع افسردگی میان زنان آذربایجان شرقی به صدا درآورد.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی، آذربایجان شرقی بیشترین آمار افسردگی را در میان استانهای کشور در ۱۰ سال گذشته تا کنون به خود اختصاص داده که عمده ترین علت مجموع سالهای به هدر رفته عمر زنان و جوانان آذربایجانی را بیماری های روانی و اختلالات رفتاری تشکیل می دهند.

به گفته کارشناسان، جوانان و زنان آذربایجان شرقی بیش از مردان با افسردگی دست به گریبان بوده و بیش از همه گروه سنی ۲۴ تا ۴۴ سال به این بیماری دچار می شوند.

عدم توجه زنان به مقام خود عامل تشدید مردسالاری

در همین حال، همایش بانوی شاد اوایل این هفته با هدف پیشگیری از افسردگی زنان و جلوگیری از خشونت علیه آنان در تالار اندیشه تبریز برگزار و علت‌ها و راه حل های  خشونت علیه زنان مورد بررسی قرار گرفت.

ساناز کهنموئی، مشاور خانواده در این همایش بابیان اینکه حضور زنان روزبه روز در جامعه بیشترمی شود ولی در آذربایجان شرقی نسبت به سایر مناطق کمتر است گفت: عدم توجه زنان به ارزش و مقام خود باعث تشدید این خشونت ها علیه خودشان و تشدید مرد سالاری درخانواده می شود.

وی بابیان اینکه خشونت ها باعث ایجاد افسردگی در فرد شده و اولین کاری که انجام می دهد گرفتن لذت ها از اوست ادامه داد: وقتی زن از لحاظ روحی آسیب ببیند روحیه ی تمام خانواده خدشه دار می شود چرا که زن یک سیستم فعال در خانواده است  و آسیب دیدنش بر همه اعضا اثر منفی دارد.

لزوم توانمندسازی زنان/ پول و ثروت در شادی افراد تاثیر زیادی ندارد

کهنموئی ادامه داد: اولین کاری که می توانیم انجام دهیم توانمند سازی زنان خانواده در مقابل تمام مشکلات است.

وی گفت: وقتی زنی با نیاز های خود آشنا شود و ارزش و احترام خودرا حفظ کند کسی نمی تواند خشونتی علیه او به کار ببرد درنتیجه می تواند روحیه خودرا حفظ کرده ودر مقابل تمام مشکلات مقاومت کند.

وی با بیان اینکه بانوان با کسب دانش سعی می کنند در جامعه به جایگاه زنانه دست یافته و اولویت های مرد سالارانه را که در دهه های اخیر حاکم بوده تغییر دهند گفت: زن باید رشد شخصی و فردی را با خانوادگی تطبیق دهد تابتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

این کارشناس مسایل خانواده اظهار کرد: زنان به سمتی می روند که هویت زنانه شادی پیدا کنند و مسولیت این شادمانی با خودشان است که منظور ازاین شادمانی شادی های زودگذر نیست ،احساس رضایت درونی است که درفرد ایجاد می شود.

وی گفت: تحقیقاتی که روانشناسان در ۱۲۸ کشور مختلف انجام داده اند به این نتیجه دست یافته اند که ثروت و شهرت تنها ۷ درصد از خوشحالی را ایجاد می کند و ۹۳ درصد باقی مانده را افکار فرد به وجود می آورد .

کهنموئی خاطر نشان کرد: راهکار انتقال فرهنگ درست به زنان در جهت ایجاد زندگی شاد برگزاری کار گاه های آموزشی کاربردی و بومی است که تاثیر بسزایی در زندگی بانوان میتواند داشته باشد.

تغذیه، عنصر فراموش شده سبک زندگی/ چاقی یکی از عوامل بارز افسردگی در بانوان

 دراین همایش یک کارشناس تغذیه نیز یکی از عوامل بارز افسردگی در بانوان را چاقی بیش از حد این افراد مطرح کرد.

شیوا عجمی بابیان اینکه کاهش وزن در مدت زمان کم و لاغری بیش از حد نیز تاثیر بسزایی در ایجاد افسردگی فرد دارد ادامه داد: تغذیه نامناسب مثل فست  فود ها و همه مواردی که مواد نگهدارنده دارند در سلامت جسمانی و روحی فرد تاثیر بسزایی خواهند داشت .

وی در خصوص عوامل مختلف خشونت علیه زنان گفت: اعتیاد یکی از عوامل موثر خشونت مردان نسبت به زنان است به طوری که طرف کنترل خود را از دست داده و برای رفع عصبانیت خود دست روی زن بلند می کند.

عجمی بیکاری را نیز یکی از علت های دیگر دراین زمینه دانست و گفت: مرد چون نمیتواند خانواده را  اداره کند ولی میخواهد قدرت جسمی خود را نشان دهد به عنوان رییس خانواده  دست به خشونت می زند .

***

در برنامه های اجرا شده توسط دستگاه‌های مختلف برای جوانان و زنان،‌ جمله تکراری "تدارک برنامه های شاد و مفرح برای جوانان"‌ بارها از زبان مسئولان به گوش رسیده است..

حال این سئوال مطرح است که تعریف "شاد و مفرح" از نظر آقایان چیست و این برنامه ها چه ویژگی هایی دارد که با وجود تبلیغات زیاد برای آنها، همچنان جای خالی "شادی" در جامعه حس شده و همچنان صدای زنگ خطر شیوع خشونت و افسردگی در اقشار مختلف به ویژه زنان بیشتر و بیشتر می شود؟

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =