مهر نوشت:شرکت ملی نفت ایران برای تامین نیاز مصارف داخلی و جلوگیری از خام فروشی، در حال لغو قراردادهای فروش میعانات گازی به مشتریان خارجی است.

منابع خارجی در حالی این روزها از کاهش صادرات میعانات گازی ایران خبر می‌دهند که ایران برای نخستین بار از زمان تولید نخستین میعانات گازی در کشور که با افتتاح فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی در بهمن ماه ۱۳۸۱ کلید خورد، برای تامین نیازهای داخلی و همسو با اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی، فروش میعانات گازی به مشتریان خارجی را کاهش خواهد داد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع پتروشیمی بروزیه هم اکنون بزرگترین مصرف کنندگان میعانات گازی در کشور به شمار می‌آیند، طبق برنامه ششم توسعه قرار است همه میعانات گازی تولیدی کشور صرف مصارف داخلی شود.

هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی به عنوان خوراک در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار می گیرد که قرار است این میزان با تکمیل واحدهای این ابر پالایشگاه میعانات گازی افزایش یابد، مصرف سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی است.

مصرف پتروشیمی بروزیه به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی جهان نیز بیش از ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز است.

وزیر نفت ۶ شهریورماه امسال در برنامه «نگاه یک» درباره جلوگیری از خام فروشی اظهار کرده بود: دو برنامه برای جلوگیری از خام فروشی در دستور کار ما قرار دارد، نخست، توسعه صنعت پتروشیمی است و دیگر افزایش ظرفیت پالایش است.

زنگنه تصریح کرده بود: بر اساس برنامه، همه میعانات گازی تولید کشور که تا ۲ سال آینده به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد در داخل کشور پالایش می‌شود و دیگر میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و میعانات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به نفت گاز، بنزین، نفتا و گاز مایع تبدیل می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در مردادماه امسال موفق به فروش ۵۳۰ هزار بشکه میعانات گازی به مشتریانش شد که کره جنوبی با خرید نیمی بیشتر از این میزان بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران است.

شرکت ملی نفت ایران در آغاز به کار دولت یازدهم، ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی رو آب داشت که هم اکنون این رقم به نزدیک صفر رسیده است، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تازگی در گفت‌وگو با نشریه بین المللی وزارت نفت «ایران پترولیوم» به این موضوع اذعان کرده و ثبت رکورد فروش روزانه سه میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در اسفندماه ۹۵ را از رکوردهای دوران مدیریت خود در شرکت ملی نفت ایران اعلام و عنوان کرد: تولید کنونی میعانات گازی کشور ۶۳۰ هزار بشکه در روز است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =