متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند به ترتیب 0.16، 0.01، 0.81 و 0.28 درصد تقویت شد.

تازه‌ترین گزارش بررسی‌های بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 26 ژوئیه 2015 نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند تقویت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نتایج بررسی‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.0985 - 1.0827 دلار و هر پوند در محدوده 1.5612 - 1.5510 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 124.27 - 123.81 ین متغیر بود.

گزارش بانک مرکزی، عوامل تقويت دلار در مقابل اسعار را احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال، افت چشم گیر قیمت طلا، عوامل تکنیکی و کاهش متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا و عوامل تضعيف دلار در مقابل اسعار نیز افت بدبینی نسبت به مساله یونان، انتشار صورتجلسه بانک مرکزی انگلستان و افت بازار سهام وال‌استریت اعلام کرده است.

در گزارش بانک مرکزی از روند تغییرات قیمت ارزهای عمده آمده است؛ روز دوشنبه، با تداوم انتظارات در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال، نرخ بازدهی اوراق این کشور بالا رفت و به همین علت، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها به بالاترین سطح سه ماهه خود رسید. همچنین افت بهای طلا به زیر سطح 110 دلار در هر اونس و ثبت سطوح حداقلی پنج ساله، ضمن افزایش تقاضای دلار تقویت آن را به دنبال داشت. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.2 درصد افزایش به 98.035 واحد رسید که بالاترین سطح از 23 آوریل بود.

روز سه‌شنبه، ارزش دلار آمریکا در برابر یورو تضعیف شد و بدین شکل یورو از سطوح پایین سه ماهه بالاتر رفت. علت آن بود که با کم شدن بدبینی نسبت به یونان، فعالان بازار بیشتر بر روی یورو سرمایه‌گذاری کردند. همزمان با رویکرد مثبت بانک مرکزی ژاپن نسبت به تورم، ارزش ین نیز در برابر دلار آمریکا تقویت شد. البته از منظر کارشناسان هر گونه تضعیف دلار آمریکا به خصوص در برابر یورو امری موقتی در دوران کنونی است. در این روز شاخص دلار آمریکا با 0.7 درصد کاهش روبه‌رو شد که بزرگ‌ترین افت یک روزه در یک ماه گذشته‌اش بود.

روز چهارشنبه، با وجود افت چشمگیر روز قبل، دلار آمریکا در برابر اغلب ارزها تقویت شد. در نبود آمار و تحول خاصی در سر خط اخبار، بیشتر علل تکنیکال باعث شکل‌گیری روند قیمتی بود. البته در این روز پوند انگلیس نیز از صورتجلسه بانک مرکزی انگلیس که نشان‌دهنده احتمال بیشتر افزایش نرخ بهره بود، منفعت برد. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.3 درصد افزایش به 97.595 واحد رسید.

روز پنج‌شنبه با تصویب مجموعه دوم اصلاحات لازم برای دریافت وام توسط مجلس یونان برای جلوگیری از ورشکستگی، یورو در برابر دلار آمریکا تقویت شد و برای اولین‌بار در هفته، هر یورو از سطح 1.10 دلار آمریکا فراتر رفت. با وجود این برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز خطر یونان در بلندمدت بر سر یورو سنگینی می‌کند، زیرا معلوم نیست که با بسته نجات فعلی، این کشور بار دیگر به وضعیت یک ماه پیش خود برنگردد.

از همین رو تقویت چشم‌گیر یورو در برابر سایر ارزها در چند سال آتی نمی‌تواند بروز یابد. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.5 درصد افت به سطح 97.094 واحد رسید.

روز جمعه ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزها افزایش یافت، زیرا آمارها حکایت از آن داشت که احتمال دارد در نقاط دیگر جهان، رشد اقتصادی به قوت رشد اقتصادی ایالات متحده نباشد. این امر نیز به تقویت انتظارات برای افزایش نرخ بهره کلیدی آمریکا تا پایان سال‌جاری میلادی دامن زد. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.2 درصد افزایش به سطح 97.274 واحد رسید.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    آقای رییس جمهور و تیمشون فراموش کردن که وعده دادن که ارزش پول ملی رو بیشتر کنن یا فکر کردن پول ملی ما دلاره؟؟؟