استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه پروژه‌هایی با هزینه‌های گزاف در کشور آلمان انجام می‌شود که با تکنولوژی کربن14، قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن را شناسایی کرده و کلمه‌به‌کلمه این نسخ را در جداول جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح، شامگاه چهارشنبه در همایش اساتید تفسیر حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: امروزه شبهات گسترده‌ای در داخل و خارج علیه قرآن مطرح می‌شود. جدیدترین نظریه مخربی که در دو سال گذشته در این عرصه منتشر شده، بحث درباره چیستی منشأ و مبدأ قرآن است.
وی تصریح کرد: در این نظریه بیان شده که قرآن روایت رؤیاهای رسولانه است؛ یعنی اگر قرآن به قیامت و حوادث قیامت اشاره می کند، بیان رؤیاهای پیامبر است چون از فعل ماضی استفاده کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: اگر قرار است قرآن، خواب‌نامه باشد، تفسیر نیز بی‌فایده است و باید به‌جای تفسیر، به‌دنبال تعبیر آن باشیم.
وی افزود: ضرورت و نیاز دومی که در داخل کشور وجود دارد و تلاش و مجاهدت فعالان قرآنی را می‌طلبد، خلأهای پژوهشی است که در عرصه قرآن و حدیث وجود دارد؛ این روش قانونگذاری که در کشور رخ می‌دهد به نوعی سکولار رفو شده است و نیازمند اصلاح است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح بیان کرد: قانونگذاران برای پاسخ سؤالات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌سراغ مکاتب فکری بشری می‌روند اما به دنبال سنت و قرآن کریم و روایات نمی‌روند؛ تئوری برگرفته از کتاب و سنت، می تواند تئوری ساز باشد و قانونگذاری نیز بر اساس آن انجام شود؛ به‌همین دلیل مفسران حوزه باید در این عرصه گام‌های جدی بردارند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از جمله شبهاتی که در خارج از کشور علیه قرآن مطرح می‌شود، برگرفته شدن قرآن کریم از کتاب مقدس مسیحیت است؛‌ آنها با این شبهات به‌دنبال زیر سوال بردن سندیت قرآن هستند.
وی افزود: یکی از دلایل برخی از شبهات، کم‌کاری در عرصه روشنگری در عرصه تفسیر است که باعث نگرش‌های اشتباه شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح بیان کرد: امروزه پروژه‌هایی با هزینه‌های گزاف در کشور آلمان انجام می‌شود که با تکنولوژی کربن14، قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن را شناسایی کرده و کلمه‌به‌کلمه این نسخ قرآن را در جداول جمع‌آوری می‌کنند؛ گروه دیگر، به‌دنبال تحقیق نسخ و اشعار و کتب علمی زمان پیامبر(ص) هستند و گروه سوم نیز به‌دنبال ثابت کردن این مسأله هستند که قرآن صدسال پس از پیامبر نوشته شده و برگرفته از کتب ادبی و شعری و جزیرة‌العرب است.

۴۸
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =