۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

مؤسسه عالی آمـوزش و پژوهش مدیریت و برنامـه‌ریزی از برگزاری اولین کنفرانس اقتصاد ایران و رونمایی از، مطالعه‌ای جامع تحت عنوان «طرح جامع مطالعات اقتصاد ایران» با تمرکز بر ۱۶ سرفصل اصلی مرتبط با جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته برای ارایه به این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، مسعود نیلی گفت: این طرح با هدف دستیابی به مجموعه سیاست‌هایی سازگار برای تحقق رشد اقتصادی «بالا، پایدار، اشتغال‌زا و فراگیر» و به منظور بهبود وضعیت رفاه و معیشت خانوارهای ایرانی «به ویژه خانوارهای کم درآمد» ساماندهی شده است؛ از آنجا که عملکرد بلند مدت اقتصاد ایران، منعکس کننده رشد «پایین در مقایسه با ظرفیت های ارزشمند اقتصاد ایران، پر نوسان، با اشتغالزایی کم و بهره مندی غیر قابل قبول قشر فقیر» بوده، رسالت مطالعه ذکر شده، طراحی «تغییر مسیر» بلند مدت اقتصاد ایران است.

وی افزود: اهمیت این تغییر بزرگ آنگاه بیشتر می شود که به 3 نکته اساسی توجه کنیم. اول: در اسناد بالادستی سیاستگذاری نه تنها همواره بر رشد بالای اقتصادی، رفع بیکاری و بهبود فقر و توزیع درآمد تاکید شده، بلکه بعضاً به چگونگی تحقق این هدف ها نیز با تفصیل نسبتاً زیاد پرداخته شده است. دوم: طی سال های آینده اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به رشد اقتصادی با ویژگیهای ممتاز ذکر شده نیاز دارد و تکرار خطای سیاست گذاری هزینه های سنگین اجتماعی-سیاسی در پی خواهد داشت. سوم: با توجه به ابرچالش های پیش روی اقتصاد ایران، تحقق اهداف ذکر شده دشوارتر از هر زمان دیگر در گذشته است.

او با اشاره به اینکه نتایج این پژوهش قرار است در دومین کنفرانس اقتصاد ایران ارائه شود گفت:قرار است از کتاب« چگونگی گذر از ابرچالش ها» رونمایی شود.

رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه این رویداد را می توان به دلایل ذیل رویدادی استثنایی تلقی کرد،عنوان کرد: در این طرح 118 استاد دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی و حقوقی در قالب 16 پروژه برای مدت 16 ماه فعالیت کرده اند. چنین مقیاسی از فعالیت غیر اداری به ویژه با توجه به ارتباط تنگاتنگ اجزای مختلف مطالعه با یکدیگر بطور مطلق بی سابقه است.

وی افزود:  در دومین کنفرانس اقتصاد، برای اولین بار حوزه های مختلفِ اقتصاد کلان، پولی، ارزی، بودجه ای، مالیاتی، تجاری، صندوق توسعه ملی، نظام بانکی، بازار کار، بازار انرژی، تامین مالی پروژه های عمرانی، بخش‌های اقتصادی، نظام حقوقی اقتصاد، اقتصاد غیر رسمی، محیط کسب‌وکار، تعامل با جهان و فقر و توزیع درآمد در نشست های جداگانه، تجزیه و تحلیل شده و در هر حوزه، توصیه های سیاستی مشخص ارائه می شود.

نیلی تاکید کرد: از نتایج 16 پروژه مجزا، فعالیت مستقلی تحت عنوان تلفیق به مدت 6 ماه انجام شده که حاصل آن مجموعه سیاست های کلان، فرابخشی و بخشی منعکس شده در جلد اول کتاب اقتصاد ایران: چگونگی گذر از ابر چالش ها است.

او افزود:  نیاز مبرم اقتصاد ایران، نه راه حل های جزیی بلکه «راه حل جامع» است. لذا علاوه بر موضوعات مجزای ذکر شده، «تصویری تلفیقی» از «مجموعه مطالعه» به دست آمده که خود، محصولی مجزا و حائز اهمیت محسوب می شود و به ویژه یک «نقشه راه» برای تحولات میان مدت آینده اقتصاد ایران طراحی شده که در آن، مسیر دشوار اما قابل دستیابی گذر از ابر چالش ها به تصویر کشیده شده است. این بخش از مطالعه در بخش پایانی کنفرانس و در نشست عصر ارائه خواهد شد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    18 0
    وقتی تموم شد قشنگ جلدش کنید بگذارید روی طاقچه خاک بخوره... مثل بقیه نقشه راه هایی که تا حالا نوشته شدن، مثال: خصوصی سازی، طرح تفضیلی تهران، طرح ال ای زد برای مبارزه با آلودگی، حقوق شهروندی و غیره