۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹

سال‌هاست مردم یزد با زرتشتیان هم‌زیستی خوبی دارند و انتخاب یک متخصص زرتشتی فرصت مناسبی برای بهره‌گیری از توانایی‌های وی برای بهتر ساختن شهر است.

مسلمانان یزد بیش از هزار سال است که با زرتشتیان هم‌زیستی نه تنها مسالمت‌آمیز بلکه دوستانه‌ای داشته‌اند. خود را از منظر اقدامات اجتماعی از یکدیگر جدا نمی‌دانستند و با حفظ اعتقادات مذهبی با یکدیگر زندگی کرده‌اند. در زمان‌های قحطی و حمله از سوی سایر اقوام با هم مقاومت کرده و با هم گریسته و درایام شادی با یکدیگر خندیده و شادی کرده‌اند.

کمتر کسی است که از خدمات مرحوم مارکار به مردم یزد به نیکی یاد نکند و برای ارزش موقوفات این مرد ارج قایل نشود. زرتشتیان در یزد مدرسه دایر کردند تا فرزندان مسلمانان نیز درس بخوانند و در آبادانی شهر کوشیدند و می‌کوشند و با این مردم زیستد و می‌زیند. و علی‌رغم نگرانی از هم زیستی با پیروان بعضی از ادیان دیگر مردم به‌راحتی با زرتشتیان زندگی کردند و حتی از اختلاط و بازی فرزندان‌شان با یکدیگر هم نگرانی به دل راه نمی‌دادند و نمی‌دهند.

انتخاب سپنتا نیکنام برای شورای یزد با آرای مسلمانان بوده است. مگر نه این که امام اول شیعیان و خلیفه مسلمین مولی امیرالمومنین علیه‌السلام در آستانه شهادت و پس از ضربت خوردن از تخصص پزشک یهودی بهره می‌برد؟ چه دلیلی دارد مردم یک شهر از تخصص و توانایی یک زرتشتی نجیب و صاحب نظر بی‌بهره بمانند؟ مگر رأی یک عضو از شورا در بین چندین نفر چقدر می‌تواند بر سرنوشت مسلمین موثر باشد که استناد به مطالبی می‌کنید تا آنها را حاکم برسرنوشت مسلمین نبینید؟

نمایندگان عزیز و دست‌اندرکار مجلس شورای اسلامی اعضای محترم شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران عزیز لطفا بگذارید مردم این شهر زندگی خودشان را در کنار هم‌شهریان هم‌راه و بی‌آزارشان ادامه دهند و آن‌ها را از فیض مسالمت و بهره‌گیری از توانایی یکدیگر محروم نکنید.

جلوگیری از عضویت این مرد در شورای اسلامی شهر یزد در کوتاه‌مدت ممکن است مشکلی نداشته باشد ولی یقینا در درازمدت موجب وهن نظام اسلامی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 0
    ب نظرم تیترتون اشتباهه. وقتی میگین همزیستی مردم یزد با زرتشتیان این رو به ذهن متبادر می کنه که زرتشتیان جزء مردم یزد نیستن
  • منوچهر A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 0
    اخه اینم شد تیتر انگار زرتشتیان جزیی از مردم نیستن که اونها رو از مردم یزد جدا کردید تیتر باید همزیستی مسلمانان و زرتشتیان یزد باشه
  • مسعود A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 0
    بهتر بود بگه زرتشتیان یزد با مسلمانان همزیستی مصالمت آمیز دارند، چون هزاران سال قبل از ورود اسلام زرتشتیان در یزد ساکن بودند
  • جهاندیده GB ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 2
    مدتهاست بحث تاییدیاردصلاحیت اقای نیکنام سایتهای مختلف رابه لرزه دراورده انطوریکه اگریک اکثریت چنین بلایی سرش میامد مدتهاقبل به بوته فراموشی سپرده میشدکارخوبیست فقط دلم ازانجا میسوردکه اگرمایک دهم ارادتی که به غیرداشتیم رابه خودمان که هم لایق تروهم باهوشتریم میداشتیم چه میشد اقلیتهای ایرانی بدلیل اقلیت بودن براحتی مهاجرت میکنندومثلادرامریکا تعدادشان خیلی بیشترازایرانست ولی باتوجه به جمعیت زیادشان درانجادرخششی ندارندحالابااین فرهنگ غریبه دوستی افراطی مااقای نیکنام حداقل نامی فارسی وایرانی دارندولی اگراین روندادامه یابدان گروه ازاقلیتهاییکه حتی اسم وفامیلشان غریبه هست ومارازیاد قبول ندارنداگرکاندید شوندباچه رای بالایی انتخاب میشوندبهترنیست بجای این کارهااندکی فرهنگ جامعه رابالاببرید.
  • بهار A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    3 0
    به تیتر این مقاله توجه کنید. این تیتر نشون میده که نویسنده زرتشتیان را جزئی از مردم نمی داند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    3 0
    قضیه سپنتا نیکنام که بنده خدا وسیله عرض اندان عده ای شده یک طرف اما شرعی که این آقایان به آن استناد می کنند بیشتر از همه حرص من را درمی آورد. در قرآن گفته شده که هر مسلمان و یهود و نصاری و ستاره پرست که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورده و عمل شایسته کند از جانب پروردگار به اجر و ثواب رسد. ایه62 سوره بقره. در ثانی هیچ انسانی بر انسان دیگر ولایت ندارد و تنها خدا بر انسان ولایت دارد و افراد از طرف انسانهای دیگر فقط وکالت دارند. حالا این قوانین را اینها چطور در مغزهای پوسیده شان می پرورانند که با بالاترین سند دینی همخوانی ندارد خدا عالم است. امامان بزرگوار ما هم هیچگاه خود را به عنوان والی دیگران معرفی نکردند و ما با طیب خاطر ولایت ایشان را پذیرفته ایم.