بهزاد دوران

محیط زیست برای ما حکم آب را برای آب‌زیان دارد؛ بس که پیدا و حاضر است دیده نمی‌شود. و قدر آن زمانی دانسته می‌شود که دمی را بخواهی بدون آن و به عبارت بهتر با گونه آلوده آن بگذرانی. با این حال، اگر بگوییم محیط زیست شده چوب دو سر نجس، پر بی‌راه نگفته‌ایم. از سویی، همه آن را موضوعی انتزاعی تلقی می‌کنند که یا درباره ماوراء جو و اقیانوس‌ها و قطب شمال و قطب جنوب و … است و در نتیجه بسیار از ما دور و در نتیجه دیریاب، و یا درباره همین آبی است که هر روز می‌آشامیم و هوایی که هر دم به ریه‌های مبارک فرومی‌فرستیم و بنابراین، از رگ گردن به ما نزدیک‌تر و از همین رو، از فرط نزدیکی، دیگر به چشممان نمی‌آید. 

در هر دو حال، دل‌زده‌ایم که ای بابا چقدر از محیط زیست می‌گویید سرمان رفت و مگر ما چه می‌توانیم بکنیم؟ از دست ما مردم کوچه و بازار چه برمی‌آید؟ آخر مگه ما چه اختیاری داریم؟ این گرهی است که فقط بدست ارباب قدرت و اصحاب صنعت باز می‌شود و لاغیر. گرفته‌ای ما را؟ ما کجای کاریم؟ گیریم که دمای کره زمین و بالتبع سطح آب اقیانوس‌ها بالا می‌رود، یا آب و هوای جهان تغییر می‌کند، یا نسل فلان گیاه و یا جانور در معرض انقراض است، و یا همین محیط زیست هر روزه ما، تو بگو به انواع ترکیبات بابو و بی‌بو کربن و آزبست و ذرات معلق و فلزات سنگین و تشعشعات رادیویی و … آلوده است، از دست ما چه برمی‌آید؟  

حق با شماست. محیط زیست امروز مسئله پیچیده‌ای است. اما همین مسئله با چند راه حل ساده قابل حل است. راه حل‌های زیر را بخوانید و آنها را اصلاح و یا تکمیل کنید. بلکه همه ببینند که سررشته امور آن اندازه هم که به نظر می‌رسد از دست ما خارج نیست.
 

پیش‌نیازها
- درباره محیط زیست محل زندگی، کار، تفریح، و مسافرت خود اطلاعات کسب کنیم.
- درباره محیط زیست محل زندگی، کار، تفریح، و مسافرت خود اطلاع‌رسانی کسب کنیم.
 

راه حل‌های گروهی
- سازمان(های) غیردولتی دوستدار و نگهدار محیط زیست تشکیل دهیم.
- خرید محصولات تولیدکنندگان بی‌توجه به محیط زیست را تحریم کنیم.
- مقامات مسئول محلی، ملی و بین‌المللی را برای تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات دوستدار محیط زیست مورد بازخواست قرار دهیم.
 

راه حل‌های فردی
- دور انداختن کالاهای خود را به تعویق بیاندازیم. برای مثال، اگر گوشی تلفن همراه ما هنوز نیازهای ما را برآورده می‌سازد، خرید گوشی مدل جدید را فراموش کنیم.
- از ساک‌های پارچه‌ای الیاف طبیعی (کنفی و یا گونی) چندبار مصرف استفاده کنیم.
- از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنیم (در صورت استفاده از کیسه پلاستیکی، آن را همراه خود داشته باشیم و از آن چندین بار استفاده کنیم).
- زباله‌های خود را تفکیک کنیم.
- از وسایل نقلیه همگانی استفاده کنیم.

- از دوچرخه استفاده کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 1
    درباره محیط زیست محل زندگی، کار، تفریح، و مسافرت خود اطلاع‌رسانی (کسب کنیم).!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    1 0
    مقامات مسئول محلی، ملی و بین‌المللی را برای تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات دوستدار محیط زیست مورد بازخواست قرار دهیم. یعنی از فلانجا وفلانجا و... نترسیم؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 1
    از ساک‌های پارچه‌ای الیاف طبیعی (کنفی و یا گونی) چندبار مصرف استفاده کنیم. واقع بین باشید: شیر و دوغ و لبنیات کیسه ای و بسته بندی های چیپس و پفک و بیسکوئیت و آب معدنی و نوشابه و.... را چه کنیم؟ نخریم ؟ نخوریم؟ اگر با مصرف نکردن کیسه پلاستیک حل شود ایده آل است! فرهنگ بسته بندی باید تغییر کند.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    1 0
    سازمان(های) غیردولتی دوستدار و نگهدار محیط زیست تشکیل دهیم. بعد هم به جرم فعالیت علیه ...و... و... به زندان بیفتید.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    1 3
    - زباله‌های خود را تفکیک کنیم. - از وسایل نقلیه همگانی استفاده کنیم. - از دوچرخه استفاده کنیم. همین سه کار را انجام دهیم کولاک کرده ایم راستی:در کوچه و خیابان و جوی آب و از پنجره اتومبیل آشغال نریزیم. یادت رفته بود(هنوز فرهنگش جا نیفتاده)
  • بدون نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    4 0
    باور کنید شمال سطل زباله تهرانی ها نیست!! این را وجود هزاران سطل زباله در جای جای پارک ها و خیابان های شمال تأیید میکند. اگر به محیط زیست علاقه دارید خواهش میکنم فقط همین یک فرهنگ را فقط همین امسال رعایت کنید.