چهارشنبه 1 آذر 1396
سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:26:30 چاپ

نمایندگان مجلس و ادبیات میدان تره بار

وبلاگ > رجایی، نرگس - از دیر باز تا کنون لفظ"ادبیات عامیانه" به کلام به کار گرفته شده توسط مردم کوچه و بازار برای رفع حوائج خود اطلاق شده است. حتی در شعر نیز ما قالبی به نام"فولکلور" یا همان شعر عامیانه داریم. از شعر "ننه دریا"ی شاملو گرفته تا اشعار سیاسی "نسیم شمال" در عصر مشروطیت.

این وجه تمایز از آن روست که دربین اقشار و سطوح مختلف مردم نحوه به کار گیری، استخدام و استخراج کلمات بسته به نوع تحصیلات، حرفه ، فرهنگ، خانواده و... با یکدیگر متفاوت بوده است.قاعدتا" ادبیات کلامی یک تاجر با یک استاد دانشگاه و یا یک کسبه محلی تفاوت فاحشی دارد.

 برای مثال اگر به میدان تره بار رفته باشید وبه ادبیات رد وبدل شده بین افراد آنجا اعم از فروشنده یا افراد مرتبط با آنها دقت کرده باشید؛ متوجه می شوید اصطلاحات، رفتار و نوع گفتار هر کدام از آنها از زمین تا آسمان با ادبیات معمول و روز مره افراد عادی فرق می کند. گاه این افراد حتی با الفاظی یگدیگر را خطاب می کنند که در عرف توهین محسوب می شود . البته میدان تره بار است و حرجی بر آن نیست!

به این اصطلاح دقت کنید:"دله دزد"  این کلماتی است که دیروز در صحن علنی مجلس که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد توسط یک روحانی نماینده مجلس بر زبان آورده شد.که اگر این اصطلاح  را در خیابان و درحالت عادی یا دعوا به کسی بگویی قیامت به پا می شود .

من نماینده مجلس یا طلبه  هرگز نبوده ام اما چه باور کنید چه خیر در عمرم تاکنون یک بار این اصطلاح را به کار نبرده ام حتی در مورد دشمنان یا غیر آن! نه اینکه این اصطلاح را بلد نباشم یا کاربرد آن را ندانم یا مثلا" خیلی مودب باشم! بلکه این شان و جایگاه شاعری یا موقعیت اجتماعی این اجازه را نمی دهد که حتی آن را بر زبان بیاورم. نمایندگان مجلس را نمی دانم. 

با اجازه حافظ: اینقدر هست که بانگ جرسی می آید/ که زاعمال بدش داد کسی می آید!

اما دوستان نه اینقدر!!!

 

38 دیدگاه
  • مجتبی
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:36:41
    پاسخ
    3 299

    نماینده دوست دارد هر چه خواست بگوید منتخب مردم است

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:39:19
      261 1

      اولا نمیتونه هر چی خواست بگه دوما این نمابنده مردم نیست بگو خب

    • شهاب الدین
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:50:17
      153 0

      اخه دکتر اگه نماینده هرچی دلش بخواد بتونه بگه پس مردمی که اون نماینده رو انتخاب کردن که باید ازادتر باشن تو گفتار که نیستن همین الان اگر من چیزی بگم که خبر انلاین قبول نداشته باشه سانسور میشه پس هرکسی هرچی دلش خواست نتونسته بگه البته ااون نماینده با اون ادبیات رو حتما امثال شما فرستادین مجلس چون لحن چاله میدونی رو قبول داری

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:00:22
      101 0

      البته نه منتخب تمتم مردم منتخب افرادی مثل جنابعالی با این ادبیات

    • مجتبی
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:00:50
      81 0

      تربیت خانوادگی در صحن علتی مجلس همیشه قابل بیان نیست !

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:04:55
      18 1

      خیلی خیلی کج فهم است و از آن کج فهم تر کسانی که از این ادبیات همایت می کنند . مشخص است از ادبیات حاج دکتر محبوب احمدی نژاد استفاده می کنند

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:39:13
    پاسخ
    158 0

    خيلي متاسفيم براي نمايندگاني كه از چنين ادبياتي استفاده مي كنند .

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:38:39
      72 0

      البته كلمه زيباي دستمال كش هم ديروز استفاده شد

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 15:46:45
      20 0

      نماینده ای که انتصابی باشه همین مشکلاتو هم داره ولی اینا دوره بعد رای نمیارن و کشور یکدست معتدل میشه.

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:31:04
      16 1

      بازم دمش گرم که گفت دستمال کش، چیز دیگه ای نگفت!!!

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:39:25
    پاسخ
    129 1

    متاسفم برای اعضا جبهه پایداری . که دفاع از حزبشون از دفاع از مردم مهمتره . اما خوشحالم از اینکه اینقدر عصبانین و در عصبانیت است که چهره واقعی برای مردم هویدا میشود. حیف که اقای بزرگواری شان تمام هموطنان لر رو پایین اورد هر چند من دوستای لرم واقعا خودشون از ادبیات این اقا ناراحتن.

    • بانوی ایرانی...
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 14:01:27
      42 0

      شان عزیزان لر با اراجیف این آقا پایین نمیاد...

  • مهرداد
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:46:25
    پاسخ
    134 0

    من به عنوان یک هموطن لر زبان از سخنان دیروز اقای بزرگواری اعلام انزجار میکنم

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:49:26
    پاسخ
    118 1

    من معمولا در میدان تره بار تردد دارم ولی ادبیات مشابه چیزی که در مجلس اتفاق افتاد رو تا بحال در اونجا نه دیدم و نه شنیدم .

  • محمود
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:50:01
    پاسخ
    58 0

    به نظر اینجانب ، نمایند باید شان و شئونات جایگاه خود و حرمت وکالت مردم با زبان منطق و در وادی قانون بگوید نه آنکه هر آنچه را که دلش خواست بر زبان بیاورد.

  • امین
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:52:26
    پاسخ
    89 0

    از کوزه همان برون تراود کر در اوست ..از این افراد بیش از این هم انتظاری نیست ..

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:54:21
    پاسخ
    85 1

    متاسفانه به علت رشد پایین آگاهی های سیاسی و اجتماعی مردم،نخبگان امکان ورود به مجلس را ندارند و گاهی شاهد ورود افرادی کوچه بازاری در مجلس هستیم

  • رضا
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:55:57
    پاسخ
    68 0

    درپاسخ به آقاي مجتبي بايستي عرض كنم خلايق هرچه لايق ...شايد تودوست داشته باشي چنين نماينده اي داشته باشي مباركه

  • mms
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:57:36
    پاسخ
    56 0

    متاسفانه فضای سیاسی جامعه تنش الود هست و عده ای که بازی را درمیدان باختند قصد دارند با ادبیات چاله میدانی فرارفکنی کنند .در مجلس چنان نطق میکند تا جشن و هیمنه باشکوه گروه پیروز لوس و حقیر جلوه کند . انها هم مردم را عوام می دانند. اما در عصر همان روز در میدان میوه وتره بار این سخنان اشل باربرها بود .

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:09:41
    پاسخ
    57 0

    ادب مردبه زدولت اوست.

  • رضا
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:11:57
    پاسخ
    62 0

    من باید از کسانی که به ما میدان دارها تر ه بار اهانت می کنند و ادبیات این نمایتده را که ما نمی دانیم از کجا یاد گرفته به ما نسبت می دهند شکایت کنیم.. والا تو میدان تره بار این حرف ها را نمی زنند . از الان هر که بد حرف بزنه ما هم میگیم این جا مجلس نیست که هرچی دلت خواست می گی

    • بی نام
      سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:39:55
      6 0

      خیلی با حال بود

  • حميد
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:13:31
    پاسخ
    41 0

    خيلي بده كه آدم بخواد بگه در اون دوران تخلفاتي در حوزه وزارت نفت انجام شده با اين ادبيات اونو بگه.ولي دستش درد نكنه خوب تو اين چند ساعت زنگنه رو كرد محبوب دلها.

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:39:05
    پاسخ
    15 0

    رضا جان ایول. گل گفتی

  • سینا
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:43:42
    پاسخ
    26 0

    کاش ایراد فقط ادبیاتشون بود! نه ظاهر آبرومندی دارند و نه نشست و برخاست آبرومندانه! همین هم هست که آدمی مثل سیدمحمدخاتمی را نمیتونن تحمل کنن. البته جسارت نباشه، بعضی از نمایندگان رفتار و منششان با این افراد فرق داره.

  • هاتف
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:45:48
    پاسخ
    9 2

    یا حسین...

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:51:16
    پاسخ
    27 0

    خیلی جالبه تو این مجلس برای من به اثبات رسید کسی که صدایش را بلند میکند و با عصبانیت حرف میزند برای این است که حرف هایش مستدل نیست و برای سر پوش گذاشتن به این شیوه و مغلطه کاری روی می اورد و دومین چیزی که برایم روشن شد سر منشائ مشکلات کشور بود که مجلسیان هستند چون واقعا د رحرف هایشان میشود فهمید که اغلب تخصص کافی را ندارند و سیاست زده هستند

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:55:30
    پاسخ
    24 0

    آيا اينها نماينده مردم هستند؟!

  • آذري
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:56:11
    پاسخ
    25 0

    وقتي به جاي شايسته سالاري و تخصص ، معيار انتخاب نمايندگان چيزهاي ديگري باشد اينگونه اتفاقات طبيعي است.

  • نیما
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 14:45:45
    پاسخ
    27 1

    من به نام یک لر زبان از این آقا اعلام برائت میکنم.... هم میهنان ، بر ما لر زبانان ببخشایید که در میان همه مردم چنین کسانی هستند . این آدم را نماد فرهنگی ما نبینید..فرهنگ ما را در فلاک الافلاک بیابید..در مفرغهای لرستان...آثار تاریخی ایذه... در دلاوری بختیاری و در شجاعت بویر احمد و ممسنی .

  • محمدرضا
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 15:04:02
    پاسخ
    20 0

    واقعا باعث تاسف هستش.انگار جامعه شخم زده شده.انسان های فرهیخته و متخصص مهجور شده و به کناری رفته اند،و آدمای بی فرهنگ بی سواد ،پست و مقام گرفتن و دارن می تازونن.

  • بهمئی
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 15:19:41
    پاسخ
    17 0

    برای خودم متاسفم که این آقا نماینده شهرمان هست.از تمام ملت ایران و تمامی لرزبانان عذر خواهی می کنم/هر چند مردم شهر به صورت مکتوب از این نماینده اعلام برائت کردند

  • ایرانی
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 15:36:56
    پاسخ
    1 0

    ان را که تازیانه ز رگهای گردن است/هر دعوی غلط که کند پیش میبرد.........

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:16:52
    پاسخ
    5 0

    همین آقایان بازاری متاسفانه دارند برایمان برنامه ریزی می کنند.

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:38:09
    پاسخ
    10 0

    لطفاً به کارگران زخمت کش تره بار توهین نکنید. اونا خیلی مودبانه تر از این به اصطلاح نمایندگان هستند!

  • خوبه
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:44:29
    پاسخ
    2 12

    اگه مثل بقیه ی کشورها کتک کاری میکردند..اونوقت تیتر چی میزدی خانوم!!!!!

  • بی نام
    سه شنبه 22 مرداد 1392 - 16:50:02
    پاسخ
    9 1

    خب این اقایون با روابط و زندگی تره باری اومدن مجلس دیگه ! انتظار دیگه دارین از اینا ؟

  • بی نام
    سه شنبه 5 شهریور 1392 - 12:09:57
    پاسخ
    0 0

    منطقی بود

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x