شاید گمان غالب بر آن قرار گرفته باشد که دنیای دیجیتال ، تیک تاک آخر و زنگ جدا شدنِ کاغذ از دستان عُشقانِ خواندن را به صدا در آورده است. اما دنیای آلمانی زبان ، رفتاری متفاوت دارد. آنها در یک دست تبلت ، و در دست دیگر نشریه ای کاغذی به همراه دارند! چرا؟

بخشی از پاسخ ، به تفاوت رفتاری مردم انگلوساکسون ، با دنیای آلمانی زبان باز می گردد. آلمان ها چندین برابر انگلوساکسونها به خواندن علاقه دارند و آن را بخشی از هویت خود می دانند . سرانه چاپ کتاب و نشریه هم گواه بر آن است.
اما این دلیل ، گواه خوبی برای عدم جدایی کاغذ از دستانِ مردمان کشوری های آلمانی زبان که تکنولوجی آنها را بلعیده است ، نیست ؟
پس پاسخ کجاست؟
- آیا حجم فرآوان کارخانه های کاغذ در آلمان و کشورهای اطراف باعث شده است ، تا کارخانه ها برای چرخاندن خود ، نیاز به بازارسازی در مصرف کاغذ داشته باشند؟
- آیا ناشران برایِ حفظِ لوگو یا همان نشان خود، بین مردم ، حاضر نیستند با کاغذ خداحافظی کنند و بازارسازی می کنند ؟
- آیا شرکت های تبلیغاتی با رفتن کاغذ ، محل پر درآمدی را برای درج آگهی از دست می دهند؟
پاسخ به این پرسش از خاستگاه رفتار فرهنگی ممکن است ، و نه اقتصاد !
...آلمانی زبان ها مردمی اند که از دیرباز با ادبیات و اندیشه مأنوس بوده ، و بزرگانی چون هگل ، گوته ، شیلر ، مارکس ، فیخته ، شلینگ ، نیچه ، موتسارت ، اینشتین ، برتولت برشت ، ماکس وبر ، هایدگر و ...به جامعه بشری تقدیم کرده اند. (البته در کنار جنگ و خون ، و راه انداختن دو جنگ بزرگ در قرن گذشته).
اما بازهم این تمام ماجرا نیست ، پاسخ را متخصصان علوم رفتاری و روانشناسان اجتماعی این گونه یافته اند که ؛ آلمانی زبان ها دوست دارد ، خانه محل آسایش و آرامش باشد ، و نه چیزی شبیه اداره و محل کار ! از این رو در خانه ، تمایل دارند از حس غریبِ محیط کار فاصله بگیرند. لذا در مسیر بازگشت از محل کار ، نشریات مورد علاقه را به شکل کاغذی ، می خرند و در خانه می خوانند، تا با کاغذ آرامش بگیرند ،هر چند مطالب آن نشریات در محمل های دیجیتال نیز یافت شود!
.... آمار رسمی نیز چنین پدیده ای را تایید می کند. هر آلمانی برای خرید نشریات ( البته بجر کتاب ) در سال 270 یورو هزینه می کند!

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    6 0
    مطلب جالبی بود ممنون
  • ع.ک RS ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    5 0
    تازه چشم و جسم انسان هم کمتر خسته میشه.
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    21 0
    خیلی ممنون، از این مطلب های خوب تو سایت کم نوشته میشه، مفید بود، ای کاش همین مقاله رو ادامه بدید و بیشتر در مورد این خصیصه آلمانی ها حتی در صورت امکان بیان نظرات خود آلمانی ها درباره این موضوع، بیشتر به حقایق در این زمینه پی ببریم شاید به مردم ما هم کمک کنه
  • امیر A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    1 0
    مطالب بیان شده قابل توجه میباشد.اما به نظر میرسد که در آینده در هر دو دستانشان تبلت و وسایل اینچنینی جای ثابتی بیابند
  • حسین زاده IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    2 0
    با سلام. مردمان بزرگ با بینشی متفاوت به جهان مینگرند.اینکه آلمانها به کاغذ علاقه مندند شاید بدین دلیل باشد که خواندن را با کاغذ آموخته اند، برای بدست آوردن تمرکز کامل که نشان از نکته سنجی و دقت نظر آلمانهاست حاظر به تجربه کردن صفحات گذرای دیجیتال نیستند. لیکن نسل حاظر که خواندن را همراه با دیجیتال میاموزد،میاموزد که نکات مهم را در ذهن حفظ کند، در آینده نیاری به کاغذ نخواهد داشت. شاید نسل جدید ذهنی متفاوت را دارا خواهد شد.