متاسفانه پس از گذشت سه دهه از انقلاب هنوز این تسویه حساب های سیاسی و تنگ‌نظریها که معمولا با حمایت و فضاسازی های چند رسانه خاص صورت می پذیرد مانع جدی برخی فعالیت های فرهنگی و ارزشمند است.

تعطیلی "دستان"  تنها برنامه وزین و جدی حوزه موسیقی در سیمای جمهوری اسلامی موجب تعجب و البته تاسف است ؛ بعد از  توقف تولید و پخش برنامه موسیقی ایرانی در شبکه چهار که آن هم از برنامه های جدی و آموزنده عرصه موسیقی در رسانه ملی ایران بود، ممانعت از پخش دستان چنگ دیگری بود که سیما بر صورت فرهنگ ملی ایران کشید.

برنامه موسیقایی دستان در سالیان اخیر با همه ضعف ها و کاستی هایش روندی رو به جلو و بالنده داشت و در دل مخاطبان فرهنگی اش به خوبی جا باز کرده بود.

صدا و سیما به شهادت اکثریت قریب به اتفاق موسیقیدانان و اساتید برجسته این هنر هیچگاه در جهت اعتلای هنر موسیقی گام ننهاده و سمت و سوی غالب برنامه هایش اشاعه موسیقی های مبتذل، سخیف و سطح پائین بوده است وجالب آنکه در مصاحبه های نگارنده با مسئولان متعدد این رسانه ،آنها هیچ ابایی از تائید این نکته نداشته وندارند که پخش این نوع موسیقی های نازل با هدف جذب و جلب مخاطبان رسانه صورت گرفته است !

اما در طول سالیان متمالی و با توجه به فشار و درخواست استادان طراز اول نسبت به اختصاص ساعاتی هرچند محدود به تولید برنامه‌هایی تخصصی و فاخر در این حوزه وبا همکاری برخی تهیه کنندگان دل آگاه بالاخره مسئولان با ارائه برنامه هایی همچون دستان موافقت کردند و جالب آنکه خود به عینه دیدند که چنین برنامه های فاخر و تخصصی نیز می تواند بینندگان و مخاطبان بیشماری را جذب کند .

اما از آنجا که متاسفانه تمامی ارکان اجتماعی و فرهنگی ما با مسائل و معضلات سیاسی و سیاست بازی درگیر و ممزوج شده و سیاسیون و جناح های سیاست‌باز برای منافع جناحی خود در تقابل با شکست های جناحی و جبران مافات به هر بهانه ای از جمله به تخفیف جریان های سالم فرهنگی متوسل می شوند هرازگاه از این دست اتفاقات ناگوار را شاهد هستیم.در این زمینه نیز به نظر می رسد دستان پشت پرده موجب تعطیلی برنامه پرمخاطب دستان شده است.

متاسفانه پس از گذشت سه دهه از انقلاب هنوز این تسویه حساب های سیاسی و تنگ‌نظریها که معمولا با حمایت و فضاسازی های چند رسانه خاص صورت می پذیرد مانع برخی فعالیت های فرهنگی و ارزشمند است در صورتی که هرگز تولیدات سخیف موسیقایی و غیره مورد اعتراض و یا ممانعت این حضرات و باصطلاح دایه های مهربانتر از مادرقرار نمی گیرد.

در پایان باید ازمدیران و مسئولان محترم رسانه ملی پرسید که با توجه به پیشینه و محتوای چند ساله برنامه دستان ومخاطبان این برنامه و تاثیرگذاری و صبغه و سابقه این برنامه فرهنگی و ارزشمند چرا باید در رویکردی منفعلانه شاهد لگد کوب شدن بساط فرهنگ و هنر بوده و بی توجه به خواست مخاطبان با توقف و تعطیلی این برنامه آب به آسیاب دشمنان فرهنگی و هجمه ماهواره ها و شبکه های مختلف و اشاعه دهنده فرهنگ بیگانه در حوزه موسیقی ملی باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    4 4
    متاسفانه برنامه‌ها ی پر بیننده را از تلویزیون حذف میکنند مثل رادیو 7 و دستان بعد انتظار دارند مردم برای پر کردن اوقات فراغت خود سراغ ماهواره نروند. صدا و سیما خودش بزرگترین مشوق مردم برای دیدن ماهواره است.
  • روزبه IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    6 1
    جناب عاطفی بهتر است به اصلاح امور خانه موسیقی بیشتر بپردازید که کمتر از صداوسیما نیست . مردم خودشان بهتر از ما و شما اوضاع این رسانه را میدانند ولی همکارانتان در خانه ی موسیقی به چکار مشغولند...؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    3 3
    حكايت همان حكايت عكس مار ونوشته مار است